Pannrummet, lite energisparar tips tack!

Skriv svar
VillaTanten
Ungskog

Pannrummet, lite energisparar tips tack!

Inlägg av VillaTanten »

Jag har idag 18grader i pannrummet.
Resten av källaren är rent utsagt svinkall, kanske runt 10grader.

Känns som en ganska stor energibov att ha det så, särskilt att ha det så kallt i pannrummet där ändå pannan är ganska varm.

Det finns en färdig isolerad ackumulatortank tank, ser ut som en trä tunna ungefär.
Men har inte brännaren vart på under några timmar så har den gått ner i temp rejält! Inte så att man vill ta en dusch då inte..

Kan jag isolera utanpå denna? Så att den håller bättre..

Dessutom ca 10 cm från den så är det ( nu tappade jag ordet... ) ett hål i väggen rakt ut för självdrag skulle jag gissa. runt 10x10cm stort. Det drar ju ner värmen nå rejält och kyler troligen även ner ackumulatortanken ganska fort. Är det -5 grader ute så är det ju -5 grader luft som kommer direkt in i pannrummet.

Måste jag ha det, eller kan jag täppa igen det?
Behöver brännaren denna till luft utifrån?

Längst golvet bredvid själva pannan finns ytterliggare ett sådant hål, som går in i garaget detta är igenstängt men går att öppna. Om brännaren nu behöver denna till luft är det då inte smartare att låta det hålet vara öppet så det iallafall är några plus grader på värmen som kommer in i pannrummet istället för som i vinter kanske -20 grader direkt utifrån.

Känns som jag eldar pellets för kråkorna ibland..
micke_932
Pannrumshärskare!

Re: Pannrummet, lite energisparar tips tack!

Inlägg av micke_932 »

Brännaren behöver mycket luft, men om du har möjlighet att plocka luften från garaget istället så kan du säkert använda det, så länge där är vettig tilluft till garaget, hålet bör vara runt samma storlek som hålet i skorstenen, men eftersom du redan har ett hål rätt ut som funkar så blir det ju lika bra med ett annat hål i samma storlek istället, så länge luften kommer in i pannrummet så är det ok, kvittar var den kommer ifrån.

Att ha tilluften precis vid ack. tanken är ju inte det bästa kanske, synd att kyla ner den direkt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Nja jag undrar om du får ha ett hål ut i garaget från pannrumet ? Vad händer om bilen läcker bensin?
Sätt ett spjäll på ventilen som går ut istället.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Enligt Boverket får det inte finnas direktkontakt mellan pannrum och garage, så den ventilen skall definitivt vara tät och helst inte finnas alls. Skulle det uppkomma en brand kan den ventilen göra att eventuell ersättning minskas om försäkringsbolaget vill vara riktigt j---igt.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Detta är fel. Jag har en ventilationskanal som förbinder pannrum med garage.
Dock har jag monterat ett brandsjäll med tempsensor, dikt mot väggen mot pannrummet.
Detta gör att det är helt OK, både från försäkringsbolag samt de som utför brandskyddskontroll.

Direktcitering borttagen. Använd svars-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. / Roli moderator
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Är tveksam till den konstruktionen med spjäll. Ett spjäll kan ju inte indikera möjliga ångor som kan antändas vilket nog är den viktigaste punkten.
Får ta och söka reda på texten så man kan se exakt vad där står.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

Tilläggas skall att jag inte har bil i garaget.
Det närmsta är gräsklippare.....
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Finns det ingen annan uppvärmning i källaren?
Inga radiatorer/element?

Tilluften med 10x10 cm hålet i väggen skulle jag låta vara kvar.
Drar det direkt mot ackumulatortanken, så montera istället ett rör från hålet och en bit in i rummet.

Självklart så kan du isolera ackumulatortanken bättre.
Kanske är det rent av bättre att koppla ifrån den och låta systemet jobba direkt mot radiatorkedjan?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Blir inte garaget fort kallt, om man tar luft den vägen? Garageluften ersätts med uteluft.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Vad har du för ventilation i huset? Självdrag?

Då får du antagligen samma problem som jag har. När skorstenen blir varm blir det ett jäkla sug i kanalerna.
Luften måste komma in någonstans och då blir det i pannrummet.

Om du har självdrag kolla om du kan strypa ventilerna i skorstenen lite. Man ventilerar ofta för mycket på vintern då luftfuktigheten ändå är låg.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
VillaTanten
Ungskog

Inlägg av VillaTanten »

Det är självdrag i källaren.
Åh har ingen bil i garaget så det borde vara lungt?

Det enda som finns i garaget är en massa pellets, ved och lite verktyg mm.
Nere i själva källaren finns det bara 2-3 element.

Det är med att koppla bort tanken kanske vore något, jag är ändå nästan aldrig hemma jobbar Måndag eftermiddag till fredag förmiddag.
Har inte badkar så behöver bara värme till en dusch typ.
Eller helt enkelt bara isolera den lite mer, så att själva draget försvinner.

Som det är nu tycker jag inte riktigt det fungerar att värma upp huset särskilt bra heller, tempen i pannan verkar aldrig gå över 50-60 grader. Nästan alltid när jag kollar står den på runt 30-40.
Dock vet jag inte om det är så att den där mätaren visar fel för det brukar vara mycket varmare vatten än så tycker jag allt.

Nästan alltid när jag kommer hem på förmiddagen från jobbet är tempen i huset under 20 grader. Då kan ändå shunten stå på 3-4an.
Känns som att det inte ska behöva vara mer öppet när det inte är så svinkallt ute än utan runt nollan bara.
Ställer jag upp den mer så sjunker vatten tempen och den får jobba häcken av sig för att hålla tempen.

Vid noll gradigt ska det väl ändå inte vara sådana problem?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Svaret är enkelt: Brännaren orkar inte med att driva anläggningen. Frågan är varför. Finns det flera effektsteg, så borde den ställas upp till det effektsteg där den orkar med att hålla uppe temperaturen i pannan även om det skulle komma en redig köldknäpp. Försök bläddra dig genom menyerna och se vilka inställningsmöjligheter som finns. Det låter för mig som om effekten på brännaren ligger kring 6 kW och enligt min egen erfarenhet, så brukar det räcka ner till ca 0 grader i ett inte allt för välisolerat hus (erfarenhet gjort med el patron om 6 kW) För vintertiden bör du ha en effekt om 12 - 15 kW beroende på vad du har för panna. Shunten skall inte behöva stå på 3 - 4 när det är 0 gradigt ute.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
VillaTanten
Ungskog

Inlägg av VillaTanten »

Just nu står brännaren på sista steget.. 25kw eller vad det är.

Åh idag när jag vaknade gick jag ner och kollade tempen i pannan trots att den gått hela natten och jag har ökat dosen pellets låg den på 40grader ungefär.

Tempen på det till elementen runt 30grader åh husets temp ca 18..
Nu är det ca -5 ute.
Shunten stod då på 3-4

Detta gör mig mycket orolig för vintern!

Stänger jag av shunten går den snabbt upp i temp.
Men är shunten på så sjunker tempen drastiskt.
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

Lägg gärna upp din utrustning i profilen då är det lättar att se vad du har...

Nånting verkar inte stämma. 25 kW är ganska mycket om du inte värma upp ett slott...
Är du säkert att brännaren leverera detta? 25 kW /24h kräver 7,5 st 16 kg säckar pellets, en pall per vecka :shock: . Eller ungefär en säck varannan timme...
En enkelt uppskattning av din inmatade pelletseffekten är: förbrukad mängd x 4,9 = inmatad energimängd.

Att brännaren är inställd på 25 kW behöver inte betyder att den verkligen producerar detta...
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

I klimatzon II - norra Svealand räknar man 88 Watt/kvm - och vid 25 kW så skulle man i sådana fall kunna elda varmt över 270 kvm med 25 kW, så här är det något som inte stämmer. Men utan att veta vad det är för panna, vad det är för stöge (byggår och uppvärmd area) är det snudd på omöjligt att säga något någorlunda vettigt. Det jag VET är att det handlar om en PM brännare med Millennium II styrning som har en ratt som man kan välja effekt med för att slippa bläddra i menyer. Men här är kruxet: Om brännaren inte trimmats in på ett tag, så stämmer inte de inställningarna som en gång gjordes eftersom pelletskvaliteten har ändrats (som regel till det bättre) genom de senaste åren. Skruven ändrar sig också till följd av normal förslitning. Skruvmotorn ändrar sig på grund utav åldrande och förslitning. Allt detta är saker som gör att pelletsanläggningar måste intrimmas minst 1 gång per år - och helst efterjusteras för varje ny försändelse av pellets.

Jag kan förstå att du är orolig för den tillstundande vintern, men du måste hjälpa oss att hjälpa dig: Ta kort på anläggningen, kolla vad som står på typskyltarna och ange husets area i din profil. Gör du detta så blir det så mycket enklare för oss att komma med vettiga förslag till vad du kan och bör göra. Utifrån det lilla jag vet, så anser jag att din anläggning skulle behöva en riktig genomgång. Men du måste, som sagt, hjälpa oss att hjälpa dig
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar