Brännare och koder

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Brännare och koder

Inlägg av bergatorparen »

Som jag tidigare varit inne på, ser jag koder på pelletsbrännares styrsystem som en styggelse. Nu talar emellertid mycket för att jag kommer behöva byta brännare efter denna säsongen eftersom jag är urless på att ständigt behöva byta delar för dyra pengar på min Viking Bio. BAXI Eurofire står än så länge högst upp på listan över "kandidater" men jag kommer INTE köpa den om kod för servicemenyn inte medlevereras. Så här skrev jag till BAXI:

"Jag funderar på att skaffa en ny pelletsbrännare efter den här eldningssäsongen och Eurofire framstår som ett av alternativen, men det är en sak jag funderar på: Kod för tillträde till Avancerat/Servicemeny. Är detta en kod som är unik för varje brännare eller är den satt till en neutral kod som kan ändras eller är det som med bilradior: En kod som räknas fram med en algoritm? Svaret jag får avgör om jag kommer köpa denna brännare eftersom jag ogillar starkt att stängas ute från delar av produkter jag köper och betalar dyrt för. Får jag inget svar alls, stryker jag Eurofire från kandidatlistan.

Mvh

//Bergatorparen"

- jag använde mitt eget riktiga namn i mejlet.

Jag kanske tar hårt i, men tar jag i för hårt? Eller bör vi vara lite tuffa mot företag som vill länka oss fast vid ÅF och dennes servicetekniker som kanske eller kanske inte vet vad de håller på med? Jag kanske spenderat för mycket tid här inne för mitt förtroende för pelletsbranschen är mycket tunnt. :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Brännare och koder

Inlägg av Icecap »

"...men tar jag i för hårt?"

Det är väl du som avgör detta! Det kallas "konsumentkrav" och det ropas på det i tid och otid. Du har beslutat dig för att du vill ha en produkt som du har tillgång till och du erbjuder dom en chans att leva upp till dina krav, vill de inte det kommer de inte att sälja till dig.

Jag ser två sidor av det:
* En kunnig kan behöva tillgång till systemet för att kunde göra vad som måste göras, vissa personer här har ett kunnande om pelletsbrännare som ganska tydligt vida överstiger vissa installatörers - eller om det bara är vissa installatörer som är intensivt okunniga?
* En "mindre kunnig" kan tro sig veta allt och med tillgång till att kunde justera alla parameter kan h*n ställa brännaren helt åt hel.... så att inget fungerar. Jag har träffat på den persontyp i samband med en telefonsupport jag satt på och de är så säker på deras förträfflighet att om någon säger annat är det fel!

Så det finns anledning att vissa kan få tillgång till systemet och det finns verkligen anledning till att vissa ska utestängas från det! Men om du anser att du vill ha den kod är det bara att kräva den inför köp, ingen kod = inget köp.

Och jag är ganska säker på att det inte är någon serienummerbaserat eller liknande kod, vissa installatörer borde då ha allvarliga problem med att kunde räkna ut koden med tanke på brist i nivå och rent produktionsmässigt ville det vara ett extra moment som kostar pengar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Min brännare har inga gömda parametrar vad jag vet, men jag känner mig ändå utestängd då jag inte har tillgång till källkoden till styrdatorn. Skulle vara så mycket enklare (eller bara roligare) att tex ställa in lambdaregulatorn om jag kunde kontrollera algoritmen de använder, nu blir det delvis till att gissa sig fram **Avundsjuk på icecap** Men jag hör väl till 1% av 1% av genomsnittskunden i det avseendet. Men det är väl på det viset bra att det finns olika produkter för olika typer av användare, somliga låser tex gladeligen in sig innanför apples (vackra) murar för att skyddas från värden utanför och sig själv, medan andra vill ha kontroll över sina egna apparater.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jag tycker att det är fullt rimliga krav att ha. Vi ska inte vara "tvingade" till att anlita fackfolk, om vi inte vill. Jag har som pelletseldare bara erfarenhet av grejor från Värmebaronen, men där kan jag definitivt se en sviktande kompetens i service-ledet, och då talar jag inte bara om ett enda tillfälle. Min uppfattning grundas på fyra tillfällen då servicefolk har varit hos mig samt ett antal telefonsamtal. De fyra servicebesöken kunde varit två, men eftersom de misslyckades vid första besöket fick de återvända. Båda misslyckades även då. Kanske har jag högt ställda krav på grejorna, men jag vet av erfarenhet vad de kan prestera och jag lägger givetvis ribban därefter.

Om man som pelletseldare ska få ekonomi i eldandet krävs det att man kan skruva själv, både på justeringsmöjligheterna till luft och matning samt byta reservdelar. Om inte så vore det säkert i många fall en bättre affär att köra med elpatron.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Alla har olika intressen. Vissa vill gärna ha Apples produkter för att de känner sig trygga med dom, saker och ting brukar fungera - om man bara betalar en hel del för de saker man redan har betalat för.

Andra har krav på att de vill komma åt systemet på ett annat sätt och i grunden är det lite som att välja Windows kontra Linux, skicka bilen på verkstad eller meka själv, köpa IKEA-möbler eller bygga själv osv.

Det ena är inte mer eller mindre rätt eller fel, dock är detta forum nog överrepresenterat med "gör det själv"-typerna varför det kan vara enklare för <oss> att se lite ner på <dom> som vill ha ett nyckelfärdigt system som de inte ens behöver titta på.

Men i verkligheten är det så att vissa vet om att de inte ska pilla, de kan inte peta med en pinne i en hundl... utan att paja båda delar, andra kan i grova drag bygga en ny brännare själv från grunden och mest tycka "ska det vara så jävla svårt?".

Och man måste ha respekt för båda sidor - även om jag kan tycka att det är löjligt att vara rädd för att lära sig att pilla rätt...
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Begränsandet är ju bara för att dom som inte vet vad dom gör ska vara å pilla med det dom inte förstår sig på. Om man säljer en brännare som man ger garanti på ,Så vill man ju inte att Fixar Frasse ska va där å skruva.Sen att det finns installatörer som är mindre insatt i brännarens funktion är jag väl medveten om. Spärr funktionerna är lite olika på olika brännare.Vissa har en reset knapp så man kan återvända till tidigare inställning,vissa lagrar tändfel å larm rapport för att kunna se vad som har krånglat. Om man ställer brännaren helt galet kan det sluta illa!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Ligger inte IKEA mellan färdigt och bygg själv :lol: .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

rod02: nja... kanske det. Rent elektronisk är det ju färdiga kretsar man köper när man behöver en mikroprocessor (µC), det är extremt få som designer en krets från botten när de vill bygga något.

Brännaren består ju ofta av en del halvfabrikat:
* Tändelement.
* Motor med växellåda.
* Kugghjul, kedja eller liknande.

Såklart lär det vara specieltillverkade grejer också men en stor del av de funktioner/komponenter som ingår är ju "halvfabrikat" varför IKEA-liknelsen nog inte är så fel.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

De brännare jag känner till som har "koder" för utökade menyer är inte hemliga, står i manualen hur man kommer in. Ingen unik kod för brännaren, slumptal +5 används t ex till av vissa, andra nedhållning av knappar.

Eurofire är väl den som varit lite hemliga (utan info. i manualen), dock inga problem att få fram vid samtal. Hur det är med den nya Eurofiren vågar jag inte svara på ännu, ser den dock som en ganska ointressant brännare i dagsläget.

Finns mycket bra att ha saker i styrningen, men få har nytta av dem. Saknar automatisk rensning och ännu fler dyra reservdelar med den nya styrningen. Förvisso var lådan med PLC'n inte billig innan men tror inte det gick i sönder många Millenium då det är industrikvalitet.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
broberg
Entusiast!

Inlägg av broberg »

Håller mad Vednisse. Många man pratar pellets med som har brännare utan PLC har fått byta styrkort. En PLC går inte sönder i första taget om man inte kortsluter någonting själv.
Finns änu en nivå under den som Bergatorparen vill åt också. Ändra i själva styrprogrammet.
Har 2 PLC:er. En med programmet från Pelletsteknik. Där är inga hemliga installatörskoder utan man kan ställa in allt som kan ställas in själv. Själva programmeringskoden i PLC:n är låst.
Så har jag också Mårtens program på en PLC. Det är inte läs- och skrivskyddat utan man kan ladda upp programmet i Crouzet programmeringmiljö och ändra på precis allt. Man kan också komma åt många parametrar bakvägen i PLC:n om man trycker ESC-On samtidigt. Längre än så kan man inte komma.

Jag skulle inte vilja ha en brännare där viktiga inställningar är låsta. En kompis har en Eurofire där man inte kan ställa om paustiden för skruven t.ex.
Eurofire är annars stabil och bra hos de som använder men finns ingen med uraskning.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Uraskningsfunktion verkar vara på gång eftersom det finns färdiga programfunktioner inlagda i PLC' ns menysystem för just detta ändamål. Frågan är när det eventuellt kommer. För min del är inte automturaskning viktig eftersom jag har en panna jag måste aska ur och sota ungefär 1 - 2 gångar i veckan under den kallaste delen av vintern - och då är det lätt gjort att ta brännaren i samma vändan - men givetvis: 2012 bör automaturaskning finnas - åtminstone som option.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Styrningen är till stor del "universal" och inte speciellt framtagen enbart till Eurofiren, därav finns uraskning med.
Tvivlar på att den mekaniska delen finns framtagen, eller är det som lambdastyrningen till Innovan "Option" pris ca:50000kr.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vednisse: Det är en sak jag funderar på: Du skrev att Eurofire är en ganska ointressant brännare i dagsläget - kan du utveckla det lite vidare? Jag blev nyfiken :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Nja, de flesta "nya" brännarna på svenska marknaden är med mitt synsätt inte så intressanta. Dyra reservdelar och/eller väldigt mycket delar och dyra styrningar. Ofta samma mekaniska konstruktion som för 10år sedan.

Eurofiren saknar som sagt automatisk rensning och är dessutom lite bökig att göra ren med kåpan över brännkasseten.

Men det är mitt sätt att se på saken, jag hade hellre slängt brännaren än lagt ut 2000-5000kr på en reservdel.

Fick själv tag på en Biobjörn, slängde dock ut hela styrningen och ersatte med en 24V Millenuim styrning. Även tryckluftsrensningen fick sig en uppgradering i form av magnetventilen som Bionordic använde istället för leksaken för 200kr som sitter i Biobjörn.

/Vednisse
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Har idag fått svar från BAXI:
BAXI skrev:Hej bergatorparen

Det är en och samma kod för alla brännare som levereras ut, det är bara för att man skall veta att man går in i en meny som kan äventyra alla andra inställningar.

När man går in i den undermenyn så kan man bl.a. återställa brännaren till fabriksinställningarna, koden är absolut inte på något sätt hemlig.

Den nya styrningen har fantastiska möjligheter och brännaren sköter sig i stort sett helt själv när man matat in vikten efter provvägningen.

Med vänlig hälsning

Patrik Jigbring
Så lutar det nog i riktning av att det blir en Eurofire - dels därför att min pelletsgube i Arvika tillhandahållar delar för den, och dels därför att den passar så fint till pannan. OCH lika viktigt: Att BAXI svarar snabbt och vänligt på mejl ger definitivt bonuspoäng.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar