När jag väl fått igång brännaren (krävs alltid två försök) värmer den upp pannan till önskad temp och går över till underhållsfyr. När brännaren sedan behöver komma igång igen blir det problem. Brännaren startar med uppvärming fas 1 och sedan fas 2.
Fas 2 tar tydligen för lång tid (ska kolla upp tempgivaren på brännarkoppen när jag ska byta elspiralen) vilket gör att brännaren anger 'FEL Startsekvens'. Och DÅ skulle jag tycka att brännaren skulle vänta tills någon försöker åtgärda felet och trycker på On/Off knappen för att försöka igen. MEN det som händer så fort felmeddelandet dyker upp är att internskruven börjar mata på pellets och verkar aldrig stoppa. Brännarkoppen fylls, fallschaktet fylls och gör att skruven börjar packa pelletsen längst upp i fallschaktet vilket till slut leder till att internskruven inte kan röra sig längre och då stängs den av.
Konsekvensen är ju att lågan/glöden i brännarkoppen begrävs i en massa pellets vilket har lett till några gengasexplosioner

Frågan är nu:
Är det någon som känner igen detta? Skulle nästan säga att det är en bugg i brännarstyrningen: internskruven ska väl aldrig börja snurra när lampan lyser röd och skärmen visar FEL, eller hur??
Tacksamt för alla reaktioner. Har förresten fått väldigt bra hjälp hittills via mejl av Bill Ragsdale på Pelletscenter Skåne

Magnus