matarskruv funkar ej

maury
Fröträd

matarskruv funkar ej

Inlägg av maury »

Hej!
Jag har en pellx brännare. Ikväll skulle jag kolla pellets förråd ifall det behövdes fyllas på, det fanns en del pellets kvar, den röda lampan lyste och det var stopp på brännaren, stängde av brännaren, öppnade luckan för att kolla om det fanns pellets i brännarrören, det fanns inget pellets alls. Tänkte att det kunde vara en luft fika så jag kopplar direkt till skruven så att den börjar mata ner pellets men det hände ingenting med matarskruven, den rör sig ingenting :oops:
Tänkte göra rent förrådet, den är en Mafa, kolla om det är finns för mycket spån eller om skruven har kilat sig fast. Kan det vara fel på motor till skruven? Hela anläggningen är från 2005.
Hoppas på tips från alla hjälpsamma därute.
Tack på förhand
2 våningshus. Effekta panna 05. Pellx 20 05
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: matarskruv funkar ej

Inlägg av bergatorparen »

Om motorn på matarskruven är en SPG, så har den en kondensator - det skall finnas angivet på typskylten hur många mikroFarrad denna kondensator är på. OM den har tackat för sig, orkar inte motorn starta. Så börja med att leta reda på kondensator storleken och byt i första omgång denna. Det är en förhållandevis billig lagning i jämförelse med att byta motorn som jag vet en del har gjort.
Kondensatorer kan skaffas hos: http://www.elfa.se
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Kan du plugga in sladden till brännaren direkt i matarskruven? En enkel test som kan utesluta skruvmotorfel.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Till rod 02. Har redan testat detta igår kväll men det gav inget!
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Då jag kommer till jobbet ska se detta med kondensator. Det hade varit bra o veta vad för kondensator det är nu så kunde man beställa den, även om detta inte är felet så är det nog bra och ha en hemma!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev:Om motorn på matarskruven är en SPG, så har den en kondensator
Näe, det håller jag inte med om. Bara för att det är en SPG så behöver det inte vara en kondensator på motorn. Har själv några SPG motorer hemma men ingen av dem har någon kondensator.

Därmed inte sagt att TS motor inte behöver ett kondensatorbyte......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Sitter det en sådan här http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes under skalet, så finns det en kondensator i kopplingsboxen.

Ser motorn däremot ut så här http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes så saknas kondensator.

Har du kollat så att skruven inte kört fast i pellets? Kan ske om det stockar sig i utloppet.
Senast redigerad av Stegatorparn den tor 08 nov, 2012 10:32, redigerad totalt 1 gånger.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Jag har likadan motor och i den finns det en kondensator.
Har du en multimeter så mät i kabeln att du har ström fram till motorn.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Tyvärr har jag ingen multimeter. Finns det annat sätt och kolla?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Roli skrev:
bergatorparen skrev:Om motorn på matarskruven är en SPG, så har den en kondensator
Näe, det håller jag inte med om. Bara för att det är en SPG så behöver det inte vara en kondensator på motorn. Har själv några SPG motorer hemma men ingen av dem har någon kondensator.

Därmed inte sagt att TS motor inte behöver ett kondensatorbyte......
De SPG motorer jag har sett, har alla haft kondensatorer - men kondensator eller inte beror på vad motorn skall göra och därmed vilken typ utav motor det är.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

maury skrev:Tyvärr har jag ingen multimeter. Finns det annat sätt och kolla?
Glödlampa. Ta en lamphållare och en glödlampa och koppla på motoranslutningen. Lyser det finns det ström dit.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

bergatorparen skrev:De SPG motorer jag har sett, har alla haft kondensatorer - men kondensator eller inte beror på vad motorn skall göra och därmed vilken typ utav motor det är.
Min ena SPG motor är just motor till en matarskruv (dock utan konding) så där stämmer det exakt med vad TS har för användning på motorn.

Det jag ville påvisa var att det inte generellt går att säga att en viss motor (SPG i detta fallet) alltid har kondensator. Nu är det utklarat och behöver inte diskuteras mer. Dessutom har det ju framkommit att just den motor som TS har problem med har kondensator. Så i detta fallet bör den nog bytas för att göra listan på "felande saker" mindre (precis som bilmekanikern felsöker.... byt del för del, tillslut så hittar man det som felar.)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Glöm inte att det är förenat med livsfara att pilla med 230V! En hand i fickan...

Även om kondensatorn är hel, så skadar det inte med en extra i reservdels lagret. Helt klart steg 1.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
maury
Fröträd

Inlägg av maury »

Det var kondensator som var trasig. Först tömde jag hela förrådet för att försäkra mig om att den inte kilat sig fast, alltså skruven. Nu har jag försök mata in pellets men till min förvåning går det rätt så trögt enligt min tycke och när jag slängde in en hel säck så började hela skruvmatare tryckas ut medan den var igång :?:
Nu ska jag försöka fylla på med lite pellets åt gången och se om det blir bättre. Hur lång tid tar det för att pellets ska matas ner. Motor blir ju varm om den står igån så länge!
En dum fråga kanske, åt vilket håll ska skruven gå åt höger eller vänster :?:
Skriv svar