Innan vi gör något dumt..

Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Re: Innan vi gör något dumt..

Inlägg av Honda »

Men försök fråga efter en laptop med nåt annat än windows.... "Tyvärr det är omöjligt, vill du inte betala för windows så får du lämna tillbaka hela datorn"

Till trådskaparen: kom ihåg att de flesta har en tendens att prata gott om sitt eget val av rent sociologiska orsaker. Iallafall ända tills man av någon anledning har bytt eller bestämt sig för att byta, då kommer man antagligen att kalla den gamla brännaren till helvetesmaskin som borde förbjudas och utrotas. Andra kanske rekommenderar ett och annat utan att ha annan kunskap om de alternativen än vad som kan läsas på det här forumet och i brännarmanualen, så det gäller att läsa mellan raderna och använda en hel del salt då man bedömer olika råd, vilket förstås framgår av att det finns vitt skilda åsikter om det mesta.

Själv har jag tidigare eldat med KMP's PX20 och den brännaren hatar jag av själ och hjärta. Opålitlig, svårinställd, håller inte och dyra delar är min egen personliga erfarenhet, och den är tyvärr rätt lik viking bio i konstruktionen. Trots det finns det nöjda ägare till den brännaren här som har eldat utan problem och utan tvivel är av annan åsikt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

He he. Var på Netonnet och köpte en bärbar med Windows 7. Där gick jag ett steg tillbaks och downloadade en OEM XP SP3. Snabbare, enklare.
Men när det gäller pannor ska det vara uppdaterade produkter. Klarar sig pannan en månad utan asktömmning så ska självklart brännaren också klara av att sköta sig själv. Om nte kan man nästan lika gärna stoppa in en begagnad oljepanna.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Fick mitt brännarrör på garantin "femkronan föll", sen är det samma som 2002. Bytt en triacmodul till tändelementet. 3 tändelement. Är det så farligt? på över 10 år. Det har varit en del driftstopp. Men pannrumsbesöken är typ 5% av en vedeldares. Nyligen hade den gått 4 mån utan tillsyn. Jag kan inte rek denna brännare, men jag har kört över 10år. Elpatron som frost reserv, men bara när jag är borta mer än 18 timmar.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Lovica
Ungskog

Inlägg av Lovica »

Tack alla för er del i debatten!

Eftersom vi "lever" under tidspress angående val av såväl panna som installatör osv så har vi helt enkelt efter mycket diskuterande med berörd installatör, begrunnande av alla era åsikter, tagit beslut! Det blir en Värmebaronen Pellmax CU och den förhatliga (av vissa) Viking Bio brännaren. Eftersom Comfortgubben redan beställt den eftersom vi då har bråttom, så fick det bli såhär. Han menade på att han anser att brännare och pannan hör ihop och att ett "ihop plock" av olika produkter/märken inte alltid är det bästa.. Vet inte om jag svalde det men nu är det som det är.

Däremot ändrade jag valet (som han gjort) av pelletsförrådet från VB`s 200L till Mafa 300 istället (samma pris men inte lika snyggt). NU blir det såhär, jag roddar inte mer i det, jag sover lite som det är med alla tankar på än det ena och än det andra på villan..

Håller tummarna för att det ska fungera och jag vet vart jag får tag på installatören, han svarar på 1a signalen!

Tack alla för att ni delat med er av ert tyckande, tänkande, vetade :alien:
Lovica
Ungskog

Inlägg av Lovica »

tillägg..

Hade det varit sommar när vi köpt villan och behövt byta panna så hade vi haft längre tid att både tänka och söka. Men nu är det snart mitt i vintern och det känns inte bra med en opålitlig gammal oljepanna som går på el och där det inte finns varmvattenberedare eller nå. Så det var ett annat läge lixom..
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Lovica: Om brännaren blir rätt installerat och intrimmat, så vållar den föga besvär så länge du kommer ihåg att rengöra den efter varje eldat veckoförråd, och det att du vald MAFA förråd är ett klokt val eftersom det är lättskött och ger matarskruven de bäst tänkbara arbetsförhållandena. Skulle det bli något besvär med brännaren, så finns vi här. Lycka till. :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lovica
Ungskog

Inlägg av Lovica »

Å tack! Jag trodde att jag skulle bli påhoppad direkt nu haha.

Det blir du..... Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir både svårläst och oöverskådligt då. Och när man väl vill använda citera-knappen, tänk då på att redigera det som citeras så att det blir så litet som möjligt. Direktciteringen borttagen. / Roli moderator
VH Baronen
Entusiast!

Inlägg av VH Baronen »

Lycka till och återkoppla gärna om hur det gick sedan.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Ohoj alla.

Jag är lite nyfiken. Det påstås här att många pannor/brännare säljs pga högre marginaler till ÅF.

Finns det någon slags belägg för detta mer än hörsägen? Kan de som använder sig av detta argument redovisa vilka marginaler ÅF har på respektive brännare?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
janikani
Späd planta

Inlägg av janikani »

Hej ni skriver att de tidigare problemen med Viking bio brännarrören är historia. Jag har en brännare här
från en kund med ett år gamla brännarrör med stora bulor och glipor, totalt omöjlig att få att fungera, dvs. slänga skiten
stereotypen
Energiprofet!

Inlägg av stereotypen »

OT: Skall du slänga den kan jag ta den. Betalar givetvis frakt, kan vara bra med reservdelar.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

janikani skrev:Hej ni skriver att de tidigare problemen med Viking bio brännarrören är historia. Jag har en brännare här
från en kund med ett år gamla brännarrör med stora bulor och glipor, totalt omöjlig att få att fungera, dvs. slänga skiten
Du har rätt i att det är inte historia. När man eldar Viking Bio i olämpliga pannor, såsom den jag har, så ser mottrycket till att temperaturen i delar av röret överstiger den som materialet är beräknat på, därmed uppstår korngränsfrätning och efter, i mitt fall, ca 15 pallar pellets, är röret slut och tunt som ett rakblad i de områden som överhettats. Detta kunde ha varit löst, men VB envisas med att använda sig utav rostfritt industrirör snarare än MA253 som skulle kunnat hålla många gånger så länge. Skall man ha Viking Bio och ha hopp om att röret skall hålla ett tag, måste man ha en lämplig panna som inte ger det motstånd som moderna oljepannor ger. Det är förbannat synd därför att själva konstruktionen ju är jättefin med hög verkningsgrad och hög driftssäkerhet - så länge man kommer ihåg att byta innerröret vart annat år - oftare om man har stort värmebehov. :twisted:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tibe
Gallringsobjekt

Inlägg av Tibe »

Nu har jag bara haft pellets i lite drygt 1,5 månad men jag har hittills inte haft några bekymmer med min brännare! Askar ur den en gång i veckan när jag sotar pannan. Så hade man bara haft en panna som kunde eldas i mer än en vecka i taget så tycker jag att det är helt acceptabelt med att aska ur brännaren 5 min i veckan. Men fråga mig igen efter denna eldningssäsong så kanske det låter annorlunda, vem vet!
Panna: CTC 1100 Ekonomi -00 40kW
Brännare: Viking Bio -06
Draglucka: Tigex 25
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1968 2-plan, 200m2
VH Baronen
Entusiast!

Inlägg av VH Baronen »

Efter att jag fick rådet att aska ur brännaren minst två gånger per vecka så har det senaste brännarröret hållt betydligt längre än tidigare.
Den kullen av aska som skapas framför rostret gör att flamman får en felaktig spridning och förstör röret.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Passar också på att hälsa välkommen till klubben för oss med Viking Bio, och panna från Värmebaronen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar