Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Re: Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden

Inlägg av GoForIt Pellets »

Med isoleringen i vid pannluckan avsåg jag just glasfiberbandet. Formulerade mig lite oklart (ligger sjuk för tillfället..)

Jag har bytt glasfiberbandet mellan inre och yttre röret. Den kommer på "metervara" och klistras med värmetåligt lim.

Skulle det inte kunna vara så att fenomenet med lågan beror på att luften från fläkten inte heller tar rätt väg/får rätt tryck, och läcker ut i den lilla, lilla springa som finns på grund av att innerröret inte sitter helt hundra i ytterröret?

Om du har brännaren monterad i luckan - sticker det inre röret fram längre än det yttre?

EDIT: Noterade vid kontroll i servicekatalogen att moderna brännare tydligen har en siliconpackning istället för glasfiberbandet.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Glasfiberbandet ligger nära tillhands. Jag har beställt ett sådant idag. Silikonpackningen är till nyare modeller, precis som du sa, från 2008 tror jag det var. Tydligen har dessa ett annat utförande då packningen inte passar på min.

Jodå, det inre röret sticker ut genom det yttre en liten bit, och helt tätt är det ju inte där så nog finns det plats för luft att pysa emellan.

Det är värdelöst att vara sjuk, hoppas att det går över snart.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Panntanten
Gallringsobjekt

Inlägg av Panntanten »

Hej!
Hoppas du har kryat på dig!
Fick ett tips av GoForItPellets att titta på dina inlägg, eftersom vi tydligen bor i närheten av varandra och har samma utrustning. Jag har ju inte riktigt samma problem som du har, men hoppades kunna hitta något jag kan ha nytta av. Jag är ju inte särskilt kunnig på sånt här,(tanter över 70 brukar nog inte vara det :) ), men jag tror faktiskt att jag hittade en sak som jag ska kolla upp på min brännare! Det här med glasfiberbandet! Det sitter ju inte fast, det verkar bara vara lindat runt det inre röret, så här kan det säkert komma in tjuvluft. Hur får man det att sitta tätt, finns det något speciallim till sånt? Inte för att det kanske hjälper mot mina "misslyckade starter", men det skadar i alla fall inte! Jag har inte haft särskilt kunniga reparatörer här hittills, så jag undrar om du kanske kunde rekommendera någon. Jag har skrivit till Värmebaronen om tips på kunnigt folk, och dom skickade namn på tre installatörer, men jag känner ju inte till sådana... Man kan kanske inte namnge reparatörer här, men om du bor i Hurva, så vet du kanske redan vem jag är, för även jag bor där och om du vill och kan ge mig ett tips om en kunnig person, så lämnar jag gärna min mailadress till dig.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Se på tusan :) Jag har i några års tid känt till att det finns en till i byn som har precis samma grejor som jag, men jag har inte visst vem, men det kanske ändrar sig nu... Jag kontaktar dig via PM.

Glasfiberbandet måste sitta ordentligt, det är viktigt att det är tätt där. Jag har precis lyft just den frågan med VB i min jakt på vad som felar mina grejor, och då nämndes vikten av att det är tätt. Jag kan tyvärr inte tipsa om några duktiga tekniker då även min erfarenhet på det planet inte är den bästa. Just nu sitter jag med en minst sagt välsaltad faktura efter att en firma har misslyckats med att få ordning på mina grejor. Jag har bestridit räkningen men ännu inte hört av dem. Om jag kan rekommendera dem återstår med andra ord att se.

Jag har väl skruvat en del själv och med det nått fullgoda resultat både när jag tittar på låga, i skorsten, sotarens omdöme och ekonomi. Nu har jag dock satt hackan i sten och jag kan inte begripa varför.

Igår gjorde jag ett litet test. Jag lät brännaren värma upp till 75-77 grader och avbröt sen processen. När avkylningsfasen var klar så rengjorde jag brännaren och bytte roster (efter ett annat test). Sedan gjorde jag mig av med lite varmvatten och när brännaren startar så är den fortfarande varm. Då plötsligt behövs det inte några tolv minuter för att uppvärmningen ska komma igång. Det gick betydligt fortare, den exakta tiden har jag tyvärr inte. Jag använder tidtagaren i telefonen och strax innan den skulle startas så ringde det givetvis...
2 vuxna & 4 ungar.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jag har filmat lågan på min brännare. Själv anser jag att lågan ska synas mer tydligt och ha en gul färg, nästan lite vitaktig. Så är ju inte riktigt fallet här. Det ser inte ut så här hela tiden, men alldeles för ofta under en uppvärmningsprocess.

Länk till filmen: http://youtu.be/LiJUi12556k
2 vuxna & 4 ungar.
rumpmasen
Fröträd

Inlägg av rumpmasen »

Minska luftmängden! Hade själv det problemet, men då minskade jag luften så det blev bättre låga.
Skaffa en sotpump så blir det lättare att justera!
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm­²
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Eller öka matningen om du vill att pannan ska stiga snabbare i temperatur. Ser ut att gå på låg effekt eller med luftöverskott.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Det ser onekligen ut som för mycket luft, men om vi även antar att det efter 10 minuter plötsligt är rätt luft/bränsleförhållande så hjälper det ju inte som förklaring. Din brännare har potentiometrar för fläktinställningen eller hur? Rent teoretisk är det ju möjligt att glapp i potentiometern ses som max fläkt, och att glappet försvinner då potentiometern blir tillräckligt varm. Kallödning på kretskortet skulle kunna ge samma fenomen. Långsökt, javisst, men jag har på känn att du har uttömt alla mindre långsökta förklaringar för länge sen. Har du provat att mäta spänningen över fläkten under uppstarten och sedan under gång?
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

När jag tittar och lyssnar på filmen och jämför med vår anläggning får jag också den spontana känslan av kraftigt luftöverskott
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Kom å tänka på flamvakten, Om den inte funkar helt 100 utan bara 90,så larmar inte varnings lampan?? Kan det då störa matningen tills flamvakten vaknat riktigt?? Angående tjuvluften genom pannluckorna skulle O2n bli hög, och högt drag skulle göra saken värre. Om nu draget e korrekt brukar istället röken vilja tränga ur pannan istället. Vad stod värdena på vid analysen??
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Visst tyder allt på luftöverskott, men jag har inte velat röra inställningarna eftersom en rökgasanalys är gjord. Problemet uppenbarar sig ju bara under de första cirka 12 minuterna, sedan går det bättre.

Själv anser jag att den utförda rökgasanalysen är värd noll, men jag har samtidigt velat respektera den. Nu känns det emellertid som att förnuftet får råda och att respekten för analysen är slut. Hur värdena ser ut efter analysen vet jag inte, jag fick inga papper på det när den utfördes och eftersom jag bestrider fakturan så lär jag inte få veta det heller. Jag bad ju en firma att få ordning på min brännare, det har de misslyckats fullständigt med och gett upp. Innan dess hann de byta brännarrör vilket jag motsatte mig. Sedan skickar de en faktura på nästan 4800:- Det är ett par veckor sedan nu och jag var väldigt tydlig med att jag ville att vi tillsammans skulle diskutera oss fram till en lösning. Trots det har jag inte hört av dem förrän igår då det kom en påminnelse. Med tanke på hur de profilerar sig så är det anmärkningsvärt.

Jag har en ny packning (remsa) som ska sitta mellan brännare och yttre brännarrör, den ska bytas i helgen. Min förhoppning är inte jättestor men det är värt ett försök.

Hur är det med roster, kan det på något vis resa sig även om tändelementet är fastskruvat? Min "känsla" är att det är där luften tar andra vägar än de ska.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Du kan ju prova strypa fläkten utan att röra inställningarna genom att tejpa fast något passande för en del av luftintaget, tillfälligt spjäll alltså. Om du kan få den att gå ordentligt utan att sota med en strypning så är det ju uppenbart att den är felställd. Om den går ordentligt i 10-12 minuter och sedan börjar sota så är det något annat, se mitt inlägg ovan tex. Jag skulle iallafall prova koppla en voltmeter på fläkten och se om nåt händer då den blir varm.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Voltmeter på fläkten är ingen dum ide, den måste jag prova. Hur som helst så kommer jag till att skruva på rattarna i helgen, något måste ju hända. Om nu inte fläkten skulle visa något uppenbart förstås. Jag brukar justera själv med till synes (effekt, rök, låga) goda resultat, och för en knapp vecka sedan fick jag fart på en annan Viking Bio. De brukar vara ganska förlåtande och leverera åtminstone något även om de är felinställda, men min ser ju stendöd ut effektmässigt under första halvan av lågeffektsläget.

När jag för ett antal veckor sedan upptäckte att det inte värmde som det skulle så trodde jag först att det var skillnad i pelletsen, så jag försökte som vanligt med att justera luft/matning men det gick inte. Det var då jag till sist kontaktade den där firman, som också misslyckades.
2 vuxna & 4 ungar.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Nu vet jag ju inte om orsaken kan va för lite effekt , men jag hade en VikingBio för några år sen och den hade gått klanderfritt sen installatören justerade in den . Men sen tänkte jag att det skulle vara bra att få den kollad igen efter några år. En installatör kom och justerade in den m instrument m bra värden , men den ville ju inte gå upp i temp utan efter ett tag gick högläget in o då gick den upp i temp. Ringde installatören igen och sa att du har ju dragit ner effkten på den. Ringde Värmebaronen o frågade vad ratten skulle stå i för grundläge ( tror det va 5 i 12 ) Installatören kom igen och mycket riktigt han hade dragit ner på matningen, justerade upp matn och sen gick den bra igen. Nu vet jag ju inte om detta är ditt problem , men ett litet tips iallafall.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Till sist så valde jag att agera efer eget huvud i stället för att utgå från att allt som den där firman hade sagt var OK också var OK. Jag misstänkte ju länge att luften tog egna vägar, och den där lilla glipan under rostret hade jag svårt för att acceptera. Rostret var OK, enligt firman, men jag satte det i skruvstycket och "bockade in" vingarna så att de inte skulle kunna lyfta rostret, ifall de nu gjorde det. Jag sänkte även luften lite, och snyggade till packningen (flätan) mellan brännare och yttre brännarrör.

Jag beställde ju en ny fläta, men med den i handen insåg jag att min gamla måste vara OK, men att den i skarven möjligen kunde släppa igenom lite luft.

Med dessa åtgärderna har jag fått en bättre fungerande brännare. Jag är kanske inte hemma helt och hållet, men i stället för att tempen sjunker under 12 minuter så börjar den gå på rätt håll efter kanske 4-5 minuter. Till det ska det nämnas att det är "lite kylslaget" utomhus nu jämfört med tidigare... Jag har även fått en bättre färg på askan och turbulatorerna.

Om man tar Panntantens erfarenheter av reparatörer (5st) och lägger ihop med mina (2st) så kan man undra om det är bristande intresse eller bristande kompetens det handlar om. Jag har bestridit fakturan jag fick. Det återstår att se om det finns förmåga till insikt, eller om sättet de profilerar sig på är värt lika lite som arbetet de gjorde hos mig.

Ett stort tack till alla er här på forumet som med både tålamod och stor vilja till hjälpsamhet har fått in många på rätt spår, jag är en av dem. Även om man känner till principerna för hur det ska se ut så är det lätt att stirra sig blind i pannrummet.
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar