Rosterkonstruktion

Skriv svar
nkar
Frö

Rosterkonstruktion

Inlägg av nkar »

Hej gott folk.

Finns där någon anledning till att man efter "läppen" på rostret inte förlänger rostret i ett sluttande plan fram till brännarrörets utgång? Det jag tror (med betoning på tror då jag ej är maskiningenjör) man skulle kunna vinna med att göra om/förlänga konstruktionen är att den där högen med aska som bildas efter läppen kanske inte skulle bildas alls eller i alla fall ta lite längre tid innan den blir stor. Genom att få bort/fördröja högen bakom "läppen" så kanske det inre brännarröret får lite längre livslängd då gissningsvis den där högen får brännarens låga att skjuta upp i taket och fokusera onödigt mycket energi på vissa punkter (där det sedan blir de där hemska bubblorna som indikerar att det kommer att kosta ett nytt rör snart.
CTC 1100 Family Y25 Viking Bio Installerat Oct 2006
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Rosterkonstruktion

Inlägg av Stegatorparn »

Gör man en förlängning av slät plåt utan gälar tror jag inte att det påverkar funktionen.
Rostret är ju avpassat för den luftmängd som erfordras för förbränningen och ytterligare öppningar för att blåsa undan aska kan nog bli fel.
En intressant idé som vore värd att provas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Främre läppen på rostret har ju också till funktion att hålla rostret på plats.

Idén är intressant, men jag är inte riktigt lika säker på att den får så stor effekt utan det kommer att bildas en kulle ändå en bit fram.

Jag har ju bytt flera innerrör och gavlar av den gamla typen, men efter byte 2009 till den modifierade gaveln (med större hål för luftflödet) och det tjockare innerröret (dessutom av högre materialkvalité) har jag inga problem.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
nkar
Frö

Inlägg av nkar »

Det låter ju tryggt det där med att det inre brännarröret fått en tåligare konstruktion.

För att förtydliga min tanke lite. Den grundläggande rosterkonstruktionen låter vi vara intak där läppen utgör både kant för att inte de oförbrända pelletsarna skall kila iväg samt att den går ner i hålet på röret och ser till att det då ligger still. Det är efter läppen vi får till ett slutande plan och det planet går ända fram till ytterkanten av brännarröret. Så en ev hög förhoppningsvis ramlar utanför brännarröret. Funderar på om jag skall ge mig på att leta upp ett CAD program så jag kan få fram en tydligare bild.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag förstår vad du menar: En sluttande ramp från läppen på rostret ner mot utblåset. Anledningen till den ask kulle som bildas där är att läppen på rostret styr gasströmmen upp mot taket i röret samtidigt som det bildas en deflationszon i "skuggan" av läppen där askpartiklar fälls ut och blir liggande till de bildat rena rama hoppbacken. Det skulle vara intressant att prova din idé eftersom den verkar ha alla förutsättningar att kunna fungera. Jag ser inte att den skulle kunna störa gasflödet i brännaren på något sätt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Varför inte?
Borde ju gå att testa relativt enkelt..

Själv upplever jag dock inget problem med kullen, utan mer med att rostret sätts igen efter ett tag.
Möjligen skulle lösningen ge effekter även för detta?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Hej,
Jag har nu testat detta eftersom ide'n verkade både intressant och rimlig.
Men dessvärra kan jag säga så byggdes kälkbacken upp ändå.
Dessutom mycket tidigare eftersom höjden redan till viss del fanns.
Det verkar som om de små askpartiklarna inte kan rinna av plåten utan mer eller mindre bränns fast
och sedan bara fortsätter påbyggnaden. Alltså, en god ide´väl värd att pröva, men resultatet blev inte alls
som förväntat. Plåtbiten jag använde var en spillbit rostfri plåt av okänd kvalitet.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
nkar
Frö

Inlägg av nkar »

Otroligt spännande att OPEC testade idén :)

Frågan jag ställer mig är. Spelar materialet någon roll eller skulle vi få samma resultat med något annat material?

Eller är det kanske så att det är en lösning som ändrar det som bergatorparen kallar deflationszonen som måste till för att helt enkelt "lyfta" sotpartiklarna så att de faller ner efter brännaröret, typ som en vingkonstruktion på en sportbil?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Det finns ett botemedel mot askhögar och kälkbackar och det är tryckluft.
Fungerar klockrent!
Förlänger troligen brännarrörets livslängd då rörets tvärsnitt inte förändras.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=13555
Rekommenderas till alla som har möjlighet att bygga om.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar