Flex-A tändningsproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Frahl
Frö

Flex-A tändningsproblem

Inlägg av Frahl »

Hej, helt nybörjare på pellets så ni får ursäkta mig.

Kom hem från jobbet i torsdags och då hade min Flex-A stannat, kört läge 2 i 2månader nu på samma pellets. Tänkte aska ur och ser att hela koppen ända upp till internskruven är fylld med oförbränd pellets. Dammsuger ur allt och provar starta upp den men nu fyller den bara upp utrymmet med pellets igen. Provat både läge 2 och 3 samma problem. Inga felkoder, tillslut står den bara och matar i internskruven. Inga inställningar ändrade, inga jätte väderomslag, samma pellets.

Kan elspiralen vara väck även fast lampan lyser under startsekvensen?
Janfire Flex-A
Albin Ekonom 1975
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Flex-A tändningsproblem

Inlägg av Icecap »

Väck och väck - menar du som i "borta" lär den väl vara kvar om ingen har tagit bort den.

Men trasig kan den vara och som vanligt är det bara att kolla. Testa att låta den starta, ung. 5 minuter inne i startsekvensen kan du stänga av och dra ut brännaren, dock såklart bara om det inte är eld. Då ska det vara varmt i omnejden av brännkoppen och är det kallt har tändelementet sannolikt dragit iväg till de sälla jaktmarker.

På många brännare hänger det en säkring på ledningen till tändelementet, den ska såklart kollas först. Den kan vara trasig och elementet vara OK fast ofta är det elementet som dödar den. Ska du byta element får du vara beredd på att det kan behövas en ny säkring.

Du kan ju köra på läge Man, då ska du starta den manuellt med en skvätt tändvätska/fotogen eller annan lämpligt. En värmepistol duger fint men det kan bli rökigt på det vis.
Senast redigerad av Icecap den tis 04 dec, 2012 09:11, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Frahl
Frö

Inlägg av Frahl »

Stog nere i pannrummet under ett startförsök för 30min sen, blir ingen värme alls runt brännaren mellan startdos och när den börjar mata pellets enligt program. Ska kolla om jag har någon säkring där till spiralen. Jag verkar ha en gammal variant av flex-a, kan man någonstans utläsa hur gammal den är? Försökt mäta upp volten också men i kontakten i botten får jag inte ut någon signal alls trots att jag hör att fläkten går.
Janfire Flex-A
Albin Ekonom 1975
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är ganska säkert att tändelementet inte fungerar, orsaken är sannolikt att det behöver bytas. Det kan såklart vara säkringen också (om den finns) men oftast går den sönder när elementet kortsluter.

Mät först spänningen över tändelementet (AC) först, med brännaren stoppat! Är den 0V (eller nära) kan du mäta motstånd över elementet. Vad jag minns ska det ligga runt 52 ohm, är det signifikant över det är det bara att byta.
Är inte PK!
Frahl
Frö

Inlägg av Frahl »

Vad skulle du anse som signifikativt över? Fick runt 195ohm när jag mätade nu, hade 1V men det är ju rätt nära 0. Finns den gamla styrboxen med flamvakt? Eller gäller det att byta ut den för att installera flamvakt? Nu är ju det primära att få igång pannan igen innan tempen kryper ner mot -35, men vore ju gött om den inte pumpade hela brännkroppen full med pellets.
Janfire Flex-A
Albin Ekonom 1975
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag vet att det finns ett flamvaktskit och där i ingår det sensor med beskrivning. Jag vet också att serienumret på styrenheten avgör om och var man kopplar in flamvaktens kit.

Ska du ändå byta styrlåda vill jag direkt rekommendera att du väljer den nyaste, helt enkelt för att den 'är bättre på en del sätt. Men jag hoppas att du klarar dig utan men där du kan köpa flamvaktskitet kan du få svar om det fungerar med den styrbox du har, skriv ner serienumret innan du ringar.
Är inte PK!
Frahl
Frö

Inlägg av Frahl »

Ny tändspiral gjorde susen för tändproblemet, att jag inte kunde mäta fläktvolten berodde på att ena kabeln till uttaget under glidit ur sockeln. Nu går den fint igen, såg dock att jag har ett rätt tjockt lager med spån och damm från inblåsning av pellets så nu är nästa projekt att köra tomt i förrådet och dammsuga ur all skit.
Janfire Flex-A
Albin Ekonom 1975
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

Jag hade också samma "problem" med spån dvs att det egentligen inte var ett problem då jag endast har veckoförråd (pga av utrymme). Men jag ville ändå inte ha en massa spån i brännaren och främst i skruven. Nu vet jag inte hur ditt system är byggt men min skruv sitter längst ner dvs under förrådet. Bytte därmed ut infästningen till en Y-koppling (avloppsrör från jula). En öppning går upp till förrådet, en till skruven och neråt går det till en hink. Har sedan borrat ett par hål i skruvens metallände/begränsaren. Så när skruven snurrar så ramlar spånet ner i hinken. Blir rätt mycket på några dagar faktiskt.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Skriv svar