Sotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Ale
Ungskog

Sotning

Inlägg av Ale »

Hej där pelletsproffs.. :wink:

Köpte hus nyligen och med huset följde en sk. Biomatic 20+. Förra ägaren visade mig lite hur pannan fungerar, men jag vill veta mer kring sotning mm. Manualen lämnar ju lite att önska..

1. Hur ofta sotar ni er panna, gör ni det varje gång ni tömmer asklådan?

2. Är det 8 tuber som skall sotas? Hos mig finns det fyra "synliga" men fyra som ligger under en plåt. Skall alla sotas? Hur många gånger för ni viskan igenom varje tub, vid varje sotningstillfälle? Vad fyller plåten för funktion?

3. Sotviskan som är vinklad, skall den användas till utrymmet bakom brännaren och hur noggranna är ni där?`

4. Han sa att det kunde bildas "koks" i brännkoppen, det sitter lite svarta hårda avlagrigar som jag försöker knacka bort försiktigt, hur ofta gör ni rent brännkoppen?

5. Rökgaser. Hur höga får de bli, mina verkar ligga nånstans mellan 70 - 90 grader (enl. interna termometern i pannan)..

6. Är det något mer jag bör underhålla som jag inte känner till. Är inte så haj på detta..

PS. Jag har sett en del oljepannor, men jag måste ju säga att Thermia kunde vinna designpris, den är rätt snygg pannan :D :D

PS2. Vilket märke med pellets bör jag köra, det följde med ett litet lager med SÅBI pellets.. är de bra?

- Tack på förhand
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

Hej välkommen i klubben 8) ska försöka svara lite men man måste prova sig fram det skiljer ju en hel del mellan olika annlägningar.

1. Jag har sotat ur och tömt askan 4ggr på 1 år nu skulle nog ha räckt med 3ggr

2.ja 8 tuber + en snekanal "kolla genomskärnings bilden i manualen" den har jag dock bara gjort 1 gång sedan har du ju eldstaden som man kan vispa ur lite

3. den är till eldstaden inte jätte noga 8)

4.Jag gör allt på samma gång när man ändå är o bökar så det blir 3-4ggr/år

5. mina ligger däromkring med du får hålla koll på kondens i skorstenen bara du kan ju kika på forumet här

6.dig själv :D du får gott om tid över nu när du fick en sån fin panna på köpet grattis

ps. tycker jag med

ps2. jag kör såbi funkar fint men jag tror att thermian är ganska okänslig
Thermia Biomatic 20+
Ale
Ungskog

Inlägg av Ale »

Tack för svaret, hoppas jag kan få svar på några funderingar till..

Snekanalen hittar jag inte.. Var sitter den, i luckan där uppe?

Hur många gånger drar du viskan genom varje tub?
Vad fyller plåten för funktion (som täcker 4 av tuberna)? Är den till för att höja rökgastemperaturen?

Funderade ett tag på att byta ut pannan (sälja den) och installera bergvärme, men jag kanske får fundera om, detta verkar ändå ganska bekvämt och vettigt :wink: :D

PS. Nån dator har jag inte i kopplad, bör man ha det? Vad fyller den för funktion (som du märker är jag full av funderingar)

/ Ale
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Ja! Sälj pannan till mig!! :D :shock:
Nää skämt och sidor, du skall absolut behålla pannan! Du "fick" den ju på köpet! Vad händer med dina kostnader om du dels ska investera 130.000-160.000(??) kronor, för bergvärmen, plus att elpriset mycket sannolikt kommer att öka! Kanske till det dubbla inom några år!

Jag har inte fått min Biomatic än, så jag kan inte hjäla dig med "snekanalen"... Plåten du nämner kan man böja undan för att höja rökgastemperaturen. Datorn behövs inte men är ett intressant tillbehör.

/ Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

Ale skrev: Snekanalen hittar jag inte.. Var sitter den, i luckan där uppe?

Vad fyller plåten för funktion (som täcker 4 av tuberna)? Är den till för att höja rökgastemperaturen?
/ Ale
En bild säger mer än 1000 ord :)

Plåten siter där jag markerat med X, tar du bort den så går rökgaserna direkt ut och inte genom pannan, det är dock inte meningen att man ska köra utan den, den sitter där bara för att kunna sota.

4 tuber är där pilarna går nedåt och 4 där dom går uppåt.

"Snekanalen" hittar du under den plåten oxå, se bilden.

Bild
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Älghår
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

En intressant fråga angående hur många gånger ni för ner viskan i varje rör. Jag kör bara ner den en gång (tills jag nått eldstaden) och sen upp igen.

I manualen står inget om frekvensen på hur många gånger du bör föra viskan upp och ner.

Hur gör ni andra?
Biomatic 20+
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

Älghår skrev: I manualen står inget om frekvensen på hur många gånger du bör föra viskan upp och ner.
Hur gör ni andra?
Jag frågade installatören när dom var här, han sa att en gång i varje räckte.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

patrick skrev:
Älghår skrev: I manualen står inget om frekvensen på hur många gånger du bör föra viskan upp och ner.
Hur gör ni andra?
Jag frågade installatören när dom var här, han sa att en gång i varje räckte.
Nu har jag inte runda tuber utan en rektangulär tub/kanal så den är rätt svår att få ren.. Men jag drar då viskan upp o ner tills det slutar komma nå dam från kanalen.. Kanske 10-15 ggr för ju renare desto bättre tänkte jag.. Är kanske för noga.. :roll:

Det finns ju viskor som man sätter på borrmaskinen å då blir det rent.. :wink: Ju renare desto bättre verkningsgrad.. Men behövs de bara 1g upp o ner i varje tub är det helt klart bekvämt..
Va de inte här på forumet nån köpt en viska för borrmaskin o rökgastempen sjönk från 200 till 160 mot då manuell viska användes..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stainrod
Ungskog

En gång

Inlägg av Stainrod »

En gång räcker helt klart att sota rören...men det där med snedkanalerna var nytt för mig :)

Är mycket nöjd så här långt med Biomatic 20+ efter att ha kört i två månader.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

André skrev:Det finns ju viskor som man sätter på borrmaskinen å då blir det rent.. :wink: Ju renare desto bättre verkningsgrad.. Men behövs de bara 1g upp o ner i varje tub är det helt klart bekvämt..
Va de inte här på forumet nån köpt en viska för borrmaskin o rökgastempen sjönk från 200 till 160 mot då manuell viska användes..
Då är det bara at mäta rökgastemp före och efter sotningen. Kvitto direkt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Giggegubb
Prima virke

3 ggr per år eller varannan vecka?

Inlägg av Giggegubb »

Hej!
De som installerade min panna hävade att den skulle sotas varannan vecka vinterhalvåret, en gång per månad annars. Lydig som jag är har jag följt det. Men nu säger ni att det räcker 3-4 ggr/år?
/Thermia Biomatic+, pelletsförråd 3 ton+. ERA10 autoshunt

Jag tröttade på oljan och dess prishets
Gick över till pellets
Joachim A
Energiprofet!

Re: 3 ggr per år eller varannan vecka?

Inlägg av Joachim A »

Giggegubb skrev:Hej!
De som installerade min panna hävade att den skulle sotas varannan vecka vinterhalvåret, en gång per månad annars. Lydig som jag är har jag följt det. Men nu säger ni att det räcker 3-4 ggr/år?
Ja det är nog bättre att göra det för ofta än för sällan. :D
Thermia Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: 3 ggr per år eller varannan vecka?

Inlägg av André »

Giggegubb skrev:Hej!
Sotar du pannan 2 ggr/mån så får du ju bara bättre verkningsgrad men dom ja pratat med som har biomatic kör 2-2,5 ton pellets mellan viskan tas fram.. Enligt thermia o råden äfab ger är det dags då rökgastempen stigit med 50°..

Själv kör jag 1 ton nu mer mellan sotningarna o uraskningarna o då har rökgastempen stigit med 25-30°

Håll bara koll på rökgastempen så ser du då de är dags sedan ser du hur mycket pellets de gått åt.. Då är det bara att lägga in värdena i pannan så larmar den då det är dags.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

På tal om larmen, hur många timmar har ni på aska ur & sota?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Joachim A
Energiprofet!

Inlägg av Joachim A »

wertok skrev:På tal om larmen, hur många timmar har ni på aska ur & sota?
175h
Thermia Biomatic 20+
Skriv svar