Janfire flex-a stannar med flamvakt.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nilzon10
Gallringsobjekt

Janfire flex-a stannar med flamvakt.

Inlägg av nilzon10 »

Hej!

Är i desperat behov utav hjälp!
Har en JanFire Flex-a som stannar heeela tiden. Den larmar då om Flamvakt.
Vi hade samma problem i våras, sen helt plötsligt gick den igång och har gått hela sommaren utan problem.
Sedan en månad tillbaka står den dock helt stilla. Den startar upp och tänder bra, sen går den i allt ifrån 20 minuter till tre dagar. Vanligtvis stannar den inom en timme.
Tittar man då i brännkoppen ligger det bra med pellets, några få är svedda i ena kanten.
En gång när jag tittade direkt efter den stannat var det bara fin fin glöd i koppen och 3-4st obrända ovanpå.

Har problem med att det inte finns ngn riktig Janfire tekniker i området. Han som installerat den (nu pensonerad) har jag varit i kontakt med. Han har dock ingen anning och jag har fått hjälp av våra lokal
VVSare (som dock ej jobbar med just janfire). Vi har bytt tändsprial, flamvakt, provat alla lägen, monterat draglucka och rengjort hela maskinen invändigt. Men den stannade ändå likadant efter allt detta.

Gogglar jag på problemet har jag hittat flera forum trådar om personer med liknande problem, dock finns det alldrig nån lösning :(

Fråga mig inte vilken panna jag har, står absolut inget på den! det ända jag kan säga är att det är en grå panna för olja och ved, ombyggd till pellets/ved.

Kör med killeberg pellets.

Alla tips uppskattas!
Nu börjar det bli kallt som f*n inne och veden är slut :(
Janfire Flex-a
Okänd panna :/
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Tvåvånings villa 160kvm + 80kvm källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Janfire flex-a stannar med flamvakt.

Inlägg av Icecap »

Flamvakt-fel betyder att elden har slocknad innan den skulle det! Eller rättare: att termostaten tycker att det blir kallt.

* Felet kan alltså orsakas av att flamvakt-termostaten kan vara dålig eller att det är glapp i ledningarna till den.
* Felet kan likaväl orsakas av att pelletsen hinner brinna ut innan det doseras ny pellets i koppen men det stämmer illa med din iakttagelse. Dock stöds detta av att den har fungerat bra under vår & sommar så det är definitivt en möjlighet.
* Det kan vara doseringsmotorn som har svårt att köra (dåliga lager) eller som har svårt att starta (dålig motorkondensator) eller en kombination därav. Motorn ska kunde rullas ganska fritt med fingrarna, doseringsskruven ska gå lätt om motorn är frikopplat.
* Lagerhavari har hänt och kommer att hända.
* På vissa doseringsmotorer finns det en broms, där sitter upp till 4 "stift" som ska stoppa motorns efterlöp för att ge rätt dosering, dessa stift blir med tiden nött till så att de bromsar för mycket. Därför ska man sedan länge ta bort 2 stift så att det bara är 2 kvar.
* Det kan vara driftkondensatorn till doseringsmotorn som behöver bytas. detta klaras rimligt enkelt om ni kan löda och byta en komponent, om detta finns det många trådar.

Mitt förslag: för tillfället är det lite för få upplysningar till att ge ett tydligt svar, placera därför en stol bredvid brännaren, lägg ett noteringsblock och penna där, ta en kopp kaffe och synkronisera med en start och notera vad som händer, när det händer och observera ändringar. Du hör när pelletsen ramlar ner, du hör när den brinner (eller inte) och du hör doseringens längd och om den missar.

När du har detta förlopp kan det finnas upplysningar som ger exakt orsak och hur man åtgärder det!

Och om du fyller i en ort kan du t.o.m. få råd om kunnigt folk att anlita...

Grejen är att om du är det minsta händig och vill lära dig kan du snabbt komma att lära dig mer än någon installatör om din anläggning, därför kommer du att kunde fixa alla fel som kan finnas på ett säkrare sätt än en installatör och till en avsevärd lägre kostnad.
Senast redigerad av Icecap den tor 25 okt, 2012 13:36, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
nilzon10
Gallringsobjekt

Inlägg av nilzon10 »

Tackar för ditt svar!
Skall göra som du sa och duka in mig i pannrummet ikväll och återkomma!

Gällande doseringsmotorn så missade jag att skriva att i våras bytte vi både doserings motor och lager :)

Befinner mig i Älmhult.
Janfire Flex-a
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Om du lägger in orten i din profil så finns den alltid med på forumet och inte bara i ditt inlägg ovan.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
nilzon10
Gallringsobjekt

Inlägg av nilzon10 »

Roli: Tack, fixat nu!
----

Har nu tagit mig några fikor framför brännaren.

Har gått igenom 4 uppstarter (läge 3).
Det första jag gjorde kollade jag igenom så att den följde uppstarts schemat korrekt. Vilken den gjorde. Alla 13 minuter avcheckade med fläktgång och elspiral. Tände fint och snabbt.

Jag är dock osäker på hur den skall bete sig efter uppstarten?
Min gick iaf kvar på fläktläge 2/3 tror jag, och den matade pellets ca var 7 sekund. men det matade bara i ca 0,4 sek så ibland ramlade det inte ens ner pellet utan bara motorn snurrade lite granna.
När det väl ramlade ner pellets lät det som 1-2 st bara.
Är detta korrekt?

Tänkte även mäta av fläkt inställningarna. Men här måste ngt blivit galet.
Precis när det startar ca 220-235
Sen bollar den i stort sett runt 115 - 122 igenom uppstarten, steg 1 och steg 2/3.
Provade först justera uppstarten två ggr, skruvade flera varv, med det blev ingen som helst skillnad!
Sista gången jag prövade nu så lyckades jag ändra steg 2/3 ner till ca 107 men sen tog det stopp. fortsatte skruva två varv utan ngn skillnad...

TACK på förhand ifrån 14 gradigt hus :/

*******Uppdatering;
Nu har pannan stannat igen, gick ca 1,5 timme denna gången.
Senast redigerad av nilzon10 den fre 26 okt, 2012 07:28, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-a
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

0,4 sek som doseringstid är alldeles för lite! Normen är 1,00 sek på en Janfire, båda Flex-A och NH.

Detta kan vara för att motorn har svårt att starta vilket kan orsakas av en "sliten" motorkondensator i styrlådan. Den kan bytas, det rör sig om att koppla ut styrdosan, öppna den (2 skruv) och sedan ta ut kretskortet därifrån (4 skruv). Sedan löder man bort den rätta kondensator och montera den nya och då borde vara avklarat.

Såklart kan doseringspotentiometern vara felställd men jag har för mig att det inte kan reglera så värst mycket och definitivt inte 60% ner.
Är inte PK!
nilzon10
Gallringsobjekt

Inlägg av nilzon10 »

Vaknade till 12.8 grader i sovrummet idag, börjar snart elda upp möblerna :D

Okej, så även när pannan inte är uppe i grader så skall den mata i 1 sek (hittade bara info om underhålls matning i manualen så jag var lite osäker), stämmer mellanrummen med ca 7 ca mellan matningana?

Om vi ugår ifrån att det är styrboxen som bråkar, kan det då också vara därför jag fick så märkliga värden av V vid mätning utav fläkten? (det visar sig att jag hade mätt rätt trots allt).

Sen slog det mig med att ja, jag har bytt doseringsmotorn men efter det tog det några dagar innan jag märkte att även lagret var paj(gick bra direkt efter bytet). Visseligen matar den på pellet bra direkt vid uppstart men kan kanske den nya doserings motorn blivit skadad av att gå några dagar med skadat lager?
Janfire Flex-a
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är väldigt osannolikt att motorn skulle bli skadat på ett sätt som du inte har märkt.

De växlande värden du har fått kan bero på att du kan ha mätt under en kallstart, då "pumpar" fläkten en del - med flit!

MEN det kan även vara för att styrboxen är gammal och mår illa. Man ska dock veta att fläkten ibland (~30 min) varvar upp en stund och sedan återgår till normalläget efter kanske 40 sekunder, detta är helt som planerat!

Men är den ostadig för jämnan är det kanske dags att fundera på den nya styrboxen...
Är inte PK!
nilzon10
Gallringsobjekt

Inlägg av nilzon10 »

Tack för ditt svar icecap, uppskattar verkligen din hjälp!!!!

Nu har jag fått iordning på fläkten iaf. Pinsamt nog bara fel inställning på multimetern....sorry.
Uppstart:90
Läge 1: 75
Läge 3/2: 95

Men nu tänder inte brännaren! Stannar efter uppstarten, efter 13,30 min och larmar flamvakt. gjorde 2 test, ena gången var brännkoppen är full med obrända pellets. 4-5 st är lite svedda i kanten bara.
Andra gången var det låga, så jag satte den på M några minuter och därefter på 3:an och den gick fint.
Efter ca 40 minuter stannade den igen. Brännkoppen tom på pellets, bara lite aska. skälet följer nedan:

Nu har jag hittat skälet för varför matningen är dålig = doseringsmotorn eller lagret är paj (skall plocka isär den i helgen och se vilket). För nu matar den nämligen inte pellets alls! varken vid uppstakt eller om man trycker på Dos innan start. det surrar bara lite bakom motorn.

Oavsett om det är lagret eller doserings motorn (eller båda), vad kan vara skälet till varför det återigen gått sönder? bytte som sagt både i våras?
Fick jag helt enkelt dåliga delar eller är det någon tredje del som ligger bakom?

Tack!
Janfire Flex-a
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev tidigare: driftkondensatorn till doseringsmotorn kan behöva bytas. Om det är problemet kommer motorn oftast igång om man ger rotorn en knuff i rätt riktning när den brummar.
Är inte PK!
nilzon10
Gallringsobjekt

Inlägg av nilzon10 »

Japp du hade rätt. Jag drog lite i kedjan medans jag tryckte på Dos och efter en stund började den snurra på.

Om jag förstår dig rätt så är jag tillbaka på att det är Databoxen som är boven?

Ps.fråga Om det nu slutar med ny box, lönar det sig att lägga de extra 750kr på den nyaste boxen eller fortsätta med den "näst nyaste" lite billigare?
Janfire Flex-a
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om du inte vill laga boxen vid att skruva och löda lite och därför vill byta boxen ska du definitivt ta nyaste boxen!

Den är snällare mot tändelementen, den har en effekt mer, den sköter glödhållning automatisk och den kan ställas digitalt.

Ett forummedlem har ju kollat skillnaden och anser att den sparar pellets också.
Är inte PK!
nilzon10
Gallringsobjekt

Inlägg av nilzon10 »

Hej!

Jo gärna, löda lite skall jag nog klara av. men vart kan jag hitta vart hittar info info om exakt vilken del på kortet det är som måste bytas? och hur hittar jag lika dan att beställa? :(

Skruvade lite med den idag med, lagren är kollat och är ok.
Den matar nu helt plötsligt i 0,9 sek. men det är fortfarande för lite, och det märks att den vid vissa matningar kämpar lite.
Efter ca 20 minuter slutar motorn mata pellets helt, om man inte drar lite i kedjan. Då går det igång igen i ca 10 minuter innan det stannar igen.
Janfire Flex-a
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns en del trådar där det framgår vilken kondensator och var man kan köpa den. Det är bara att leta i Janfire-delen. Tips på sökord: ELFA, kondensator, motor.
Är inte PK!
nilzon10
Gallringsobjekt

Inlägg av nilzon10 »

Bytte idag till den "nya" Boxen (hittade ingen klar info om hur man bytte kondensator, så fick bli ny box).
Efter 26 minuter stannade brännaren och varnade återigen för flamvakten.... Brännkoppen var full med obrända pellets. 2400kr ner i sjön.

Kan det då vara doserings motorn iaf?? kan man på något sätt kontrollera?

Börjar bli desperat nu, har 8 grader inomhus :( de lokala pellets teknikerna kan inte hjälpa till...
Janfire Flex-a
Tigerex draglucka
Killeberg pellet
Skriv svar