NH startar inte, displayen lyser nån sekund, slocknar sen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

NH startar inte, displayen lyser nån sekund, slocknar sen

Inlägg av mikaelbe »

Min NH började bråka lite för två-tre månader sedan. Efter att ha sotat pannan så var brännaren väldigt svårstartad. Displayen tändes och lyste några sekunder, sedan slocknade den. Jag provade att rycka lite i sladdarna, den startade och gick lite längre. Efter att ha joxat en del och slagit av och på strömmen några gånger så startade den. Med starta menar jag att inte displayen slocknar.

Efter dagens sotning samma problem, men värre. Displayen är igång någon sekund och slocknar sen. Ett försök med ny start (av/på med spänning) så händer ingenting. Låter jag brännaren stå ett tag kan displayen lysa nån sekund och sen slocknar den. Vad kan vara fel? Automatsäkringen löser inte ut. Jag har lite problem med flamvakt, troligen att givaren på brännarkoppen lossnat, men brännaren borde väl ändå starta?

Jag har kollat kretskortet. Det är version 1.20. Kan det ha pajat?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: NH startar inte, displayen lyser nån sekund, slocknar se

Inlägg av Icecap »

Det låter som nätdelen på kretskortet som mår illa. Så ja, kortet ska bytas eller lagas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Re: NH startar inte, displayen lyser nån sekund, slocknar se

Inlägg av mikaelbe »

Skumt, efter att den varit helt död i flera timmar så startade den plötsligt! Allt är som vanligt, får kanske undvika att sota den i fortsättningen :?.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: NH startar inte, displayen lyser nån sekund, slocknar se

Inlägg av Icecap »

Om den slocknar eller om du stänger av den ska du vänta minst 1 minut innan du slår på igen. I nätdelen på den finns en PTC-säkring och om den "löser ut" måste man vänta på att den kan kylas ner, därav tiden.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Re: NH startar inte, displayen lyser nån sekund, slocknar se

Inlägg av mikaelbe »

OK, men jag väntade rätt många minuter mellan försöken. Till sist lämnade jag brännaren och upptäckte sen efter några timmar att den startade av sig själv. Kanske är nåt skumt med PTC-säkringen. Det har tidigare aldrig varit problem med att stänga av brännaren, sota, vilket tar ca 10-15 minuter, och sen starta brännaren.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: NH startar inte, displayen lyser nån sekund, slocknar se

Inlägg av Icecap »

Menar du att du slår av strömmen till brännaren när du ska rensa?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Re: NH startar inte, displayen lyser nån sekund, slocknar se

Inlägg av mikaelbe »

Jo, det behöver jag väl inte i och för sig, då brytaren slår ifrån när man drar ut brännaren. Kanske jag skall praktisera detta för att undvika problem i fortsättningen :) .
mikaelbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tor 18 jan, 2007 12:35

Re: NH startar inte, displayen lyser nån sekund, slocknar se

Inlägg av mikaelbe »

Bytte nätaggregat. Köpte ett från Conrad för ca 300 :-. Det gick inte att montera det i lådan utan fick skruva fast det på utsidan och dra trådar genom lådan. Såg ett annat inlägg om denna procedur och det funkade bra för mig. Tyvärr hann jag köpa ett nytt styrdon under tiden, men det kan man ha i reserv.
Skriv svar