Focus PE-20

Skriv svar
GammelMan
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 15 maj, 2008 21:31
Ort: Lövånger

Focus PE-20

Inlägg av GammelMan »

Nyss flyttat till hus där de finns en Focus PE-20 som som har en vedeldningssats för att föregående ägare eldat den med ved.

Har inte själv använt den än, bara på el.
När jag sotade ur den hittade jag nåt bakom luckan som sitter med 2 "muttrar", 2 parallella rundjärn som den sen är svetsat tvärgående plattjärn på både översidan och undersidan.
Yttersta järnet var löst och järnstängerna var rejält böjda då yttre delen varit utanför "hyllan" som jag antar att allt ska ligga på.

Vad är de för nåt ?
Vad har de för uppgift ?
Nåt man kan köpa då jag antar att de ska vara där.
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Focus PE-20

Inlägg av jerjo »

Låter som bafflarna som skall fördröja rökgaserna, ge lägre rökgastemperatur och bättre verkningsgrad.
Det sitter normalt två sådana bafflar innanför luckan och dessa tas bort, dras ut, vid rengöring och uraskning.
Vet inte om dina är deformerade men varje baffel består av två rundjärn och ett antal "plattor".
Har en likadan panna om du har flera frågor.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
GammelMan
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 15 maj, 2008 21:31
Ort: Lövånger

Re: Focus PE-20

Inlägg av GammelMan »

De sitter 2 plattor på ovansidan och 2 på undersidan.
Själva rundjärnen är böjda men plattorna verkar hela förutom att den som är längst ut ligger lös nu..
Hela baffeln sitter högst upp, hittar ingen mer.

Hittade i garaget nåt annat som hör till pannan, en platta som har flera rader med uppåtstående plattor, ser ut som att den skulle passa under det som min baffel ligger på nu.

Tänkte elda upp den ved som följde med sen så blir de nog att sätta in den pelletsbrännare som följde med, en Janfire Flex-A.
Hur/var ska man sätta termostat till brännaren då jag har en acctank på 500 liter ?
Nu är de gjort nåt så att när tempen i pannan är över 40 grader så startar en till cirkulationspump som värmer acctanken.
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!
Inlägg: 347
Blev medlem: sön 08 jan, 2006 20:29
Ort: Småland

Re: Focus PE-20

Inlägg av jerjo »

Fixar ett foto på mina bafflar vid tillfälle.

Betr. körning mot acc-tank så får någon annan som har kunskap inom detta område svara.
Jerjo

_______________________________________
Nu: Bostadsrätt med fjärrvärme.
Tidigare: Focus PE20 (-01) + EcoTec Bioline 20 (-11), tidigare EcoTec A3 från -97
SB
Stor entusiast!
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 16 mar, 2011 22:43
Ort: Malmö

Re: Focus PE-20

Inlägg av SB »

På följande länk finns det en youtube-video om en kille som sotar sin Focus PE 20 som kanske kan vara till någon nytta.

http://www.youtube.com/watch?v=CZoY7RRtY3A
TMV E20 + Janfire Flex A
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Focus PE-20

Inlägg av bergatorparen »

Lasse heter killen, och är medlem här i forumet. Hans signatur är LO och här är detaljerna: memberlist.php?mode=viewprofile&u=365

Han är mångårig ägare till PE 20 så han kan ett eller annat om denna panna :wink:

Här är länk till manualen: http://metrotherm.se/pdf/mos_pe20_pe30.pdf
Det är ingen bra och uttömmande manual, men förhoppningsvis bättre än inget. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
GammelMan
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 15 maj, 2008 21:31
Ort: Lövånger

Re: Focus PE-20

Inlägg av GammelMan »

En sån baffel som man ser på filmen har jag som inte används, antagligen ska den sitta nertill.
Där jag har den övre baffeln är det helt slätt, inte som i filmen att de är liknande flera "kanaler".
Tack för filmen, bra att lära sej lite :)
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Skriv svar