Lång gångtid ;-)

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Lång gångtid ;-)

Inlägg av Icecap »

Startade brännaren 7:55 i morse. Har inte haft råd med pellets pga. att två jobb efter varandra har gått konkurs men nu fick jag ut så det var möjligt att köpa pellets. Får i övrigt 4 pall hemkört för 2000:-/st.

Första starten gick lite trögt då startdosen var för liten, brännaren har stått 7 månader och har blivit flyttat en del så doseringsskruven var inte full. Jag övertog då styrningen via mitt serviceprogram och fyllde på så den startade ordentligt.

Den har alltså kört sedan i morse 7:55 och nu (16:15) kör den fortfarande, såklart utan stopp. Å andra sidan har den värmt upp hela huset samt pannan från 30°C till 77°C under den tiden så det får väl vara godkänd. Jag kör ju den på 7kW och huset var genomkallt, de första 3 dygn jag eldar brukar sluka en del pellets innan "grundvärmen" sitter i stommen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Lång gångtid ;-)

Inlägg av bergatorparen »

Snälla någon! Har du inte haft värme på 7 månader? Det måste ju ha varit på gränsen att vara hälsovådligt. Man blir ju alldeles ställd. Bra att du åtminstone fått pellets nu så att det blir varmt i stöga igen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Usch.. :?

Ingen mjukstart på skorstenen iaf ;)

Brukar elda min lite lungt ett par gånger i början så den får chansen att torka ur ordentligt o vänja sig lite, är säkert helt onödigt men känns bättre :)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, det har varit kyligt ett tag... Nu stoppade brännaren 19:10, alltså har den kört i 11:15 idag.

Och med 7kW lär skorstenen knappast få ett större chock.
Är inte PK!
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Hoppsan. Men har du ingen elpatron du kört på?

När jag drar igång min panna runt 1 oktober så tar det cirka 1½-2 timmar för den att gå från 25 till 90 grader. Det går rysligt fort upp till 70 grader, sedan tar det en bra stund för den att mata upp mina 700liter i acktanken från 60grader (som jag håller med elpatron) till 80-85grader som den slår ifrån vid.

P.S. Jag bor också i Värmland (Kil) så du har ju haft tur med vädret i alla fall :)
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nix, ingen elpatron finns - och hade det gjort det var ekonomin inte till att använda den ändå... Två anställningar på rad har gått konkurs och det var 2½ månad sedan jag fick lön så det har varit ganska tight... Sedan har en falsk anmälan mot mig gjort att jag förlorade 1½ månadslön, det juridiska är fortfarande igång varför jag inte har fått ut den ersättning än.

Och om jag brassade på med effekt kunde jag också få temperaturen upp ganska snabbt, jag ser dock inte anledningen då min panna är lika ineffektiv på 7kW som på 11kW så den kortare gångtid vid högre effekt ville istället betyda fler starter vilket ju inte är att önska.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mjo det brukar ta några timmar att få upp tempen, När vi va borta över jul/nyår för några år sedan va det -27° ute o jag hade ställt ner tempen innan vi åkte till 15 trodde jag men det blev 13° :oops:
Pannan gick nonstopp i närmare ett dygn på 16kW, Nu va desutom tanken nere i temp så brännaren skulle starta..
Nu när det är runt 0° ute så går brännaren 1 tim 52 min vid varje start för att värma pannan ca 50° + acktanken 35°, Går ca 3,5 tim/start då det är kallare än -30 o står knappt 2 tim men då kör jag bara med 30° diff i tanken o pannan hinner inte sjunka så mycket i temp..

Hoppas du får rull på pengarna in så du inte står utean pengar o pellets när det blir riktigt kallt :shock: :cry:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

@André: Oj, släpper du ner panntemperaturen 50grader innan omstart? Jag blev lite intresserad eftersom jag också kör mot acktank. Min pendlar mellan 75-90. Vad är för-/nackdelarna med att köra på dessa olika sätt? När jag flyttade in i huset så ifrågasatte jag detta och trodde just att meningen med att ha acktank just är att man inte behöver köra lika ofta, typ som en vedpanna, men då blev jag dumförklarad och fick en halvt oseriös förklaring att det är så här man kör nu för tiden...
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Om han värmer pannan 50°C så förutsätter jag att den är kallare än 50°C vid start. Snarare 20-40°C.

Ska man ha någon nytta av tankarna så är det just genom att minska antalet start och stopp på brännaren. Tar man ut värmen i tankarna, som man bör göra om det ska vara någon vits med det. Så hinner ju pannan kallna helt mellan eldningarna om det är lite volym i tankarna. Det bästa är ju om man kan kyla ur pannan till tankbotten, eller nyttja värmen till något annat nyttigt.
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Nu kör jag ju bara pannan när jag behöver värme i elementen så det är ju ett mer eller mindre konstant flöde ur tanken. Finns det ingen annan vinning av att köra oftare så som jag gör?
Sedan förstår jag inte hur mitt system är kopplat. Pannan drar igång när den sjunkt till 75grader men samtidigt sitter det en sensor till acktanken, varför gör det det egentligen? Jag menar, om acktanken behöver mer varmvatten så pumpas det ju ur vatten snabbare ur pannan och då sjunker ju temperaturen snabbare ur pannan och därmed startar den igen. Eller är det tillflödet mellan pannvatten och ackvatten som den styr? Fattar inte systemet att det ska skickas vatten till acktanken utan den kanske?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

JensH skrev:@André: Oj, släpper du ner panntemperaturen 50grader innan omstart? Jag blev lite intresserad eftersom jag också kör mot acktank. Min pendlar mellan 75-90. Vad är för-/nackdelarna med att köra på dessa olika sätt? När jag flyttade in i huset så ifrågasatte jag detta och trodde just att meningen med att ha acktank just är att man inte behöver köra lika ofta, typ som en vedpanna, men då blev jag dumförklarad och fick en halvt oseriös förklaring att det är så här man kör nu för tiden...
Min brännare styrs av tempen i acktanken så ju längre stillestånd desto kallare blir pannan innan brännaren måste gå, Pannan rymmer bara 55 liter vatten vilket är bra då man kör mot acktank..
Bara brännarens överhettningsskydd ska vara på pannan o laddomaten styras antingen av vatten/rökgastemp alt att brännaren startar den..
Laddar tanken mellan 45-80° i toppen o 30-35° brukar tanken då vara i botten, Även om pannan är nere i 20° o man gör en kallstart av brännaren tar det ca 25 minuter innan vattentempen är 80° så laddomaten går igång..

Ser att du har 250 liter vatten i din panna o då borde du skippa att köra mot acktanken, Det blir bara ökade förluster på sättet du kör så du tänkte helt rätt ang driften :wink:
Är det en laddomat 4030 du har?
Vattnet pumpas över till tanken vid laddning o sedan pumpas det tillbaka till pannan då panntempen sjunkit?
Då används din acktank som volymförstorare o det blir bara onödigt med 250 liters vatteninnehåll i pannan, Med din vattenvolym i pannan skulle du haft återvinningskoppel så värmen tömmts först ur pannan sedan börja ta från tanken.. 15-17 kWh har du bara i det 90° vattnet vilket bör hålla huset varmt i 5-6 timmar vid 0° ute
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Då är det alltså som jag alltid sagt då, antingen ska pannan bara köra efter acktankens temperatur och därmed länge men sällan, eller så kopplar jag bort acktanken och kör bara på pannvattnet.

Det som då gnager mig är att det här med att koppla bort acktanken och flytta elpatroner plus en massa annat som förmodligen också måste göras lär ju kosta mer än det smakar... rörmokare tar ju en halv årslön i timmen...

Vi ska snart trycka in en stor bubbelkopp i huset och då känns det bra att ha en stor acktank och dessutom känns lösningen att bara "ställa om pannan" så att att den bara går efter acktankstemperaturen betydligt billigare.

Sedan var det ju det här med att få tag i någon Jeppe som kan sånt här. Den som installerade alltihop har bytt bransh och förra husägaren var rörmokare själv så alla lösningar är hans egna...

Det tråkiga är att allt sånt här ger en bara huvudvärk och så landar det oftast i att man tycker att lite dyrare drift får väl gå för att slippa allt härj...
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

JensH: naiv som jag är ser jag inget större problem i detta.

Jag utgår ifrån att ni har en laddventilstyrning (4-vägs shunt?). Om denna inaktiveras i stängd läge är tanken rent teknisk frånkopplat pannan.

Kvar är alltså temperatursensorn som avgör när brännaren ska köra eller inte och där kan det vara så enkelt att ha dubbla sensorer med en brytare som växlar mellan sensor A och sensor B.

Som jag ser det är det alltså enbart ett elektrisk problem som relativt lätt kan lösas med en lämplig brytare. Denna brytare måste se till att styrsignal till shunt osv. blir rätt men det borde vara en relativ enkel match.
Är inte PK!
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Utan att över huvud taget kunna något om sånt här så verkar det vara en "trevägsshunt". Ett rör från pannan som går "förbi" acktanken men har en förgrening som också går in i acktanken. Denna förgrening in i acktanken har ett vred så man kan hindra vattnet från att gå in i acktanken (antar jag). Detta rör fortsätter sedan förbi acktanken till shunten (kommer underifrån).
Till shunten kommer naturligtvis också ett rör från acktanken, dvs. det finns 2 "ingångar" till shunten.
Därefter går "utröret" via cirkulationspumpen ut i huset.

I min extremt okunniga värld känns det som att det "bara" är att stänga vredet till acktanken och ta väck sensorn som sitter mellan panna och acktank och köra den på pannan istället, eller?

Till det kommer väl en omflyttning av elpatronen så att pannan kan gå på el istället om den harvar igen, eller är det mer komplicerat kanske?

Som sagt, jag är totalt blåbär på sånt här...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jens du har förstås ingen laddomat heller?
Många äldre rörkrökare skippade den o körde pumpen mellan tank/panna hela tiden, Pumpar runt vattnet hela tiden för att inte riskera kondens i pannan..
Med 250 L i pannan bör ni inte ha problem med vv särskillt om tempen hålls på 80° el mer, Jag får ut ett fullt normalt badkar ur min 110 l beredare i acktanken då tempen är 45° 30 cm från toppen på tanken..
Men då är det helt kallt vatten i kranen o det tar en stund innan man har vv igen..
Har man värmeväxlare så får man vv direkt tempen är tillräckligt hög o med en bra shuntstyrning så stänger shunten när pannan är nere i 50-55° så all värme går till vv, Ca 25 kW behöver man för att få obegränsat med vv (40°) i en kran med 12 l/min
Skriv svar