Innan vi gör något dumt..

velund
Entusiast!

Re: Innan vi gör något dumt..

Inlägg av velund »

GoForIt Pellets ta det inte som negativt vad jag skrev.
Det är ju kunden som ska betala och leva med utrustningen i många år.
Kan man då för nästan samma kostnad (någon tusenlapp extra) få det modernt i stället för gammalt och omodernt så är det viktigt att se upp.

En granne till mig hade stora problem med sin pelletseldade oljepanna.
Frågade om en offert hos en välrennomerad installatörsfima.
Fick förslag om att köpa en Focus PE20 med Iwabo S1X brännare.
Stenålderssaker både pannan och brännaren och detta var i nådens år 2012!.

Visar klart att man inte kan lita på installatörers förslag. Gör man det är det risk att bli ordentligt grundlurad.
I trådskaparens fall var det nu bara brännaren som var omodern men viktigt att påpeka så ingen går och gör sitt livs dummaste affär. En sak om det skiljer väldigt mycket i pris men det gör det knappast här.

Hur anläggningen sedan beter sig beror mest på vad man köper för delar och det är där man ska lägga ned energi på att få rätt grejor från början.

Enligt det pris som Andre hittade på CTC Ecoflex tycks det t.o.m. som att den blir billigare att inköpa och då är det ju ingenting att diskutera utan bara försöka hitta en lämplig installatör.
Tar man bort den gamla pannan själv blir det billigare.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag skall nog hålla med om att Viking Bio är lite granna "Fred Flinta", men det konstiga är: Den är otroligt effektiv. Bekväm? Nej! Huven är trång att få av och på när man skall göra injustering eller annat underhållsarbete. Skruvarna som håller fläkten sitter så att de nedersta måste man ha specialinsexnyckel på för att inte skada spåret, och det att byta brännarrör - som man måste efter ca 15 pallar eldat, kostar ett par timmars jobb - om man inte är lat och vidlyftig - för då köper man komplett rör och gavel. Men snål som man är, byter man inte mer än nödvändigt. Inre brännarröret är gjort av industrirör av samma sort som vi hade på limfabriken där jag jobbade på slutet av 1970 talet - så det är billigt, men kortlivat. Viking Bio har alla förutsättningar för att kunna bli en sjuhelsikas fin brännare, men de säljer som den är - huvudsakligen till Tyskland där man samarbetar med CTC, och till Frankrike där den levereras som standard brännare till BAXI pannorna.

Min pelletsgube i Arvika brukar para ihop Pellmax med Eurofire eftersom det ger bättre ekonomi både för kunden och honom - och eftersom han är beroende av att kunderna inte blir sura på honom då hans huvudverksamhet vilar mycket på försäljning av pellets. Enligt honom själv skulle han inte kunna driva utan återkommande kunder. Så kanske lösningen för TS är Pellmax med Eurofire?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Lovica
Ungskog

Inlägg av Lovica »

Urk det känns mycket det här på något sätt. Det är inte bara pannan/brännare/installatör o grejor vi har i gång nu.. utan renovering, flytt, gflyttstäd.. familj.. ja allt på en gång..

Dessutom måste vi ha igång den nya pannan innan 17e november när vi flyttar in!

Jag har haft 2 olika firmor hos oss i pannrummet och det var den större Comfortfirman vi fick förtroende för. Deras man har varit tillmötesgående, noggrann och känns reko. Den första vi hade ute kände jag inte alls samma sak för, dessutom var han en enskild firma, installerade inte pannan utan sålde den och har service på den. Då skulle vi istället få anlita rörmokare mm som vi oxå skulle behöva kolla upp osv osv.
Comfortgubben erbjuder ju en annan helhet. Det tycker vi är plus i kanten.

Klart han vill sälja det som ger mest provision för honom. Men jag ska ifrågasätta valet av brännare. Troligen är det väl för att alla delar skulle komma från samma ställe (panna/brännare/förråd) också.
Men jag ska ringa honom i morgon igen och höra om en bättre brännare. Sedan måste det ju snart beställas, bokas in tid för provtryckning från sotaren (det sköter faktiskt Comfort med) och så måste ju allt vara fix som sagt 17 nov.. Så jag har inte hur lång betänketid som helst. Hua..
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

Din kommentar om förtroende är viktig. Har du bara två firmor i närområdet så använd den som är seriös. Det är viktigare att ha en installatör som tar ansvar och som går att få tag i kan det vara mer värt än att ha den perfekta anläggningen men en installatör som aldrig kan dyka upp när det faktiskt uppstår problem...

Min installatör visade sig vara ett stående skämt på stan. Den enda som var nöjd med honom var en bekant som var gång hon ringde honom började med att säga att hon skulle sätta på kaffet, sedan var han beredd att komma direkt... Alla vi andra behövde vänta ett par dagar på att han skulle släppa in eller ut korna eller något annat sidojobb...
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Tycker inte du ska snöa in alltför mycket på VB Pellmax. Kostar en Ecoflex lika mycket så köp en sådan enligt den länk som Andre gav och anlita en rörmokare att installera den. Ingenting som kräver examen från Chalmers utan ett jobb som många här på forumet klarat av själv. Då får du ett lättskött system.
Lyssna med CTC om dom inte har någon kunnig installatör i närheten.
Begära helhetslösningar från större firmor verkar omöjligt utan att firman vill styra det hela.

Eurofire i pellmax blir ju samma jobb med uraskning varje vecka som jag har och det är inte roligt. När en BioBjörn kostar obetydligt mer och då är inkluderat automatisk uraskning med tryckluft. Pellmax klarar sig då utan vidare 3-4 veckor utan annat jobb än påfyllning av pellets. Det blir smutsigt och sotigt i pannrummet varje gång man behöver rengöra brännaren. Skulle aldrig ens tänka tanken att köpa på mig en ny brännare utan automatisk uraskning.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

@Lovica: Helt rätt tänkt där. Pellmax pannan är ett bra val - både därför att den är modern, kompakt och samtidigt lättskött. Viking Bio är däremot en helt annan sak: I händerna på en pelletsnörd, briljerar den. I händerna på en normal människa är den en mardröm. BAXI Eurofire har kommit med en ny brännarmodell i år där allt är samlat i ett paket, med bättre menyer och mer användarvänlighet - helt enkelt: http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=3

Klarar 2 veckor utan rengörning vintertid. Och prismässigt kostar det ungefär samma som Viking Bio, men är mer hållbar. Den produceras här i Sverige för BAXI Sverige. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Enl vad jag har läst mig till vad gäller eurofire brännaren. Så har de lite problem med tändelement som vill ge upp lite väl ofta.(varierande kvalite) Vet inte om de lyckats få bort problemet på senaste modellen.

Någon som vet??
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

velund skrev:...
En granne till mig hade stora problem med sin pelletseldade oljepanna.
Frågade om en offert hos en välrennomerad installatörsfima.
Fick förslag om att köpa en Focus PE20 med Iwabo S1X brännare.
Stenålderssaker både pannan och brännaren och detta var i nådens år 2012!.

Visar klart att man inte kan lita på installatörers förslag. Gör man det är det risk att bli ordentligt grundlurad...
Precis samma läge stod vi i 2003, när vi köpte vårt hus.
Frågade flera firmor. Bara några var intresserade på grund av krav på snabbt byte.
Den mest intresserade installatören föreslog ett annat märke, men jag hade redan pratat med VB och var inne på deras lösning. Installatören offererade, men klarade sedan inte av det mest grundläggande vid installationen av brännaren, och vår anläggning stannade efter 20 dagar (mitt under julhelgen). Efter veckor av väntan fick de igång den, men sket sedan i allt (som garantibevis, rökgasanalys etc.).

Så jag tycker inte man kan säga att man alltid ska såga installatörens förslag.
För det finns duktiga och seriösa installatörer som kan sin sak och har varit på utbildning.
Jag skulle istället säga att behov av jobb och snabba cash kan istället medföra att en installatör går med på att installera något han kan sämre och är dåligt utbildad på.
Det är just här som momentet att kolla upp installatören är så viktigt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Lovica skrev:...Klart han vill sälja det som ger mest provision för honom. Men jag ska ifrågasätta valet av brännare. Troligen är det väl för att alla delar skulle komma från samma ställe (panna/brännare/förråd) också....
Comfort har säkert ett bra avtal med Värmebaronen, men annars är VB efter vad jag har fått höra inte särskilt frikostiga med provisioner.

Det finns ju en klar fördel om alla ingående delar kommer från samma leverantör om något skulle börja krångla. Dessutom är ju de ingående delarna troligen mer utprovade mot varandra.

Vi har ju både panna och brännare från VB, och här har responsen och servicen från deras sida varit mycket bra.
pegez
Prima virke

Inlägg av pegez »

Hej
jag har en pellmax ub installerad förra vintern , sotningen är inget problem om man inte har för bråttom med sotviskan )) vid lugn rörelse så försvinner ev sot av draget in i pannan)) och jag har inget problem med sot i liggande tuber , rörisen sa att jag kunde sota pannan efter 1 pall pellets , men eftersom det går fort så sotar jag pannan när jag sotar brännaren .
min rörmokare tog bort gamla pannan utan kostnad .
vad gäller priset så varierade det med 15000:- mellan olika rörisar , så ta in fler prisförslag .

lycka till
Pellmax ub pellx brännare (gordic) solfångare , 2 st 500 l ackumulatortankar , thermomatic ec home
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Jag säger bara det. Låt inte installatörsfirman diktera vad du ska ha.
Är man så dåligt uppdaterade att man föreslår kunden pannlösningar där uraskning av brännaren inte ens finns som tillbehör så arbetar man inte seriöst- Då är det bonusar och rabatter som spelar största rollen.
Går du till Netonnet och köper en datorför 5000 inte får du då en Pentium III utan du kan lita på att det är den senaste tekniken som säljs.

En farbror i norrland lät installera en ny pelletspanna förra vintern. Vände sig till stor firma, Nu sitter där en Pellmax med VikingBio brännare. Passar väldans bra för en 72 åring med ryggbesvär och svårighet att komma ned på golvet att hålla på och rensa brännaren varje vecka.
Han föreslog själv Pellmax med en annan brännare men det blev som svar: Nej vi kan inte den brännaren.
Nej den brännaren är så svår att justera !!! Nej då lämnar vi ingen garanti på installationen och en massa andra nej.

Att pannan inte kan vara bredare än 60 cm begränsar utbudet men du har ju fått två bra förslag:
CTCEoflex och Pellmax med BioBjörn brännare.

Har sett Pellmax i verkligheten och blev lite fundersam. De tre tuberna var i dimension som avgasröret på en Scaniaåtta. Kan det verkligen bli bra värmeöverföring där?

Du bor väl inte ute i ödemarken? Nog finns det väl seriösa rörmokare som kan åtaga sig att installera en panna som du själv införskaffar. Ecoflex skulle vara mitt val.
Nibe City. Eurofire
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

velund skrev:... Eurofire i pellmax blir ju samma jobb med uraskning varje vecka som jag har och det är inte roligt...
Med en Viking Bio var vi väl inne på att de hänger på volymen förbränd pellets (vi kör 200 kg mellan gångerna) och att själva förfarandet tar max 2 minuter..
velund skrev:... Det blir smutsigt och sotigt i pannrummet varje gång man behöver rengöra brännaren. Skulle aldrig ens tänka tanken att köpa på mig en ny brännare utan automatisk uraskning.
Då skulle jag vilja påstå att man använder fel teknik. Jag kan sota ur våran brännare i finkostym om jag vill. Och i vårt pannrum är det varken smutsigt eller sotigt. Sotaren brukar t.o.m. ha invändningar att det är för rent och gör att han måste städa så mycket efter sig.. :)

Är man generellt så negativt inställd till uppvärmning med fastbränsle och pellets, och har så höga komfortkrav när det gäller skötsel så tycker jag nog att man ska överväga en värmepumpsinstallation.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Vicke912 skrev:Jag säger bara det. Låt inte installatörsfirman diktera vad du ska ha.
Är man så dåligt uppdaterade att man föreslår kunden pannlösningar där uraskning av brännaren inte ens finns som tillbehör så arbetar man inte seriöst- Då är det bonusar och rabatter som spelar största rollen.
Går du till Netonnet och köper en datorför 5000 inte får du då en Pentium III utan du kan lita på att det är den senaste tekniken som säljs.
Kan det vara så att man anser att automatik för uraskning inte behövs, beroende på att momentet är så enkelt? Kan det vara så att det rent av är en fördel att inte ha en massa rörliga delar och automatik som kan krångla?

Köper du en dator på Netonnet för 5 000 kr så får du inte det senaste. Du får en processor som kom till världen för 3-4 år sedan, vilket är väldigt lång tid i den världen..
Vicke912 skrev:En farbror i norrland lät installera en ny pelletspanna förra vintern. Vände sig till stor firma, Nu sitter där en Pellmax med VikingBio brännare. Passar väldans bra för en 72 åring med ryggbesvär och svårighet att komma ned på golvet att hålla på och rensa brännaren varje vecka.
Intervallet för sotningen av brännaren är ju som skrivits tidigare beroende på förbrukningen..
Skiljer det sig så mycket åt på höjdplaceringen av brännaren? På Pellmax CU är det ungefär 40 cm från golvet. Det är väl ungefär samma höjd som soffan eller ugnen i spisen..
Vicke912 skrev:Han föreslog själv Pellmax med en annan brännare men det blev som svar: Nej vi kan inte den brännaren.
Det var väl istället en ovanligt seriös installatör som inte ville installera något han inte kunde..
Det är ju just där den mest viktiga detaljen ligger.
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Klarar man inte av att installera en brännare som både du och jag kunde klara av så ska man lämna marknaden och göra något annat. Åker du till en gummiverkstad och vill ha vinterdäck ditsatta kommer dom inte och säger "nej vi har inte dom grejorna, vi jobbar bara med opelbilar".
Det är på andra ställen som skon klämmer. Avtal om provisioner som man går miste om ifall kunden bestämmer vad som ska installeras. En smutsig marknad är det och det är kunderna som får betala priset.
Nibe City. Eurofire
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"...och sedan ska min nya laptop såklart ha Windows 8..."
"Tyvärr, vi kan inte Windows 8, du kan däremot få DOS 6,2 för den kan vi. Möjligen kan vi lägga till Windows 3.11 men vi ger ingen garanti på den bit då vi inte har följd med i utvecklingen, DOS har alltid fungerat bra för oss."

Extremt professionellt - ICKE!

Det är ifs. bra att de inser att de inte kan annat än ett produkt men som ÅF går de då fett bort direkt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar