Allergi vid pelletshantering?
-
- Energiprofet!
Allergi vid pelletshantering?
Någon som har upplevt allergi eller besvärr mot pellets? Pellets innehåller ju många ämnen som kan ge besvärr på huden och i luftvägar och lungor. Jag har ju under åren som gått fått erfarenhet av många pelletstillverkares pellets och skillnaden i lukt och därmed avgivande av ämnen som kan påverka oss skiljer mycket. Allt ifrån pellets som är nästan luktfri till pellets som luktar så starkt att man nästan inte kan vara i huset och ögonen rinner. Själv har jag en genomluftning av förrådet de första månaderna till lukten avtagit och då känner man runt huset hur det luktar pellets. Vore roligt och höra om någon har känt besvärr. Jag har själv upplevt klåda och reaktioner på händerna som små blåsor. Använder nu SE-pellets och upplever besvärren som små. Problemet uppkommer speciellt i slutet av en leverans, då man måste dra fram pellets.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Re: Allergi vid pelletshantering?
"Pellets innehåller ju många ämnen som kan ge besvär på huden och i luftvägar"
Nja... Pellets är gjort av trä utan tillsatser förutom i vissa enskilda fall lignin - som ju finns naturligt i trä.
Men damm och möjligen mögel (vid fuktig förvaring) kan definitivt ge besvär. Jag har aldrig upplevt besvär men det är ju jag det.
Nja... Pellets är gjort av trä utan tillsatser förutom i vissa enskilda fall lignin - som ju finns naturligt i trä.
Men damm och möjligen mögel (vid fuktig förvaring) kan definitivt ge besvär. Jag har aldrig upplevt besvär men det är ju jag det.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Trä kan definitivt också ge ohälsosamma ämnen även om det är naturligt.
Troligt är också att mögel finns på råvaran och därför packeteras in i pelletsen vid produktion, kan säkerligen ge känsliga personer reaktion. (Finns ett begrepp jag hörde om från ett sågverk: justerverkssjuka, detta är något vissa personer får av att träet bär mögelsporer med sig till justerverken och vissa människor blir dåliga av detta och har kroniska besvär vid arbetet)
Sen där det är stora virkesupplag som bevattnas (som efter gudrun) så blir vattnet giftigt av ämnen som lakas ur träet, detta vatten är nog för att döda livet i bäckar och åar om det släpps ut, så många ämnen i trä är definitivt inte hälsosamma i större mängd.
Tänker att eftersom pellets är mycket hårt komprimerat trä så blir också koncentrationen annorlunda vid lagring än ett vanligt vedupplag.
Du får väl dra luften från pelletsförrådet in i pannrummet och "bränna upp" gaserna så slipper du exponering
Detta kräver iofs ett pannrum som inte är öppet mot resten av fastigheten eller har ett lägre lufttryck än rummen omkring.
Troligt är också att mögel finns på råvaran och därför packeteras in i pelletsen vid produktion, kan säkerligen ge känsliga personer reaktion. (Finns ett begrepp jag hörde om från ett sågverk: justerverkssjuka, detta är något vissa personer får av att träet bär mögelsporer med sig till justerverken och vissa människor blir dåliga av detta och har kroniska besvär vid arbetet)
Sen där det är stora virkesupplag som bevattnas (som efter gudrun) så blir vattnet giftigt av ämnen som lakas ur träet, detta vatten är nog för att döda livet i bäckar och åar om det släpps ut, så många ämnen i trä är definitivt inte hälsosamma i större mängd.
Tänker att eftersom pellets är mycket hårt komprimerat trä så blir också koncentrationen annorlunda vid lagring än ett vanligt vedupplag.
Du får väl dra luften från pelletsförrådet in i pannrummet och "bränna upp" gaserna så slipper du exponering

Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag är dammallergiker (dock inte mot alla sorters damm
) så när jag fyller bulkpellets manuellt från stora förrådet till MAFA-mini silon så kör jag med halvmask på.
Dessutom har jag grovdammsugaren på med en lång slang och munstycket ner i silon. Det tar mycket. Blir ju mindre dammigt i pannrummet dessutom.

Dessutom har jag grovdammsugaren på med en lång slang och munstycket ner i silon. Det tar mycket. Blir ju mindre dammigt i pannrummet dessutom.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Stor entusiast!
- Kontakt:
Helt klart en intressant fråga. Jag har provat en del olika märken vid det här laget och vissa luktar extremt mycket.
Tanken om hur detta kan påverka mig har funnits men jag kan inte peka på något konkret besvär. Jag kommer följa den här tråden med stort intresse.
Tanken om hur detta kan påverka mig har funnits men jag kan inte peka på något konkret besvär. Jag kommer följa den här tråden med stort intresse.
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Dammallergi finns inte, det är kvalstren man reagerar på. De finns inte i pellets.
Däremot kan man vara överkänslig för damm.
Däremot kan man vara överkänslig för damm.
-
- Energiprofet!
Jag har hela livet jobbat mycket med träarbete då jag har varit fri som en ren hobby och aldrig haft några besvär förrän jag sågade spånskiva i solsken. Blev väl svettig och fick dammet från spånskivan på huden och den gången reagerade jag med klåda och rodnad på överkroppen. Med detta vill jag säga att det kommer en gräns, då man belastat kroppen tillräckligt mycket och då blir man överkänslig för vissa ämnen och har man väl fått det ja då har man det. Vi lever i en värld av mycket dofter som vi inte är konstruerade för, så det gäller att vara försiktig. Absolut halvmask då man jobbar med dammiga jobb som pellets. Täckande kläder och tvätta av sig direkt med vatten på alla icke täckta hudpartier. Går faktiskt att få obotlig lungsjukdom och dö. Det som jag tycker är intressant är hur olika pellets uppför sig vad gäller damm och doft. Hårdare pellets är ju bättre vad gäller damm men kan ju ändå ge ifrån sig doftämne och vi pratar om enskilda atomer som triggar allergin. Barrträ innerhåller många ämnen som kan ge svåra besvär och är då processen sådan att det hela förvärras och pelletsen levereras fuktig pga nytillverkning ja då belastas vi mycket. Utöver detta tillkommer mögel och andra ämnen pga dålig förvaring men det mesta vi utsätts för kommer med leveransen. Tvärdrag genom förrådet den första tiden, då den luktar som mest och håller på att torka gör nytta.
Vilka har varit era värsta leveranser vad gäller lukt. Min var en leverans från Laxå som luktade så starkt att det spred sig i hela huset från källaren och upp. Ögonen rann och var röda på oss alla. Jag reklamerade men inget hände.
Vilka har varit era värsta leveranser vad gäller lukt. Min var en leverans från Laxå som luktade så starkt att det spred sig i hela huset från källaren och upp. Ögonen rann och var röda på oss alla. Jag reklamerade men inget hände.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ulf: Den klådan du fick från spånskivan beror mer än sannolikt på att bindmedlet i denna var ureaformalin harts - som förorsakade många fall av astma och allergiutbrott på 1960, 70, 80 och 90 talen innan man äntligen kom upp med nya, mer miljö och hälsovänliga bindmedel. Annars är det som du skriver att kroppen har en gräns, och går man över den - slutar det i tårar - för de anhöriga. Alla jag känt som arbetat med trä, har haft lungsjukdomar eller andra svårigheter som det gick direkt att återkoppla till de kemiska ämnen som trä innehåller. Ett levande träd är inte direkt farligt, men när man börjar bearbeta det är det man kommer i kontakt med ganska så mycket intressant kemi. Därför bär jag alltid halvmask med när jag arbetar med pellets, sot och aska. Sotarn gör det inte, och därmed har det gått "inflation" i ombokningar av tid på grund utav sjukdom. Man är inte "kärring" för att man är förståndig och månar om hälsan.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Lärjunge!
Det är ju bara att kolla vad aska innehåller så ser man ju en del av det som trä innehåller.
Vanliga siffror på de tungmetaller som finns i aska
Tungmetallinnehåll (gram/kg)
Arsenik 0,002–0,1
Kadmium
0,001–0,03
Krom 0,042
Koppar 0,025–0,6
Kvicksilver
0,000001–0,001
Bly 0,025–0,5
Zink 0,07–5000
Vanadin 0,1
Sedan saknas en sak i listan, cesium, tack för det Tjernobyl.
Vanliga siffror på de tungmetaller som finns i aska
Tungmetallinnehåll (gram/kg)
Arsenik 0,002–0,1
Kadmium
0,001–0,03
Krom 0,042
Koppar 0,025–0,6
Kvicksilver
0,000001–0,001
Bly 0,025–0,5
Zink 0,07–5000
Vanadin 0,1
Sedan saknas en sak i listan, cesium, tack för det Tjernobyl.
IVT Geo 616C, 240m energibrunn.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2 våningar plus källare, 200 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Största problemet är nog ändå att råvaran har varit krossat till så små partiklar att man lättare får dom i sig. Det är ju ganska svårt att inandas en kvist så att säga... Många "ofarliga" saker är ju ganska farliga när partikelstorleken blir liten nog.
Är inte PK!
Är inte PK!
Pellets är så pass torrt vid leverans att det inte lär torka i förrådet, det motsatta är mer sannolikt.Ulf Rasmusson skrev: Tvärdrag genom förrådet den första tiden, då den luktar som mest och håller på att torka gör nytta.
-
- Energiprofet!
Jag har roat mig med att göra torrtester på levererad pellets och jag har haft upp till 16 %, då pelletsen var nylevererad. Standard under 10 % och det är mycket det med...65 gram rent vatten per liter pellets dvs ca 300 liter vatten på en leverans av 3 ton (0,10 x 3000). Nyproducerad pellets halvljummen som stoppas i pelletsbulkbilen och transporteras 50 mil eller mer, då det är 20-30 minusgrader ute....inte bra för torrhalten....kondens. Via familjen har vi haft en diskussion med allegiexperter (de benämner det kolofonium), då min sambo jobbar med just allergifrågor och något som kommer tillbaka är just att det är spårämnen dvs mindre beståndsdelar ( tex hartser) som är boven. Sen finns det olika allergier sådana som kommer då man tar i pellets dvs kontaktallergier och sådana som kommer via inandning och damm som flyger omkring. Askan är också en stor bov, då den är så flygtig då man hanterar den. Syns ju inte men skulle man slarva med skydden, så känns den på smaken och på hur den fräter i ögon och på slemhinnorna i näsan. Lätt att se sig själv som Rambo stor och tuff i livet och slarva med skydden, men risken är stor att man för eller senare utlöser en reaktion i kroppen och sedan är man känslig för den minsta exponering. Så skydd i alla lägen och försiktighet. Den radioaktiva sidan av pelletsen är otäck och man har ju ingen koll på den....Någon som har en Geigermätare och kan kolla dvs någon som tex jobbar med materialröntgen och har den för personligt skydd i jobbet.
"Nyproducerad pellets halvljummen som stoppas i pelletsbulkbilen och transporteras 50 mil eller mer, då det är 20-30 minusgrader ute....inte bra för torrhalten....kondens."
Hur i hela friden skulle det kunna påverka torrhalten? Det skulle möjligen kunna omfördelas inom lasten men öka kan den inte göra. Pelletsen är lika radioaktiv som askan, men visst det är många som är livrädda för det.
Hur i hela friden skulle det kunna påverka torrhalten? Det skulle möjligen kunna omfördelas inom lasten men öka kan den inte göra. Pelletsen är lika radioaktiv som askan, men visst det är många som är livrädda för det.
Det är väl samma människor som inte vågar ha brandvarnare i huset på grund av radioaktiviteten antar jag.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Och vissa påstår att människan inte har varit på månen, att vapor-trails från högtflygande flygplan är utsläpp av kemikalier som utförs av CIA, att Bigfoot finns, att Loch Ness har ett väldigt stort djur i sig, att politiker kan vara bra för samhället, att gud (i någon form) finns osv.
Hur var det Einstein sa: "Det finns bara två saker som är oändliga: Universums storlek och människans dumhet - och jag är osäker på Universums storlek..."
Hur var det Einstein sa: "Det finns bara två saker som är oändliga: Universums storlek och människans dumhet - och jag är osäker på Universums storlek..."
Är inte PK!
Är inte PK!