problem vid vindstilla, sid 2
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: nybörjar problem?
Du har väldigt hög avgastemperatur för att endast köra 6 kW. Det kan tyda på att brännaren får antingen för mycket fläkt, eller för lite pellets. Försök vrida ner fläkten tills det precis börjar ryka, vrid sedan upp den tills röken precis upphör. Det vill ge något så nära rätt förhållande mellan bränsle och syre. Ta god tid på det eftersom pelletsbrännare reagerar långsamt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Du kan inte få en förhöjd rökgas temperatur av att det är för mycket luft. Går brännaren sämre blir det lägre temperatur om effekten är samma.
För högt drag kan det knappast vara om det är problem med att det ryker in bakvägen, då är det i allmänhet lagt drag man har problem med. Har man dåligt drag när det blåser kan en snurra eller flöjel vara till hjälp.
För högt drag kan det knappast vara om det är problem med att det ryker in bakvägen, då är det i allmänhet lagt drag man har problem med. Har man dåligt drag när det blåser kan en snurra eller flöjel vara till hjälp.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Vad har du för skorsten, dimension, höjd?
En dansare kanske kan lösa problemet. t.ex. en sådan här http://www.soliduct.com/vindflojel-dans ... p-1581.htm.
En dansare kanske kan lösa problemet. t.ex. en sådan här http://www.soliduct.com/vindflojel-dans ... p-1581.htm.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
-
- Ungskog
ok tackar för tipsen ska prova dom
nu beter den sig tvärt om desutom, funkade fint igår när det blåste och idag vindstilla så har den dummat sig två gånger, ganske slår ifrån när det ryker in lite
får ge mig upp på taket till helgen o kolla dimensionen..
mvh
nu beter den sig tvärt om desutom, funkade fint igår när det blåste och idag vindstilla så har den dummat sig två gånger, ganske slår ifrån när det ryker in lite

får ge mig upp på taket till helgen o kolla dimensionen..
mvh
PM brännaren, millenium 2plc, matad med skruv.
panna: norrhammar 3000 från -82 med ombyggdrökgasväg
Dragbegränsare kw z150
Dragbegränsare kw z150
Om du tar bort den ena av plattorna i den ombyggda rökgasvägen borde du minska motståndet för röken och göra draget bättre. 6 kW kanske är så lite så draget i skorsten aldrig tar sig.
Hade kraftig inrökning när jag startade brännaren efter sommaren men nu är skorsten varm och draget går åt rätt håll.
Hade kraftig inrökning när jag startade brännaren efter sommaren men nu är skorsten varm och draget går åt rätt håll.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
-
- Ungskog
lite återkommande info
ställde upp effekten så nu ligger den på ca 9kw och så har jag moterat in en motdragslucka och än så länge inget problem trots varierande väder

ställde upp effekten så nu ligger den på ca 9kw och så har jag moterat in en motdragslucka och än så länge inget problem trots varierande väder

Dragbegränsare kw z150
Dragbegränsare kw z150
-
- Ungskog
Re: problem vid vind stilla, sid 2
nu har det vrit helt vind stlla några mornar och då bryter brännaren och varnar för flamvakt, antar för att det vill ryka in pga dåligt drag.
någon som har nått tips på någon åtgärd mot sånt?
funkar bra annars sen motdragsluckan vart monterad.
mvh
någon som har nått tips på någon åtgärd mot sånt?
funkar bra annars sen motdragsluckan vart monterad.
mvh
Dragbegränsare kw z150
Dragbegränsare kw z150