Byggmax billigast?

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Byggmax billigast?

Inlägg av Roli »

Japp, det är Rindi som gäller i Göteborgsområdet hos Byggmax. Pris 37:40/säck
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Hybenos
Fröträd

Inlägg av Hybenos »

msh16 skrev:... Dumme Schweden har ju inte förstånd om att bevara det egna som andra länningar utan sväljer betet med krok och allt. Därav nu det låga priset 37:40 på de platser där Bauhaus finns.
Här tar jag faktiskt illa upp och du gör ett påhopp på väldigt många tycker jag med "dumme schweden". I mitt tycke så anser jag att jag är en smart konsument dvs jämför priser mellan olika återförsäljare innan jag handlar. Visst kan jag köpa lite byggvaror och elektronik lokalt om priset inte skiljer allt för mycket. Men om det skiljer nästan 1000kr på samma tvättmaskin så är valet enkelt för mig iaf.

Att expert och onoff gick i konken tycker jag inte alls är konstigt. OnOff var alltid den jag sist gick till med okunniga säljare och oorganiserade butiker rakt igenom (har bott i större delen av sverige under längre perioder). Expert satte jag inte min fot på. Finns en anledning till varför dessa gick i konken och inte t ex "elkedjan" som säljer samma som mediamarkt 1000kr dyrare dvs det finns kompetens i dessa kedjor (även om jag inte handlar där).

Så jag tycker att du gör ett övertramp i ditt påstående. Jag tycker att utvecklingen är sund och innan t ex mediamarkt och bauhaus så hade svenska aktörer fritt spelrum och kunde ta vilket pris som helst. Visst passar det dem som har lite för mycket pengar men för medelsvensson så är dessa butiker gudagåvor och jag personligen har säkert sparat mellan 50000-100000kr på alla de inköp jag gjort genom att prismatcha. Du kanske tillhör den kategorin som kan lägga 1000kr extra på alla inköp för att köpa "lokalt" men det ger dig inte rätt att kalla alla som vill spara en slant för "dumme schweden" .

Angående dammet på rindi så har jag ingen mask och det dammar inget speciellt i min åsikt.
Jordvärme - 500m slang - IVT Greenline HE C9
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Är man dum om man köper billigt och inte lokalt utan dyrt och lokalt då kan man fråga sig vem som är dum :?
Jag köper där jag slipper betala mer än nödvändigt trots allt så är det mina pengar dem lokala lever av och inte tvärtom.
Jag kör hellre 6 mil och sparar 600:- på två pallar med drivmedel inräknat än ge det till någon lokal handlare bara för att denna inte vill sänka priset.
Och pratet om dem inte kan sänka köper jag inte för i detta fallet så stämmer det inte iallafall när det gäller pellets.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Alldeles rätt, Brynäs. Som konsument har man inte så många verktyg annat än att handla där man får saker till skäliga priser. Bare ett exempel: Varför skall jag köpa Agrol till 2495 kronor per pall, när jag kan få Neova till 2200 kronor per pall vid köp av 4 pallar? Jag är medlem av Lantmännen, men det lilla jag får i bonus räcker inte. Om jag kunde få pellets till 1500 kronor pallen, så kom jag givetvis att hugga till. Det är inte att vara dum, för dum blir man betraktad som om man envisas med att köpa dyrt så att man inte får så mycket som man behöver och blir sittande utan när det behövs som mest.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Nu saknar jag kr/ton igen... SE bulk går ju upp snart. Och jag vet inte ens vad en säck väger. Och hur stor kan skillnaden bli på ett ton om varje säck inte väger likt?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Stora Enso säck väger 16 kg, 52 säckar på en pall ger 0,852 ton. Om en pall kostar 2300 kronor, så blir priset per ton ca 2700 kronor. Ett ton = 1,17 pall
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

2495/ton bulk 3-5 ton best. efter(eller innan osäker) prishöjningen. Får nog bli en bulktankning. Säkert efter snö är ivägen :-( . Vad har byggmax för vikt/säck kr/ton? Jag personligen jämför byggmax säck(olev) med SE bulk(lev).
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

bergatorparen skrev:Stora Enso säck väger 16 kg, 52 säckar på en pall ger 0,852 ton. Om en pall kostar 2300 kronor, så blir priset per ton ca 2700 kronor. Ett ton = 1,17 pall
Ska man vara riktigt grinig så blir 52 säckar x 16 kg = 832 kg 0,832 ton..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Gällande Byggmax så ska man ju ha i minne att deras ordinarie pris för tillfället är 41,95 per säck (16 kg).
(Ger 2181,40 per pall med 52 säckar och ett tonpris på 2622 kr anrundat.)

För att komma ner lägre så måste det finnas lokala konkurrenter som säljer billigare och man då kan utnyttja deras prisgaranti.

Gällande Agrol så finns det ju även lokala återförsäljare som säljer till lägre pris än de själva.
Jag tror även ex. Granngården ligger lägre i pris.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

I Gbg-området behöver man inte utnyttja någon prisgaranti. Priset är 37:40 per säck på hemsidan, vilket ger 2337,5 per ton eller 1944,8 per pall.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Jo, jag noterar att man självmant har anpassat sina priser där man har den lokala konkurrenten..

Men i ex. Jönköping kostar det 41,95.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Vilka barnsliga påhopp det blev. Är det lekhage? Eller bakfylla?
Kan jag köpa lika bra pellets på Byggmax som på Bauhaus via prisgaranti så gör jag det.
Syftet för Bauhaus är att slå ut de mer lokala leverantörerna för att sedan bli ensamma och sätta vilka priser som helst. Priskonkurrensen vare sig det gäller pellets eller hemelektronik fungerar bara så länge det finns några som konkurrerar. Just i detta fall är svenskar otroligt korttänkta. Jag har absolut inte påstått att man ska köpa dyrare varor hos någon gnidig agrolhandlare. Läs innantill i stället för att jämra!
Rindi pellets har alltid innehållit en stor mängd fint damm som går rakt ned i lungorna om man inte använder andningsfilter. När det gäller Rindi väljer jag därför gärna någon annan sort för att slippa dammet om priset ligger på samma låga nivå.

Min generella linje är (och läs innantill nu och gnäll inte!): Köp den billigaste pellets som går att hitta och justera in brännaren därefter.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
kvistarn
Prima virke

Inlägg av kvistarn »

när jag fylle på 25 säck rindi dammade det obetydligt, då dammar det ju mycket mer av sotningen eller ett sågsnitt med gersågen
Ctc 265b -76, janfire flex-a -08, hembyggt månadsförråd.
Rindi 8mm pellets.
150+70kvm trähus -36.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Sorry msh16 det var inte meningen att det blev (gnäll). :oops:
Ifall man märker att pelletsen man köpt inte är lika bra pga att det dammar eller är dålig på något annat vis så köper man den på annat håll kanske även om priset är högre och man har en problemfri pelletseldning.
Men visst är det konstigt att om det finns 3 lokala aktörer och en typ Bauhaus eller Byggmax så kan inte dem 3 lokala hålla samma pris som dessa två.
Går man ihop och beställer som dem gör på Bauhaus eller Byggmax så kan man hålla priserna nere,men där uppstår problem eftersom dem vill inte dela på kakan utan varje aktör vill stoppa mer i sin ficka.
Detta leder till att dem går under till slut och inte sjutton är det Bauhaus eller Byggmax fel. Det är en fri marknad vad jag vet.
Och ta inte illa upp detta är inte ett påhopp på dig från min sida utan vi vädrar våra åsikter här bara.
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Apropå tyska konkurrensförstörare och Mediamarkt som nämndes ovan.
Nu packar man ihop huvudkontoret och låter Fritz styra det hela remote.
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 611688.svd

Logiskt tycker jag. Ska man bara slå ut konkurrenterna med tillskott av tyska pengar behövs ju knappast något huvudkontor med en massa anställda förrän man är ensamna kvar.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Skriv svar