Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden

Thomas_P
Stor entusiast!

Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden

Inlägg av Thomas_P »

Hej,

För en tid sedan noterade jag att högeffektsläget användes när det normalt inte borde göra det, och därför höll jag lite koll på det. Det visade sig att det värmde väldigt dåligt under de 20 minuter som brännaren går på lågeffekt. Panntempen kunde t.o.m. sjunka under lågteffektsfasen. Jag brukar justera luft och matning själv och få till ett bra resultat och försökte givetvis även denna gången, men framgång uteblev.

Installatör tillkallades för att med sina instrument justera brännaren. Samtidigt byttes gavel och inre brännarrör. Problemet var dock inte löst. De första 10-15 minuterna av lågeffektsfasen ger ingenting och tempen kan som sagt även sjunka. Sedan, när de 10-15 minuterna har gått så börjar temperaturen att höjas, kanske inte riktigt så som den borde men nästan. Strax därpå går den över till högeffektsläget och då värmer den rätt skapligt.

Igår var installatören här igen, ny koll av brännaren och värdena låg bra. Efter liten misstanke om tjuvluft vid packningen mellan luckan som brännaren sitter i och pannan så byttes packningen. Därefter finjusterades brännaren lite.

Allt detta till trots så har jag kvar mina problem. Idag har jag provat att låta den starta i högeffektsläge och döm om min förvåning när jag tvingas konstatera att den inte började gå upp i temp förrän efter cirka 10 minuter!

Jag har eldat med dessa grejorna i sex år nu och jag har aldrig tidigare haft detta problemet. Vad i hela fridens namn har hänt? Jag eldar med Rindi från Byggmax och har gjort det under lång tid. Kan mina bekymmer vara relaterade till pelletsen trots perfekta värden på förbränningen?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
ronald
Pannrumstomte!

Re: Comet med Viking Bio värmer inte trots bra värden

Inlägg av ronald »

Har ni mätt vilken effekt som brännaren kör på ?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Vore intressant att veta rökgastemperaturen också.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Såsom jag ser det har energin 3 ställen att komma på avvägar:
  • 1. Skorstenen - hit går energin om avgaserna är onödigt höga
    2. Klimatskalet - om det finns läckage i klimatskalet som läpper in kall luft i bjälklaget - egen erfarenhet
    3. Varmvattenläckage - pannan har en inbyggd förrådsberedare på 100 liter, och om denna kyls av läckage på varmvattenledningen från pannrummet till de olika uttagen, kan det ge långa uppvärmningstider på pannan.
Här är två genomskärningsbilder på pannan:

Bild
Bild

OM det vore fel på bränslet, skulle inte instrumentet visat bra avgasvärden. OM det vore fel på PANNAN skulle inte hellre instrumentet gett bra värden. OM det vore fel på BRÄNNAREN skulle det inte hellre varit möjligt att uppvisa bra värden.

Mitt förslag är att kolla rördragningarna för tappvarmvatten och se till att de inte läcker. Det är enkelt nog: När ingen har tappat varmvatten den senaste timmen, känn på rören: Om du inte har VVC pump skall de nu vara snudd på iskalla. Är de varma, är det dags att följa röret och se var ett eventuellt läckage finns. 100 liter låter mycket, men det går snabbt åt - och om det finns läckage så går det åt ännu fortare.

Kolla dessutom framledningstemperaturen: Är denna högre än den brukar vara iförhållande till väderleken, så är det dags att gå husesyn och se om det finns hål i någon vägg. Musefanten brukar inte ha problem med att ta sig genom - i synnerhet inte om träet är fuktskadat på någon plats. Jag har det senaste året lagat en vägg som var svårt röteskadat, och senaste året har jag förbrukat 2 pallar mindre än genomsnittet för de föregående åren - varav minst 1 pall kan tillskrivas lagningen av klimatskalet. Det äret det var så himla kallt gick det åt 10(!) pallar pellets :evil: Året efter, när väggen lagats, gick det åt knappt 6 pallar. Så mycket kan luftläckage göra på förbrukningen. Normalt brukade jag ligga på 8 pallar om året.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

ronald skrev:Har ni mätt vilken effekt som brännaren kör på ?

Mvh
Nej, det har jag vissserligen inte, borde jag det? Jag resonerade som så att det inte behövs eftersom det endast är en del av tiden som det inte funkar som det ska, och det kvittar uppenbarligen vilket effektläge den går på när den startar. Hade det konstrat under hela fasen så hade det varit av mer intresse. Desssutom så har förbränningen kontrollerats av fackman två gånger. Förbränningen "låter bra" hela tiden också, både innan och efter att den har börjat värma.
Stegatorparn skrev:Vore intressant att veta rökgastemperaturen också.
Rökgastempen ligger strax under 100 på lågeffekten och strax över på högeffektsläge, högre om det inte är sotat förstås. Det är så det brukar se ut.

Jag har cirka 9 meter pipa på 110mm (tror jag det var) och inga problem med drag. Dragluckan gör sitt jobb, vilket även installatören noterade. För att beskriva problemet enkelt så skulle man kunna tro att något "i maskineriet" måste värmas upp under cirka 10 minuter för att själva uppvärmningen ska kunna fungera.

För någon dag sedan lät jag brännaren köra en tändfas utan pellets och hängande utanför pannan så att jag kunde se att inte rostret lyfter av värmen från elementet, men det såg bra ut. Detta är för mig en gåta, jag får inte ihop det. Jag är tacksam för alla tips, trix och förslag.
2 vuxna & 4 ungar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Har du alltid haft så låg rökgastemperatur?
Håller nog med Bergatorparen att det är varmvattenberedaren som ligger och kyler.

Gör ett prov genom att stänga av varmvattnet med ventilen på ventilröret under två brännarstarter, så får vi se hur den beter sig vid andra starten.
Under första starten värms beredaren upp och är det ingen tappning skall den inte påverka driften vid andra starten.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jag har alltid legat lågt i rökgastemp. Jag kom precis från pannrummet och den låg nu på cirka 80 grader i lågeffektsläge. Det är ett dygn plus några timmar sedan jag askade ur och drog tuberna. Framledningstempen ligger på 35. Varmvattnet har inte använts på ett tag och rören är kalla. Jag anser att jag "känner" mitt värmesystem och min uppfattning är att utan varmvattenuttag och med nämnd framledningstemp så borde lågeffektsläget räcka för att värma upp från 70 till 88 grader då den tänder respektive slår av. Nu när jag var i pannrummet så gick högeffekten in vid 77 grader och då har tempen stått stilla de första cirka 12 minuterna för att därefter börja röra på sig.

När installatören var här i torsdags ville jag att han skulle börja mäta direkt på lågeffekt utan att röra någonting annat, men det ville han inte då vi hade fått vänta på att det skulle svalna av eftersom vi skulle byta packningen mellan luckan och pannan. Det var lite synd eftersom det då hade blivit en mer rättvis mätning. Jag upplever nämligen att den kommer igång snabbare med värmandet efter att man har haft luckan öppen, men det kan vara jag som överreagerar i jakten på en röd tråd att följa... Det känns ju som att det skulle ha med tjuvluft att göra på något vis, men installatörens instrument visar att så inte är fallet.

Material, och särskilt metall, rör sig ju i takt med temperaturväxlingar, kan det vara så jäkligt så att den drar tjuvluft fram tills att materialet når en viss temperatur?
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det är inte alls otänkbart. Frågan är bara: Var någonstans när packningen ju är bytt? Kan luckan ha "slagit sig" och blivit skev?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Jag kan nämna ett exempel som jag träffat på i mitt yrkesliv.

Det var en panna med förrådsberedare där det började droppa i expansionskärlets skvallerrör.
Inget ovanligt i sig för vatten expanderar när det värms upp. Droppandet fortsatte kontinuerligt och övergick till en liten rännil.
Då hade kopparfodringen i beredaren spruckit och stålbehållaren rostat sönder i en svets. Vatten rann över från beredaren och fyllde värmesystemet som breddade över.
I det fallet var pannan 45 år och byttes ut.

Kan vara en möjlighet även om det inte är troligt på en så pass ny panna som Comet.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Om jag förstod problemet rätt så är det panntemperaturen enligt tempmätaren som är problemet, inte pelletförbrukningen. Kan det bara vara så att tempgivaren har lossnat så den inte ligger an mot pannan, var den nu sitter, och alltså släpar efter 10-15 minuter? Eller har du även fått högre pelletförbrukning än normalt, det framgick inte av beskrivningen? Kanske inte så troligt om den sitter i ett dykrör, vilket väl är det normala, men ett möjligt fel att kolla upp iallafall.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

bergatorparen skrev:Det är inte alls otänkbart. Frågan är bara: Var någonstans när packningen ju är bytt? Kan luckan ha "slagit sig" och blivit skev?
Jo, men det är packningen mellan pannan och luckan. Man kan ju lyfta ut brännaren från luckan också, då sitter det yttre brännarröret kvar i luckan. Det är där, mellan brännaren och yttre brännarröret som det kanske kan finnas en möjlighet? Du har samma brännare så du vet säkert vad jag menar. Kanske är det långsökt, men man griper ju efter varje halmstrå när de börjar ta slut.

Jag var på plats när den startade i morse, det var innan någon hade använt varmvatten och framledningen låg på 34 grader. Vid 70 grader startar brännaren, och när startfasen är klar och den går in i lågeffektsfasen så startar jag klockan. Det går 13:40 innan något händer i positiv riktning och det är då den hämtar igen den graden som den han sjunka. Under de återstående sju minuterna går den upp lika många grader d.v.s. till 77 och där går den in i högeffektsläget.
Stegatorparn skrev:Jag kan nämna ett exempel som jag träffat på i mitt yrkesliv.

Det var en panna med förrådsberedare där det började droppa i expansionskärlets skvallerrör.
Inget ovanligt i sig för vatten expanderar när det värms upp. Droppandet fortsatte kontinuerligt och övergick till en liten rännil.
Då hade kopparfodringen i beredaren spruckit och stålbehållaren rostat sönder i en svets. Vatten rann över från beredaren och fyllde värmesystemet som breddade över.
I det fallet var pannan 45 år och byttes ut.

Kan vara en möjlighet även om det inte är troligt på en så pass ny panna som Comet.
Precis samma sak hände mig, det var den pannan som fick lämna huset till fördel för Cometen. Den var också en gammal skorv, Egor nånting hette den. Den gick på elpatron och det kostade skjortan.

Honda skrev:Om jag förstod problemet rätt så är det panntemperaturen enligt tempmätaren som är problemet, inte pelletförbrukningen. Kan det bara vara så att tempgivaren har lossnat så den inte ligger an mot pannan, var den nu sitter, och alltså släpar efter 10-15 minuter? Eller har du även fått högre pelletförbrukning än normalt, det framgick inte av beskrivningen? Kanske inte så troligt om den sitter i ett dykrör, vilket väl är det normala, men ett möjligt fel att kolla upp iallafall.
Samma tanke fick jag igår, jag tycker att det är aningen långsökt men jag ska absolut kolla upp det. Jag tror att det var den givaren jag bytte efter ett åsknedslag förra året.
2 vuxna & 4 ungar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Undrar om rökgastermometern visar rätt?
Sitter den före dragbegränsaren och så nära att den kan kylas av rumsluft?
Testa med att stänga dragbegränsaren och se om temperaturen sticker iväg.
Om möjligt prova någon annan termometer som klarar temperaturen.
Sitter det turbulatorer i tuberna?
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Visst är rökgastempen låg, men det har den alltid varit och jag har ju tillhörande rökrör med dragluckan efter termometern precis som den första av bilderna som Bergatorparn visar i sitt inlägg.

Om jag sitter och tittar på lågan så är den gul, fin och tydlig - oftast! Ibland kryper den in i brännarröret så att jag mest bara ser ljuset från den, och lite glöd som flyger ut. Det känns inte OK och jag kan tycka att det borde synas när installatören gör sin analys. Oavsett vilket, frågan är då varför lågan "kryper tillbaka" för att sedan komma fram igen?
2 vuxna & 4 ungar.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Att lågan kryper tillbaks beror på för liten matning,vilket kan beror på fel justering eller en ojämn matning. Ojämn matning kan ju bero på skruven,pelletsen eller om knappen 2/1 står i fel läge.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

>>Eldvin, ja visst är det så, men sen när det har gått nånstans runt 12 minuter så börjar grejorna fungera. Jag vet varken varför det inte fungerar från början (som det alltid gjort tidigare), eller varför det plötsligt börjar funka efter ett tag till synes utan anledning. Någonting har ju hänt efter sex års eldande, men vad? Innan jag har svaret på den frågan lär jag inte få rätt på mitt problem.
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar