Jag använder sådana såkallade engångsmasker (det går att använda de flera gånger - det gör jag) av skyddsklass FFP2 eller FFP3. Skillnaden är att FFP3 klarar av mer aggressiva, mer finkorniga och mer toxiska substanser så den ger bättre skydd. Ett fempack går loss på 300 - 350 kronor, men då har jag så det räcker åtminstone 3 - 4 månader i eldningssäsong
När man ser hur masken ser ut efter ett par gångars bruk, så är man glad att de finns
Maskerna går att köpa hos de flesta välsorterade byggvaruhus såsom XL och Beijer
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Funderade också på någon form av utsug ovanför pelletsförrådet då jag körde rindi. Men sen började jag köra med Booforssjö pellets, och då behövdes inget utsug. Men nu är man till baks i dom tankarna när man blir tvungen att köra rindi pellets som säljs på byggmax igen, som bara ligger ett stenkast från mitt hus.
Har inte riktigt kommit på det optimala sättet konstruera ett utsug över pelletsförrådet
Ska fundera vidare
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
IWABO Villa S2 har, såvitt jag vet, ingen underhållsfyr utan den startar och stoppar efter behov. Och den rengör brännarkoppen per automatik efter varje eldning. Rökgasmätaren är en bra hjälpreda för att kunna se när det är dags att sota pannan. Den ger även insikt i huruvida brännaren behöver justeras - och justeras behöver den då och då eftersom pelletskvaliteten kan varierar från den ena försendelsen till den nästa. Är det en analog rökgasmätare som sitter inborrat i rökröret är det i princip bara att köpa en ny likadan och stoppa in, är det en elektronisk så måste man kolla om givaren är kass, om det är glapp kontakt någonstans - kort sagt: Det blir lite mer att pilla med
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
"Rökgasmätaren" på effektan brukar visa alldeles för lågt ändå när den fungerar, om det är den inbyggda du syftar på. Gör en kontrollmätning med en stektermometer, men det ska inte vara några konstigheter med den pannan.
S2:an går on/off, finns ingen underhållsfyr eller modulering i den styrningen.
Rekommendationerna går lite i sär: Några säger 180 - 220 grader, andra 150 - 200 grader och åter andra säger 130 - 180 grader och jag tillhör den senare kategorin. Ju högre avgastemperatur, ju mindre verkningsgrad. Den viktigaste temperaturen är den du mäter ½ - 1 meter ner i skorstenen: Där skall det vara 60 - 80 grader precis innan brännaren slår ifrån för att säkerställa att det inte bildas kondens. Kondens är ett elände eftersom det aktiverar syror som finns i sotet och på så sätt skapar frätskador på murbruket i skorstenen. Det kan, om det hittar en spricka, även skapa frostsprängning. Det är två saker som säkerställer att så inte sker: En korrekt justerad brännare och en fungerande dragbegränsare. Har du dessa två punkterna avbockade, är du rimligt säker - i varje fall har du då gjort det du som husägare kan göra. Vad väder och vind hittar på är en helt annan femma - som vi eventuellt får återkomma till
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Den tycks ha stannat 3 ggr dom senaste 15 dagarna då den sotat sig själv och ska starta om då har den hel enkelt inte fått fyr igen... något man kan göra för att få den att göra detta lättare ?
Sedan undrar jag lite om någon vet vad den bästa inställningen är för brännaren ???
Är ca 20.7-21 grader inne just nu och 6-10 minus ute och den drar åtminstone 2 säckar om dagen just nu är det normalt ?
Ha det gött
iwabo villa s2 brännare ( 2007 )
Effecta panna ( 2007 )
Thermomatic Rs
ThermOmatic ERA
Rökgas temperaturen styrs av vilken effekt brännaren ger ,vilken effekt pannan tar emot, vilken effekt huset kräver. Men i runda slängar så låg att förbränningen är god men ej ger kondens eller för lite värme till huset. Sen ska det fungera i praktiken,Och det är där kompromisserna tillkommer.