Brännarens inställningar?

olle54
Fröträd

Brännarens inställningar?

Inlägg av olle54 »

Hej, jag har lite funderingar om brännarens inställningar (Baxi Eurofire 20kw). Pratade med en rörmokare lite allmänt nyligen och vi kom bl.a. in på askans utseende. Den fär inte vara för "oljig" sa han. Jag sa att min aska är nog ganska oljig och inte vit som han sa att den ska vara. Den får kanske för mycket pellets trodde han. Prova med att öka tiden mellan matningarna föreslog han. Den ska väl få lite mindre pellets då? Öka ev. startdosen något sa han även. Har nu tittat i instruktionen och kollat på de värden som är inställda.
I instruktionen finns det två värden: Plåtskruv och Plastskruv. Vet inte vad som menas med det. Är det om man har plåt eller plast i skruven som matar fram pelletsen till brännaren. (har svårt att se vad det ska ha för betydelse) I vilket fall så verkar värdena under kolumnen för plastskruv stämma bäst överens med det som står i instruktionsboken. Detta är värdena:

Temperatur till/från= 57/80
Ljus Gräns= 12
Start/Dos2/Vänta=59/14/40
Matn pellets. Min/max= 1,3/1,6
Fläktvärden Tänd/max= 226/235

Vilka värden ska jag ändra om pannan ska ha lite mindre pellets och åt vilket håll ska jag ändra dom + eller -

Ska även installera en dragbegränsare. Hur ska man ändra värdena då?
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Brännarens inställningar?

Inlägg av Icecap »

Utan att på något vis ha speciellt kännedom om Baxi:
* Jag har för mig att skruven finns i två utföranden: med ytterrör i metallplåt (Plåtskruv) eller i plast (plastskruv).
* Detta med att ställa doseringen/tiden mellan doseringen är ett sätt att justera så att mängden av bränsle motsvarar luften som blåsas in. Det är luftmängden som bestämmer effekten och doseringen som avgör om den kör med rätt blandning mellan luft och bränsle.
* Askan ska gärna vara så att man kan "krama" den och borsta av den, precis som man gör med en handfull vetemjöl. Gör man det med mjölet blir det alltid en aning kvar och det samma med en bra aska. Är det sot i askan får man smutsiga fingrar på riktigt (går av med tvål) och då ska doseringen minskas. Justeringen/kontrollen ska egentligen utföras för varje ny pall man börjar använda, jag har tidigare använd spikmetoden men numera justerar min brännare sig själv.

Man ska även akta sig för att köra med luftöverskott, dels ger det dålig bränsleekonomi men det gör även att stålen i brännaren kan "ätas" illa kvickt, rätt dosering är alltså viktigt av många skäl.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

olle54 skrev:I instruktionen finns det två värden: Plåtskruv och Plastskruv. Vet inte vad som menas med det. Är det om man har plåt eller plast i skruven som matar fram pelletsen till brännaren. (har svårt att se vad det ska ha för betydelse) Ska även installera en dragbegränsare. Hur ska man ändra värdena då?
Plastskruv är missvisande så till vida att det inte är själva skruven som är av plast, men röret skruven arbetar ínuti. På den gamla tiden fanns det skruvar som hade stålrör och dessa två varianter av skruvar gav olika mängd pellets per varv. Av detta skäl finns det i äldre styrsystem valmöjlighet för plåt respektive plastskruv.

Skall du ha en magrare gång på brännaren, vill det till att öka matningstiden försiktigt i små steg tills avgaserna nätt och jämn blir osynliga. Du kan ta av rensluckan på rökröret för detta ändamål.
Jag rekommenderar justering av pelletsmängd hellre än fläkt därför att jag utgår från att du vill ha den effekt som fläktinställningen är menad att ge.

En dragbegränsare kräver normalt ingen omjustering av brännaren i fall den inte är feljusterad i utgångspunkten. Det dragluckan/dragbegränsaren gör är att säkerställa att draget i systemet inte överskrider inställs värde - till exempel 15 Pascal. I installationsanvisningen för dragbegränsaren står beskrivet hur man skall justera in den.

Nu vet inte jag vilken årsmodell brännare du har, men här är manual för MillenniumII från 2006: http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... _rev11.pdf
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Tack, ja det är den brännaren jag har. Har ändrat väldigt försiktigt nu så får vi se hur det går...
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

Du har inte skrivit vilken panna du har. Instruktionsbokens exempel är inte mycket att gå efter utan du måste ställa in värdena efter din utrustning.

Askan blir mörkgrå vid rätta inställningar. Blir den vit är det för mycket luft.

Nu kan du inte ställa in brännaren efter askan utan bäst är titta på röken då det inte blåser. Svart rök är för mycket pellets och för lite luft.
Blir fallröret varmt har du för stor effekt.
Matning 1,6 var åttonde sekund pekar åt en effekt på 11-12 kW och det är en bra början.
Fläkt 235 känns mycket för den matningen så skulle tro att du får gå ned på ett lägre värde där.
Så länge röken inte innehåller svarta puffar kan man sänka värdet för fläkten något.
Man måste vänta 10 minuter för att en ändring ska slå igenom.

Utan dragbegränsare är det helt bortkastat jobb att försöka ställa in brännaren.
Senast redigerad av nyman den sön 18 nov, 2012 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Hej!

Jag har en DIOM panna. Nu har den stått en lång stund och värmt från 42 grader till 80 grader (har haft den avstängd inför sotning) Och fallröret(jag förmodar att det är metallröret på brännaren den sista biten) är varm men inte varmare än att man kan hålla handen på det utan att bränna sig. Hur räknar jag ut vilken effekt jag har?
nyman
Pannrumstomte!

Inlägg av nyman »

DIOM pannor tror jag det finns många modeller av.
Effekten hittade jag om i den här tråden genom att söka. Man verkar hitta nästan allt på det här forumet om man söker. :)
viewtopic.php?f=1&t=13863
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Point noted
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Jag funderade lite om effekten eftersom jag såg i en tråd här att någon skrev att brännaren hade värmt vatten från x grader till y grader på z minuter och på så sätt räknat ut effekten. Men jag lyckades inte räkna ut hur han kom fram till det.
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

W = c·m·(T2 - T1)
c är för vatten 4,18 KJ/KG per grad
m = vikten av vattnet i kilo
(t2-t1) = temperaturdeltat

W delat på 3600 är effekten i kWh
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
olle54
Fröträd

Inlägg av olle54 »

Tack! Ja det var ju ditt inlägg. Man får även ta hänsyn till tiden, eller hur? Man får räkna på 1 timme?
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Nyfiken bara. Men vad har man för nytta av att mäta ut den skenbara effekten från vattnet x grader till y grader.
Kanske något man har missat här?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om man vet vikten av pellets som matas in per timme (t.ex.) samt hur fort pannan värms upp kan man få en mycket bra fingervisning om effektiviteten. Dock är det en del saker som kan ställa till det:
* Det får inte vara något värmeutflöde från pannan - om inte man har benhårt koll på hur stort det är och det har ingen hemmaeldare.
* Metallen i pannan räknas inte med.

Men använder man en mätning "före" och "efter" en justering/ändring (t.ex. turbulatorer eller liknande) kan man snabbt se om det ger bättre resultat eller om det var dumt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Ja uträkningen är perfekt för egen jämförelse, inte med andras pannor, svårt att ta hänsyn till skiktning i pannans vatten, pannans dödvikt som värms upp osv..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Skruvarna avser skruven som håller kåpan på plats.Dom gamla hade en vingmutter=plåtskruv,dom nyare en skruv med en plastratt om jag fattat det hela rätt. På dom nyare finns en funktion så man kan köra en eldnings cykel utan att det brinner,skruven matar å pausar i en viss tid och sen väger man å jämnför i en tabell. Matning låg är skälva starten som brukar mata 1 sek som ger ca 10 kw. Matning hög e skälva driften. 2,0 sek är max 20kw 1.7 sek 17kw och så vidare .Tex så behöver du 13 kw å ställer matning hög på 1,3 sen ställer du luften. Lite beroende på pellets så skall sotet,inte askan va grå akttigt eller O`Boy färgat.
Skriv svar