Hej alla.
Jag funderar på om det finns nåt sätt att sänka effekten på Flex-A brännarn. Det finns en pot på min brännare som om jag förstått det rätt tar ned införseln av pellets. Om jag bara vrider ned denna måste jag då även justera fläkt och luft tillförsel eller "följs de åt" automatiskt?
Jag kör på läge 1 och får rökgastemp på ca 180grader. vill gärna komma ned lite.
Jo,sen var det en grej till. Jag får ibland stopp pga externskruvslarm. Kondensatorn kanske men jag kör skruven i ca 60graders lutning. Är det kanske lite mkt?
Tack på förhand.
/christian
Effektsänkning
-
- Prima virke
- Kontakt:
Effektsänkning
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Hus byggt ca 1850 tillbygge 1920 och renoverat 1963;-)
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Re: Effektsänkning
60° är ganska mycket, faktisk för mycket. 45° är maximalt efter vad jag vet.
Och precis som med bensin ska luft och bränsle har det rätta förhållande, alltså måste båda justeras. Men du kanske seriöst ska över väga att istället byta styrenhet till den nyaste? Den har 4 effektlägen, styr underhållseldning automatisk, skonar tändelementet och är enklare att ställa olika pelletsdensiteter på.
Med justeringen på den nuvarande dosan kan du inte styra värst mycket, med den nya styrenhet ska det tillkommande effektläge vara ett nytt lägre efter vad jag vet (kan ha fel) och då är det ju klart.
Och precis som med bensin ska luft och bränsle har det rätta förhållande, alltså måste båda justeras. Men du kanske seriöst ska över väga att istället byta styrenhet till den nyaste? Den har 4 effektlägen, styr underhållseldning automatisk, skonar tändelementet och är enklare att ställa olika pelletsdensiteter på.
Med justeringen på den nuvarande dosan kan du inte styra värst mycket, med den nya styrenhet ska det tillkommande effektläge vara ett nytt lägre efter vad jag vet (kan ha fel) och då är det ju klart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Prima virke
- Kontakt:
Re: Effektsänkning
Tack som tusan!
jaha då blir det att flytta på veckoförådet så att skruvlutningen blir mer rimlig.
Den nya styrboxen verkar onekligen bra. det blir att införskaffa en sådan framöver. Nu såsom nybörjare så handlar det mer om att lära systemet och då är min favoritmetod att meka.
Jag stoppade in en oregelbundet formad plåt inne i pannan för att få lite mer turbulent strömning(till skillnad till den säkert helt lamminära som rådde innan
) ) Detta tog ned röktempen från ca 180 till 160.
Sen vred jag ned doseringen på den översta poten helt. Nu får jag helt plötsligt under130 grader. Jag ser att lågan fortfarande är lite apelsingul så jag mest satte en mejsel på fläkt poten och i princip bara tänkte på att vrida alltså jag rörde knappt poten. tänkte köra en grovjustering efter anvisningar här på sidan strax men misstänker att den gått aningen fett tidigare.
kul det här.
tack för hjälpen igen
/christian
jaha då blir det att flytta på veckoförådet så att skruvlutningen blir mer rimlig.
Den nya styrboxen verkar onekligen bra. det blir att införskaffa en sådan framöver. Nu såsom nybörjare så handlar det mer om att lära systemet och då är min favoritmetod att meka.

Jag stoppade in en oregelbundet formad plåt inne i pannan för att få lite mer turbulent strömning(till skillnad till den säkert helt lamminära som rådde innan

Sen vred jag ned doseringen på den översta poten helt. Nu får jag helt plötsligt under130 grader. Jag ser att lågan fortfarande är lite apelsingul så jag mest satte en mejsel på fläkt poten och i princip bara tänkte på att vrida alltså jag rörde knappt poten. tänkte köra en grovjustering efter anvisningar här på sidan strax men misstänker att den gått aningen fett tidigare.
kul det här.
tack för hjälpen igen
/christian
www.segelflyget.se
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm
Janfire Flex-A
CTC 265 1963
KW012 dragbeg.
ca 80kvm