Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden
Re: Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden
Just nu med +2 grader ute, inget tappvatten, tre minuters drifttid efter etablerad låga har temperaturen gått upp 2 grader. Kör endast på lågeffekt. Panntemp max 80 grader. EVR-reglercentral med ute och innegivare sköter automatisk vårt värmebehov.
Viking Bio + VB Star-pannan. Hus: 132kvm²
tre minuters drifttid efter etablerad låga har temperaturen gått upp 2 grader
Jag känner så väl igen mig i det. Det är ju så det ska funka.
Jag har bara utegivare, det funkar rätt bra även om det finns tillfällen när man känner av svagheten i det. Det kan bli lite kylslaget när det blåser mycket, eller för varmt en kall dag när solen står på. Att huset är gammalt och dåligt isolerat gör ju sitt till.
Jag såg att brännaren tände i morse och klockan var då 5:07, tempen har då legat på 70. När jag vid 5:30 går förbi källarfönstret går den på lågeffekt och det är då 67 grader i pannan. Till det ska nämnas att jag precis hade duschat när den tände, men en enda ganska snabb dusch är inget som i normala fall har någon större påverkan.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Mitt bekymmer kvarstår. Jag tog ut en turbulator bara precis för att göra någonting, jag har också haft cirkulationspumpen på maxhastighet för att få bättre fart på vattnet i pannan. Nu i helgen har jag haft brännaren på bordet och rengjort, tittat, vänt och vridit. Ingenting har hittills förändrat något. Jag kan under gångtid inte märka någon skillnad på ljud eller annat på vare sig skruv eller fläkt, allt ser ut och låter som vanligt. Eller, kan fläkten spela mig ett spratt som tar slut efter en kvart varje gång brännaren används? Och det utan att jag märker det?
Som det är nu så känns det som att förklaringen ligger i att luft släpps in i nån glipa som tätas när metallen expanderar av värmen. Hur är det med roster och värme? Kan förklaringen ligga där? Kan roster lyfta eller ändra form av värmen från förbränningen på något vis? Alla mina roster är relativt gamla, om det kan spela någon roll?
Han som gjorde rökgasanalysen har inte hört av sig alls, vilket jag hade förväntat mig innan förra veckans slut, men jag vet så mycket som att Värmebaronen är inkopplade.
Som det är nu så känns det som att förklaringen ligger i att luft släpps in i nån glipa som tätas när metallen expanderar av värmen. Hur är det med roster och värme? Kan förklaringen ligga där? Kan roster lyfta eller ändra form av värmen från förbränningen på något vis? Alla mina roster är relativt gamla, om det kan spela någon roll?
Han som gjorde rökgasanalysen har inte hört av sig alls, vilket jag hade förväntat mig innan förra veckans slut, men jag vet så mycket som att Värmebaronen är inkopplade.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Kanske är lite långsökt men har du mätt/vägt startdosen?
Min brännare startar lätt på 50 gram pellets, men då kan det ta tid innan fyren har tagit sig och lågan är fullt utvecklad.
Värmebaronens rekommenderade startdos väger c:a 110 gram.
Är startdosen för liten dröjer det innan lågeffektslägets 15 kW är igång.
Min brännare startar lätt på 50 gram pellets, men då kan det ta tid innan fyren har tagit sig och lågan är fullt utvecklad.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jag ser inte problemet? Sjunker pannan i temperatur så går det ut mer effekt än det går in, att temperaturen inte stiger i början eller t om sjunker är normalt. Tändtid, metall som ska värmas upp, dålig verkningsgrad etc.
/Vednisse
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Att temperaturen sjunker i pannan innan brännaren nådd full drift är i sig normalt, men om temperaturen fortsätter sjunka efter att brännaren nådd full drift (effektlampan visar "streck-prick" eller fast sken beroende på om man kör 15 eller 20 kW) är något jag förknippar med smällkalla vintern med minus 30 grader ute och shunten fullt öppen. Tyvärr finns inte så många möjliga förklaringar till detta konstiga beteendet från pannans sida. Men tjyvluft är för all del en plausibel förklaring, men jag tror ändå inte vi skall snöa för mycket inne på just den. Det att alla turbulatorer nu är/har varit på plats gör ingen skillnad - så då kan vi frikänna konvektionsdelen. Kvar blir då brännaren och brännkammaren samt matningsskruven.
Kolla matningsskruven genom att hänga en plastpåse på ändan av slangen och låt skruven gå under 6 minuter. Väg upp pelletsen och multiplicera med 10. Upprepa detta ett par gånger till och ta snittet av dessa 3 körningar för att få reda på skruvens kapacitet - och lägg märke till hur många gram som skiljer från det ena provet till det andra. Det har betydelse eftersom stor variation innebär att något inte står rätt till med skruven. Jämna prov innebär att skruven kan friskförklaras.
För att kolla matningen till brännaren - alltså inställningarna gör så här: Häng en plastpåse på slangen till pelletsen och torrkör brännaren genom att låta den gå utan pellets. Du "lurar" den tro att den har låga genom att placera en ljuskälla i röret så att fotocellen "ser" det och lampan för låga börjar visa fast sken. Vänta med att plugga in skruven i brännaren tills effektlampan kommer på. Nu kan du plugga in skruven i kontakten på brännaren. Start en stoppklocka och avsluta efter 6 minuter. För lågeffekt skall du nu ha 312 - 314 gram pellets i påsen, för högeffekt skall du ha 417 - 419 gram eller så nära dessa värden som det går. Avviker det mycket från dessa värdena, kan det vara här problemet ligger.
Skulle detta visa sig fruktlöst, kvarstår luckan. Denna skall vara helt tät och inte släppa in luft eller ut avgaser. Är det otät, så blir det gärna lite svart kring luckan där läckaget finns - och på Comet som är vitlackad borde det vara lätt att se. Är det svart, tvätta bort svärtan med lite lampolja eller dylikt och om svärtan dyker upp igen efter några dagar, är saken klar.
Pannan är inte så gammal att den skall vara slut redan så att jag har svårt att se att vi inte skulle kunna hitta en orsak till störningarna som det går att åtgärda med förhållandevis enkla medel.
Kolla matningsskruven genom att hänga en plastpåse på ändan av slangen och låt skruven gå under 6 minuter. Väg upp pelletsen och multiplicera med 10. Upprepa detta ett par gånger till och ta snittet av dessa 3 körningar för att få reda på skruvens kapacitet - och lägg märke till hur många gram som skiljer från det ena provet till det andra. Det har betydelse eftersom stor variation innebär att något inte står rätt till med skruven. Jämna prov innebär att skruven kan friskförklaras.
För att kolla matningen till brännaren - alltså inställningarna gör så här: Häng en plastpåse på slangen till pelletsen och torrkör brännaren genom att låta den gå utan pellets. Du "lurar" den tro att den har låga genom att placera en ljuskälla i röret så att fotocellen "ser" det och lampan för låga börjar visa fast sken. Vänta med att plugga in skruven i brännaren tills effektlampan kommer på. Nu kan du plugga in skruven i kontakten på brännaren. Start en stoppklocka och avsluta efter 6 minuter. För lågeffekt skall du nu ha 312 - 314 gram pellets i påsen, för högeffekt skall du ha 417 - 419 gram eller så nära dessa värden som det går. Avviker det mycket från dessa värdena, kan det vara här problemet ligger.
Skulle detta visa sig fruktlöst, kvarstår luckan. Denna skall vara helt tät och inte släppa in luft eller ut avgaser. Är det otät, så blir det gärna lite svart kring luckan där läckaget finns - och på Comet som är vitlackad borde det vara lätt att se. Är det svart, tvätta bort svärtan med lite lampolja eller dylikt och om svärtan dyker upp igen efter några dagar, är saken klar.
Pannan är inte så gammal att den skall vara slut redan så att jag har svårt att se att vi inte skulle kunna hitta en orsak till störningarna som det går att åtgärda med förhållandevis enkla medel.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Nej, faktiskt inte. jag tycker i och för sig att det "ser vettigt ut" när man tittar in i brännaren efter att startdosen har landat, men någon vikt har jag inte. Det kan ju vara värt att fixa.Stegatorparn skrev:Kanske är lite långsökt men har du mätt/vägt startdosen?
Under mina sex år med panna och brännare så har jag alltid haft bra effekt i grejorna redan ett par minuter in i lågeffektsfasen. Nu, sedan ett par veckor tillbaka har jag inte det längre. Nu är det som att hälla pellets i sjön under nära nog en kvart varje gång det brinner innan det blir fart i grejorna. Det brinner men det händer inget.Vednisse skrev:Jag ser inte problemet? Sjunker pannan i temperatur så går det ut mer effekt än det går in, att temperaturen inte stiger i början eller t om sjunker är normalt. Tändtid, metall som ska värmas upp, dålig verkningsgrad etc.
/Vednisse
>>Bergatorparen,
Innan i veckan kollade jag tillsatt bränsle och räknade ut att effekten på lågeffekt låg på 15,68kwh. Om jag inte minns fel så vad det 320 gram pellets och Rindi uppger 4.9kwh/kg. Hög effekt har jag inte kollat. Jag är lite skum på det där med roster. Om det av någon anledning lättar lite i framkant så borde svaret finnas där. Vid ett par tillfällen de senaste dagarna har jag sakta dammsugit ut askan ur brännaren och då noterat en liten glipa mellan rostrets underkant och brännarröret. Jag var precis på väg ner för att damsuga igen och se om mönstret består, men det brann just nu så det får vänta.
Jag tror inte att luckan läcker, det borde jag sett om inte annat så på den vita plåten men ingenting kan uteslutas om det inte är kontrollerat.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Normalt brukar det lägga sig aska framför rostret där du har en liten glipa.
Samlas askan där är glipan betydelselös.
Är däremot rostrets gavel frilagd, finns förmodligen problemet där.
Samlas askan där är glipan betydelselös.
Är däremot rostrets gavel frilagd, finns förmodligen problemet där.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Jag kollade rostret sent igår men då sprack nog min teori för det fanns ingen glipa då. Jag skrapade visserligen ut askan med en skruvmejsel eftersom det inte var tillräckligt svalt för att dammsuga, men det ska inte ha någon betydelse.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Hej om du hittar en lösning får du gärna skriva vad det var för fel för jag är i samma sits..ny installerad comet som tar en kvart på sig innan den börjar höja panntempen på låg effekten.
Vb Comet viking bio 2008. 9m insatsrör dia 100.
Kw sid 012 dragbegränsare. Trähus 1934 i 2 plan med
halv källare 130+40 kvm
halv källare 130+40 kvm
Ja absolut gör jag det. Är dina grejor helt nya? Var i landet bor du? Vad säger installatören? Vad eldar du med för pellets?
Lägg gärna in vad du har för grejor och var du bor i din profil. Det är underlättande för alla när du skriver här på forumet.
Lägg gärna in vad du har för grejor och var du bor i din profil. Det är underlättande för alla när du skriver här på forumet.
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Panna å brännare tillverkade 2008 använda 1 säsong. Köpte
Begagnat på blocket så ja har precis installerat. Bor utanför Jönköping.
Har inte haft installatör här ännu. Kör fågelfors pellets. Märkte
Igår kväll att ja saknar turbulatorer i min ska tillverka nya idag se om det hjälper. Rgt
Låg på 200 grader.
Begagnat på blocket så ja har precis installerat. Bor utanför Jönköping.
Har inte haft installatör här ännu. Kör fågelfors pellets. Märkte
Igår kväll att ja saknar turbulatorer i min ska tillverka nya idag se om det hjälper. Rgt
Låg på 200 grader.
halv källare 130+40 kvm
halv källare 130+40 kvm
Ops, jag mätte startdosen och den låg på 90 gram. Nu är det från ett enda tillfälle, men jag ska fokusera lite på det. Jag har aldrig ändrat startdosen någonsin och därför känns det inte som att det skulle ge revolutionerande resultat eftersom det tidigare har fungerat bra, men det är helt klart värt en chans. Jag ska handmata den vid några starter och se om det blir skillnad.Stegatorparn skrev:Kanske är lite långsökt men har du mätt/vägt startdosen?
>>fpms, har du kollat din startdos?
2 vuxna & 4 ungar.
2 vuxna & 4 ungar.
Ska hem å väga idag!Thomas_P skrev:Ops, jag mätte startdosen och den låg på 90 gram. Nu är det från ett enda tillfälle, men jag ska fokusera lite på det. Jag har aldrig ändrat startdosen någonsin och därför känns det inte som att det skulle ge revolutionerande resultat eftersom det tidigare har fungerat bra, men det är helt klart värt en chans. Jag ska handmata den vid några starter och se om det blir skillnad.Stegatorparn skrev:Kanske är lite långsökt men har du mätt/vägt startdosen?
>>fpms, har du kollat din startdos?
halv källare 130+40 kvm
halv källare 130+40 kvm
Fick ett snitt på 60 gr på 6 mätningar ställde upp max vad det går å landade då på 85 gram.
Körde ett litet test från 60-72 grader det tog 14 min under drift fasen dock säger det inte så mycket då ja labbade lite med luften för att få bra låga då jag tillverkade lite plåtremsor till tuberna idag. Ska nu mäta upp effekten ja kör på sen så ska ja mäta en gång till vad det tar i tid
Körde ett litet test från 60-72 grader det tog 14 min under drift fasen dock säger det inte så mycket då ja labbade lite med luften för att få bra låga då jag tillverkade lite plåtremsor till tuberna idag. Ska nu mäta upp effekten ja kör på sen så ska ja mäta en gång till vad det tar i tid
halv källare 130+40 kvm
halv källare 130+40 kvm