Köpte hus nyligen och med huset följde en sk. Biomatic 20+. Förra ägaren visade mig lite hur pannan fungerar, men jag vill veta mer kring sotning mm. Manualen lämnar ju lite att önska..
1. Hur ofta sotar ni er panna, gör ni det varje gång ni tömmer asklådan?
2. Är det 8 tuber som skall sotas? Hos mig finns det fyra "synliga" men fyra som ligger under en plåt. Skall alla sotas? Hur många gånger för ni viskan igenom varje tub, vid varje sotningstillfälle? Vad fyller plåten för funktion?
3. Sotviskan som är vinklad, skall den användas till utrymmet bakom brännaren och hur noggranna är ni där?`
4. Han sa att det kunde bildas "koks" i brännkoppen, det sitter lite svarta hårda avlagrigar som jag försöker knacka bort försiktigt, hur ofta gör ni rent brännkoppen?
5. Rökgaser. Hur höga får de bli, mina verkar ligga nånstans mellan 70 - 90 grader (enl. interna termometern i pannan)..
6. Är det något mer jag bör underhålla som jag inte känner till. Är inte så haj på detta..
PS. Jag har sett en del oljepannor, men jag måste ju säga att Thermia kunde vinna designpris, den är rätt snygg pannan

PS2. Vilket märke med pellets bör jag köra, det följde med ett litet lager med SÅBI pellets.. är de bra?
- Tack på förhand