Ska man köra på eller byta ?!?
-
- Späd planta
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 05 nov, 2008 01:42
Ska man köra på eller byta ?!?
Hej Hej..
Har börjat tröttna på det ena efter det andra på min eco-tec A4. Vill bolla mina tankar med er experter här
Tändelement har bytt i våras, slussmatvingar och känns som onödigt ofta får man rengöra optovakten.
Sedan nu en månad efter senaste bytet av slussvingarna så hade roterarm skruv släppt, och armen nött emot förbrännarkoppen såpass att den inte bara nött utan även släppt stoppskruv och vridit så ena primärluftröret var ur sin plats.
Är det idé att kosta på mer reservdelar och fixa ytterligare med denna för att kanske få en än tråkigare överraskning sedan, eller ska man slå till på nyare säkrare brännare och i så fall även ny panna, eftersom man har en panna anno 72? Man lär ju få en mycket bättre verkningsgrad & effekt, givetvis får man inte igen pengarna, men driftsäkerhet är ju värt en del (även för ens relation till de andra under detta tak)
Vad ska man satsa på ?? Vilka av de nya pannorna/Brännarna är att rekommendera ??
Har börjat tröttna på det ena efter det andra på min eco-tec A4. Vill bolla mina tankar med er experter här
Tändelement har bytt i våras, slussmatvingar och känns som onödigt ofta får man rengöra optovakten.
Sedan nu en månad efter senaste bytet av slussvingarna så hade roterarm skruv släppt, och armen nött emot förbrännarkoppen såpass att den inte bara nött utan även släppt stoppskruv och vridit så ena primärluftröret var ur sin plats.
Är det idé att kosta på mer reservdelar och fixa ytterligare med denna för att kanske få en än tråkigare överraskning sedan, eller ska man slå till på nyare säkrare brännare och i så fall även ny panna, eftersom man har en panna anno 72? Man lär ju få en mycket bättre verkningsgrad & effekt, givetvis får man inte igen pengarna, men driftsäkerhet är ju värt en del (även för ens relation till de andra under detta tak)
Vad ska man satsa på ?? Vilka av de nya pannorna/Brännarna är att rekommendera ??
Panna: CTC 265 anno 72
Brännare: EcoTec a4
Brännare: EcoTec a4
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Re: Ska man köra på eller byta ?!?
Det är alltid svårt att ge råd, men jag håller med om att det låter som din gamla A4 börjar bli aningen sliten, och en 40 år gammal panna är det svårt att motivera att köpa ny brännare till. En utav de pannor som fått bra vitsord här inne är CTC EcoFlex. Den är förvisso endast på 15 kW, men har god kvalitet och är lättskött. Shuntstyrning med utomhusavkännare ingår som standard. Kostar kring 50 000 kronor plus installation.
Ungefär samma priset är det för ULMA 2000 som äntligen fått förbättrat sin brännare med 3 mm plåt i innerröret. Denna pannan kommer med inomhusavkännare till shuntstyrningen, och är på 20 kW. Den har dessutom 200 liters vattenvolym så den går länge i varje pass, men sedan håller den länge på värmen med. En enkel panna med raka lösningar. Inte mycket som kan gå snett eller kärva.
Effecta Komplett har en 20 kW brännare och även den har shuntstyrning. Jag minns inte om den har inomhus eller utomhus avkännare, men den har just nu kommit i en ny förbättrat version som är avsevärt mer kompakt än den som kom för några få år sedan. En mellanlösning: Den har automatsotning - något de två andra inte har, den har varmvattenslinga precis som ULMA, medan EcoFlex har plattvärmeväxlare. Prismässigt ligger den i samma gata som de två övriga.
Vill du ha förrådsberedare, så är det Värmebaronen Pellmax CU som är en utav få pannor som kan erbjuda detta. Även denna pannan har klimatstyrning/shuntstyrning. Detta är klassens enklaste panna. All skötsel sker framifrån, och den kan utrustas i princip med den framåtbrinnande brännare du vill. Den är lättskött - dock inte direkt billig. Panna och Viking Bio brännare går troligtvis på kring 50 000 som de övriga.
Sista jag tar med är "åldringen" i klassen: Janfire Integrale. Detta är en variant på Combifire - de kommer från samma fabrik i Italien. De kommer med spaksotning som standard, men automatsotning är tillbehör. Brännare måste dessutom köpas till, och här är det Janfire NH Mody med modulerande fuktion som gäller. Enbart brännaren går loss på 25 - 26 000 kronor, och pannan minst 35 - 40 000 kronor, så räkna med 70 000 kronor plus installation.
Förskräckligt mycket pengar blir det, så hämta in flera offerter, gå in på de olika leverantörernas hemsidor och läs - i synnerhet manualerna till de olika pannorna så att du kan bilda dig en uppfattning om hur vardagen med angällande panna blir. Planera väl. En lösning kan vara att skaffa en BioBjörn brännare till den befintliga pannan, sedan gå till banken och sätta upp ett konto med fast uppdrag på ungefär den summa du skulle få betala per månad OM du lånat till pannan, och låtsas att du skylder pengarna. Om ett par år kommer du ha pengarna i handen och då har du en frihet som du inte har när du måste låna - eller ta av pengar som du tilltänkt andra ändamål. Här hoppas jag att jag gett dig "food for thoughts". Jag försöker ge andra den hjälp jag inte fick själv när det begav sig - därav "novell inlägget"
Ungefär samma priset är det för ULMA 2000 som äntligen fått förbättrat sin brännare med 3 mm plåt i innerröret. Denna pannan kommer med inomhusavkännare till shuntstyrningen, och är på 20 kW. Den har dessutom 200 liters vattenvolym så den går länge i varje pass, men sedan håller den länge på värmen med. En enkel panna med raka lösningar. Inte mycket som kan gå snett eller kärva.
Effecta Komplett har en 20 kW brännare och även den har shuntstyrning. Jag minns inte om den har inomhus eller utomhus avkännare, men den har just nu kommit i en ny förbättrat version som är avsevärt mer kompakt än den som kom för några få år sedan. En mellanlösning: Den har automatsotning - något de två andra inte har, den har varmvattenslinga precis som ULMA, medan EcoFlex har plattvärmeväxlare. Prismässigt ligger den i samma gata som de två övriga.
Vill du ha förrådsberedare, så är det Värmebaronen Pellmax CU som är en utav få pannor som kan erbjuda detta. Även denna pannan har klimatstyrning/shuntstyrning. Detta är klassens enklaste panna. All skötsel sker framifrån, och den kan utrustas i princip med den framåtbrinnande brännare du vill. Den är lättskött - dock inte direkt billig. Panna och Viking Bio brännare går troligtvis på kring 50 000 som de övriga.
Sista jag tar med är "åldringen" i klassen: Janfire Integrale. Detta är en variant på Combifire - de kommer från samma fabrik i Italien. De kommer med spaksotning som standard, men automatsotning är tillbehör. Brännare måste dessutom köpas till, och här är det Janfire NH Mody med modulerande fuktion som gäller. Enbart brännaren går loss på 25 - 26 000 kronor, och pannan minst 35 - 40 000 kronor, så räkna med 70 000 kronor plus installation.
Förskräckligt mycket pengar blir det, så hämta in flera offerter, gå in på de olika leverantörernas hemsidor och läs - i synnerhet manualerna till de olika pannorna så att du kan bilda dig en uppfattning om hur vardagen med angällande panna blir. Planera väl. En lösning kan vara att skaffa en BioBjörn brännare till den befintliga pannan, sedan gå till banken och sätta upp ett konto med fast uppdrag på ungefär den summa du skulle få betala per månad OM du lånat till pannan, och låtsas att du skylder pengarna. Om ett par år kommer du ha pengarna i handen och då har du en frihet som du inte har när du måste låna - eller ta av pengar som du tilltänkt andra ändamål. Här hoppas jag att jag gett dig "food for thoughts". Jag försöker ge andra den hjälp jag inte fick själv när det begav sig - därav "novell inlägget"

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Re: Ska man köra på eller byta ?!?
Du är nog själv den bästa experten på området. Vil du ha lite bättre verkningsgrad och lite enklare pannskötsel så byt.
Jag avvaktar med att byta fast jag har ett sämre system än du. Ser man till att underhålla en EcoTec brännare så är den bland et bästa man kan ha tror jag. Kör man tills det rasar blir det överaskningar men så är det med allt. Tändelement går åt på alla brännare. Fotocell behäver torkas ren på alla brännare utom Bionordic för där sitter fotocellen i ett särskilt övertrycksrör matat av fläkten. Reservdelar går åt i större eller mindre grad till alla brännare. Köper du nytt dröjer det såklart ett tag innan det behövs reservdelar.
En EcoTec Bioline 20 för 5000-6000 som har körts mindre och sedan sälja den gamla lite billigare kan vara en lösning.
Fördelen just med ctc265 är att man kan ha en uppåtbrinnande brännare och slipper fallrörsbrännare som i många fall är undermåliga konstruktioner konstruerade av folk för mycket länge sedan innan man riktigt visste vilka krav pelletseldning ställer.
En del brännare har dyra reservdelar och stor åtgång på brännarrör som brukar kosta ca. 3500.
Till andra brännare kostar ett roster som håller 5-6 år en femhundring att köpa nytt.
Titta efter själv på forumet och bilda dig en uppfattning om problemen med olika brännare.
Allt finns redan sagt i frågan, konstiga rekommendationer och tvärsäkra påståenden ska man ta med en stor nypa salt.
Byter jag panna så blir det en Peltec från Walters Plåt kombinerat med en bättre begagnad Bionordic Viking B16GL med tryckluftsuraskning, Då har jag ett driftsäkert system med mycket billiga reservdelar.
Jag avvaktar med att byta fast jag har ett sämre system än du. Ser man till att underhålla en EcoTec brännare så är den bland et bästa man kan ha tror jag. Kör man tills det rasar blir det överaskningar men så är det med allt. Tändelement går åt på alla brännare. Fotocell behäver torkas ren på alla brännare utom Bionordic för där sitter fotocellen i ett särskilt övertrycksrör matat av fläkten. Reservdelar går åt i större eller mindre grad till alla brännare. Köper du nytt dröjer det såklart ett tag innan det behövs reservdelar.
En EcoTec Bioline 20 för 5000-6000 som har körts mindre och sedan sälja den gamla lite billigare kan vara en lösning.
Fördelen just med ctc265 är att man kan ha en uppåtbrinnande brännare och slipper fallrörsbrännare som i många fall är undermåliga konstruktioner konstruerade av folk för mycket länge sedan innan man riktigt visste vilka krav pelletseldning ställer.
En del brännare har dyra reservdelar och stor åtgång på brännarrör som brukar kosta ca. 3500.
Till andra brännare kostar ett roster som håller 5-6 år en femhundring att köpa nytt.
Titta efter själv på forumet och bilda dig en uppfattning om problemen med olika brännare.
Allt finns redan sagt i frågan, konstiga rekommendationer och tvärsäkra påståenden ska man ta med en stor nypa salt.
Byter jag panna så blir det en Peltec från Walters Plåt kombinerat med en bättre begagnad Bionordic Viking B16GL med tryckluftsuraskning, Då har jag ett driftsäkert system med mycket billiga reservdelar.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
-
- Späd planta
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons 05 nov, 2008 01:42
Re: Ska man köra på eller byta ?!?
Jätte Tack för tips och råd..
Riktigt nyttigt, och gav infallvinklar som amatören jag inte tänkt på..
Har haft ett besök angående byte, han sålde effectan, flera besök på G. Det är ju som sagt ingen liten investering så man vill ju verkligen kolla upp alternativen innan man slår till
Sedan så har jag amatörmässigt lagat så delarna håller sig på sin plats och peppar peppar, är inne på dag 5 utan stopp. Skönt att det går så pass bra nu när snön kom
Måste nu läsa på mer även om rätt sätt att rengöra på insidan, eller är det annat som ligger bakom när det är så pass mycket tjärbildning/kolsvart på insidan av brännaren (utöver i själva brännarkoppen)
Riktigt nyttigt, och gav infallvinklar som amatören jag inte tänkt på..
Har haft ett besök angående byte, han sålde effectan, flera besök på G. Det är ju som sagt ingen liten investering så man vill ju verkligen kolla upp alternativen innan man slår till
Sedan så har jag amatörmässigt lagat så delarna håller sig på sin plats och peppar peppar, är inne på dag 5 utan stopp. Skönt att det går så pass bra nu när snön kom

Panna: CTC 265 anno 72
Brännare: EcoTec a4
Brännare: EcoTec a4
Re: Ska man köra på eller byta ?!?
Hej!
Bergatorparn:
Effecta Komplett har samma styrsystem som CTC har till Ecoflexen. Menyerna är "väldigt" lika och det är samma skärm etc. Därför är mig veterligen bitarna kring shuntstyrningen identiska.
Bl.a. hade båda pannorna samma bug i en version av mjukvaran för några år sedan där nattsänkning inte aktiverades trots menyval.
mvh
Bergatorparn:
Effecta Komplett har samma styrsystem som CTC har till Ecoflexen. Menyerna är "väldigt" lika och det är samma skärm etc. Därför är mig veterligen bitarna kring shuntstyrningen identiska.
Bl.a. hade båda pannorna samma bug i en version av mjukvaran för några år sedan där nattsänkning inte aktiverades trots menyval.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Re: Ska man köra på eller byta ?!?
Se där, fick jag veta nytt. Tack, Jakob! 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Re: Ska man köra på eller byta ?!?
Det kan bero på att brännaren gått väldigt mycket på underhållsfyr, men det kan även bero på att den behöver justeras in igen. Pellets är en vara där alla producenter har sitt eget "recept" samt sitt eget produktionsförfarande, så att det blir så pass stor skillnad från ett märke till ett annat att injustering kommer behövas vid byte. Sedan är det så att även samma märke kan variera från den ena leveransen till den nästa beroend på att trä är ett material som är ytterst heterogent, så att det är omöjligt att producera pellets som har exakt samma egenskaper från en produktionskörning till en annan.Stefan novis skrev: Måste nu läsa på mer även om rätt sätt att rengöra på insidan, eller är det annat som ligger bakom när det är så pass mycket tjärbildning/kolsvart på insidan av brännaren (utöver i själva brännarkoppen)
Här är länk till Återförsäljare manualen till din brännare, den ger god och nyttig information som jag hoppas du kommer få nytta av: https://docs.google.com/open?id=0B3VCBu ... E2OGNiYWNl
Beträffande rengörning av brännare: Här är en film som ursprungligen gjordes av en kille här på forumet, och som jag "speglade" på min YouTube sida: http://www.youtube.com/watch?v=gSNq72sdJ_I
Här är hans kontaktuppgifter om det är något du behöver fråga om brännaren - han har dock en A3, men det finns ändå gott om likheter mellan A3 och A4 brännarna: memberlist.php?mode=viewprofile&u=365
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25