Gsm larm på roslagsbrännaren
-
- Stor entusiast!
Gsm larm på roslagsbrännaren
nån som kan hjälpa mig finns det nån plint som jag kan använda mig av som sluter en krets vid driftavbrott på roslagsbrännaren? less på avbrotten nu, har byggt om en mobil me 2 kablar som kommer ut o sluter man dom ringer den upp mig. så nu vill jag koppla in den på antingen brännaren annars kanske en termostat kan användas som sluter när tempen understiger en viss temp,
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
-
- Stor entusiast!
Re: Gsm larm på roslagsbrännaren
Nån som vet hur larmet funKaR på termomatic ec home de är 2 utgångar som sluter vid larm, men känns som att de gått för lång tid innan den kan reagera på fel, eller har jag fel..
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
Finns det plats i dykrör för en av termostaterna från gamla pannan så går ju de att justera till lagom temperatur. Har du ingen elpatron som går in?
Blir det överhettning av brännaren och stopp så går det att sätta ett strypspjäll på fläkten.
Alla andra liknande brännare har så. Blir det eldavbrott så är det bästa att försöka åtgärda.
Blir det överhettning av brännaren och stopp så går det att sätta ett strypspjäll på fläkten.
Alla andra liknande brännare har så. Blir det eldavbrott så är det bästa att försöka åtgärda.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
-
- Stor entusiast!
De är ju inte så ofta de blir avbrott men de händer senast i fredags efetrmiddag hade glassäkringen till brännaren gått utan anledning, varför vet jag inte, stod utan varmvatten när jag märkte det. Vill slippa det genom att få ett larm vid avbrott så jag hinner fixa det innan de blir för kallt kostar ju nån säck extra varje gång att köra upp tempen igen, har tyvärr ej gamla pannan kvar den åkte till skroten
funkar en sån här från rinkaby utan att koppla in ström? http://www.rinkabyror.se/artikel/dykror ... elect=true

Borde väl fungera om den får plats i ett dykrör på pannan.
Är det överledning i tändelementet eftersom säkringar går. Om tändelementet är på väg att gå sönder kan det visst bli problem av den typen.
Är det överledning i tändelementet eftersom säkringar går. Om tändelementet är på väg att gå sönder kan det visst bli problem av den typen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
-
- Stor entusiast!
ok får beställa en sån, får sätta den på ena acktanks anslutningen de måste väl funka tycker jag, inte behöver termostaten ström för att funka?
en sak till, har en kapacitiv givare som ska sättas på pelletsförrådet, måste jag oxå kunna koppla till telefonen eller? hur kopplar jag in den isf? givaren längst ner på listan är det jag har http://www.elnu.se/index.php?lista=38&a ... materiel=1
en sak till, har en kapacitiv givare som ska sättas på pelletsförrådet, måste jag oxå kunna koppla till telefonen eller? hur kopplar jag in den isf? givaren längst ner på listan är det jag har http://www.elnu.se/index.php?lista=38&a ... materiel=1
Pelletsavkännare till förrådet går att bygga själv.
http://www.youtube.com/watch?v=3_5t1DlyC2A
http://www.youtube.com/watch?v=3_5t1DlyC2A
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Brännare Bionordic Viking 9990
-
- Stor entusiast!
nu har jag fått fart på gsm larmet
fick drift stopp igår då ringde telefonen när pannan va 40gr så hann få igång de innan den va allt för kall, har ställt upp termostaten till 50gr nu den verka inte stämma på skalan..
Men varför får jag driftstopp lite då och då? va bara starta om systemet så gick det igen! kan de va tändelementet som e på gång?

Men varför får jag driftstopp lite då och då? va bara starta om systemet så gick det igen! kan de va tändelementet som e på gång?
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det kan vara fukt i pelletsen. Inte så mycket att den är dålig, men så mycket att spåninnehållet blir lite klibbigt. Rätt många har haft sådan problem i år med tillsynes oförklarliga driftsavbrott. Men det är inte konstigt: Det har ju bara hällt ner i hela "sommar", ja jag sett det i citationstecken för jag tror inte att det är någon kontrovers om att sommaren 2012 var hiskligt blöt. Sannolikt kommer det bli bättre när vintern, och med den, ett torrare klimat inställer sig 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Varför sprida egenpåhittade ideer om att rätt så många har haft problem med fuktig och klibbig pellets.
Det hjälper väl inte någon som har problem med brännaren.
Finns det inga felkoder i displayen utan den stannar utan förklaring? Är det oförbränd pellets kvar i brännaren så att den inte har tänt startdosen eller är det bara aska kvar. Är det alltid en säkring som har gått i brännaren när den stannat?
Det hjälper väl inte någon som har problem med brännaren.
Finns det inga felkoder i displayen utan den stannar utan förklaring? Är det oförbränd pellets kvar i brännaren så att den inte har tänt startdosen eller är det bara aska kvar. Är det alltid en säkring som har gått i brännaren när den stannat?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Jag kör en trådlös stektermometer. Inte i dykröret. Utan nedstucket vid det varmaste röret på pannan. Jag får inte rätt temp, men jag har lärt mig vad som är inom toleranserna. Just nu visar den 55 grader. Ca 50-62 om alt är ok. Den har sparat mig mååånga resor ned till pannrummet. Jag har även en termometer ca en dm ovan radiatorn. Den avslöjar en del den med.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Stor entusiast!
Nej står inga felkoder på roslags brännaren vad jag har sett.
Kan de vara tändelementet som börjar bli klent? Nej säkringen har bara gått en gång..
Kan de vara tändelementet som börjar bli klent? Nej säkringen har bara gått en gång..
Har du kollat hur den stannar? Fullt med pellets i brännaren? Är dom förbrända eller nya. Bara lite aska i brännaren?
Finns lite felsökning här.
http://www.lindquistheating.se/broschyr/RB20.pdf
Kan det vara att matningen är för liten så elden självslocknar?
Finns lite felsökning här.
http://www.lindquistheating.se/broschyr/RB20.pdf
Kan det vara att matningen är för liten så elden självslocknar?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
-
- Stor entusiast!
Nej kollade aldrig de ska göra det nästa gång den stannar så får vi se matningen är nog inte för liten. Däremot hade de blåst häromdagen o jag har ingen dragbegränsare.
Det är ingen som pillat på parameter B8 i displayen ? om B8 är fel så brukar den få för sig att stoppa lite då och då, allt under 20 minuter brukar ställa till problem, 25 minuter brukar vara bra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.