Fröling för dyr ??

Skriv svar
Fröling-i-Mariestad
Frö

Fröling för dyr ??

Inlägg av Fröling-i-Mariestad »

Vad finns det för erfarenheter här om Frölings pelletspannor ?

Anledningen till denna fråga är att jag funderar på att köpa en sådan här panna men behöver info ,så varför inte fråga här .
ragge2
Entusiast!

Re: Fröling för dyr ??

Inlägg av ragge2 »

Har dykt upp någon ett par gånger här och dessutom på byggahusforumet men är antagligen frågan om salespromotion.
Betala lika mycket eller mer för en pelletspanna som för en bergvärmeinstallation gör knappast någon vid sunda vätskor i Sverige.
I Österrike finns bergvärme i praktiken inte och miljökraven för eldning är stenhårda där. Därför finns dessa dyra pelletspannor.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Fröling-i-Mariestad
Frö

Bergvärme funkar inte , eller jag tänker inte chansa eftersom jag behöver 3-5 hål och hela grannskapet har drabbats av bergvärme epedemi , effekt som jag behöver är ca 80 kW .
Därför så tittar vi lite närmare på Frölings
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Fröling är ju inte den billigaste,Men det är inte Wissman heller,Å andra sidan får man va man betalar för.Hur länge håller en bergvärme pump då?? Flis kanske kan va ett alternativ??
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

80kW med bergvärme är väl knappast ett problem ?

Kan man värma ett IKEA eller Biltema varuhus med bergvärme så ...

Frågan är ju dock vilken framledningstemperatur du behöver ?

Samt hur nära omgivningens borrhål är.

Är borrhålen alltför tätt så kyler de varandra, men med rätt avstånd är det inget bekymmer..

ingen sotning, ingen fyllning, ingen skorsten.. bara tuta o köra ;)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Fröling-i-Mariestad
Frö

Flis funkar inte pga av platsbrist, framlednings tempen bör vara 80+.
Men sen är det där med pris o Sverige !!
Att köpa ett sådan här stort system i Sverige är knappast igen idé för det släpper loss på ca 300 papp och då skall det moms på också ...men tittar man lite söder ut mot Tyskland så kostar samma system ca 162 ,moms behövs inte betalas utan bara redovisas utan bara frakt tillkommer på ca 7000 kr .
Med ett komplett system menar jag panna 80 kW , 2 st 1000 liters acc tankar ,2 st 400 liters exp kärl , ladd pump med kranar och backventil , pelletssilo model sacksilo 5 ton med slang o klämmor , pelletsdamm avskiljare , vidare är det med inomhusgivare, utomhusgivare,tankgivare 3 st , säkerhetsventiler , manometer , automatisk avluftare samt en SMS-box.
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag har levererat matning och silo till Fröling pannor i Norge med storlek 40, 150 och 220kW. Hög kvalitet och bra automatik men det kostar. Behov för automatik och bulkförråd ökar ju på med större pannor. Dom betalar sig ned snabbare än en villa panna pga hög energiförbrukning, även om dom kostar en del.
Nackdelen med denna teknologi är att den tar lång tid att starta/stoppa och detta innebär hög volym på acktank. Det finns rimliga svenska/danska brännare som startar snabbt.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tja med det behovet o framledningstemp o platsbrist är det bara pellets som att välja :?

Eta har ju riktigt fina flispannor o kanske även pelletspannorna är lika bra :roll:
Problemet är väl att dom är samma prisklass som fröling :(

Synd att du inte va ute ca 1 år tidigare då det va ute 2st biomatic 50 kW obetydligt använda för 50000:-
Hade används som hjälp vid kallknäpparna, Dessa kostar väl ca 100000:-/st annars så 2 för 50 helt rätt
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar