Innan vi gör något dumt..
Innan vi gör något dumt..
... vill jag bara kolla av med er som kan (betydligt mycket) mer än oss..
Har fått offert från en företag som gör helheten. Ny panna (Värmebaronen Pellmax CU med Värmebaronen pelletsbrännare Viking Bio), pelletsförråd på 200L oxå värmebaronens, cirkulationspump, expansionskärl, rör och rördelar för en komplett installation.
De tar även bort den gamla pannan och forslar bort den.
Priset hamnar på totalt 89 500kr och då får vi göra rotavdrag på hälften av 21 480kr. Hur mycket får man då i rotavdrag? Det blir några få tusenlappar va?
Ah i alla fall. Det är vad han hade att erbjuda. Just den pannan skulle passa bäst av utrymmesskäl menade han. Vi har max 60 cm att röra oss med på bredden och då är denna pannan ännu lite smalare tydligen.
Är detta rimligt?
Det ensa vi kan göra själva är att koppla ur och forsla bort pannan och det skulle han bara dra av runt 1000kr på så det anser vi inte vara värt att göra själva.
Tacksam för svar =)
Har fått offert från en företag som gör helheten. Ny panna (Värmebaronen Pellmax CU med Värmebaronen pelletsbrännare Viking Bio), pelletsförråd på 200L oxå värmebaronens, cirkulationspump, expansionskärl, rör och rördelar för en komplett installation.
De tar även bort den gamla pannan och forslar bort den.
Priset hamnar på totalt 89 500kr och då får vi göra rotavdrag på hälften av 21 480kr. Hur mycket får man då i rotavdrag? Det blir några få tusenlappar va?
Ah i alla fall. Det är vad han hade att erbjuda. Just den pannan skulle passa bäst av utrymmesskäl menade han. Vi har max 60 cm att röra oss med på bredden och då är denna pannan ännu lite smalare tydligen.
Är detta rimligt?
Det ensa vi kan göra själva är att koppla ur och forsla bort pannan och det skulle han bara dra av runt 1000kr på så det anser vi inte vara värt att göra själva.
Tacksam för svar =)
-
- Stor entusiast!
Re: Innan vi gör något dumt..
Ähum...
1. Finns det någon annan rörkrökare i närheten som ägnar sig åt pelletsvärme?
2. Kan du beskriva utrymmesbegränsingarna för oss på forumet?
Ärligt talat är jag skeptisk. En NY Viking Bio-brännare skulle nog ingen här kasta sig över. En värmebaronenpanna med liggande turbulatorer där du skvätter ut aska på pannrumsgolvet när du gör rent finns nog inte heller på någons önskelista.
Jag är framför allt skeptisk till de ingående delarna, inte till totalpriset som är ungefär vad man kan vänta sig.
1. Finns det någon annan rörkrökare i närheten som ägnar sig åt pelletsvärme?
2. Kan du beskriva utrymmesbegränsingarna för oss på forumet?
Ärligt talat är jag skeptisk. En NY Viking Bio-brännare skulle nog ingen här kasta sig över. En värmebaronenpanna med liggande turbulatorer där du skvätter ut aska på pannrumsgolvet när du gör rent finns nog inte heller på någons önskelista.
Jag är framför allt skeptisk till de ingående delarna, inte till totalpriset som är ungefär vad man kan vänta sig.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Anledningen till att utrymmet är begränsat till max 60 cm är att det är vägg på ena sidan och att det kommer upp rör på andra sidan (pannan) som inte ska flyttas på.
Så vad har du för förslag i stället?
Jo det finns ju så klart andra men den här är den enda som har en helhetslösning. Men han kan ju så klart ta in en annan panna om vi vill det. Men han hade själv letat efter de som var i rätt storlek och gav oss detta alternativet..
Så vad har du för förslag i stället?
Jo det finns ju så klart andra men den här är den enda som har en helhetslösning. Men han kan ju så klart ta in en annan panna om vi vill det. Men han hade själv letat efter de som var i rätt storlek och gav oss detta alternativet..
Är det att brännaren är omodern oxå eller hur ligger det till?
VB pannan är lättsotad även om verkningsgraden eventuellt ligger lite lägre än andra liknande pannor.
Däremot är värmebaronens brännaren ingenting som man installerar idag.
Kan killen inte erbjuda en modernare brännare till pannan så låt det vara.
Den här skulle jag välja. 60 cm bred.
http://www.ctcvarme.se/web/Pelletspanna ... _-212.aspx
Då är du med i pelletseldarnas A-lag.
Installatörer låtsas en väldig massa bara för att få sälja det som ger mest provision. Hur det blir för kunden det struntar de i.
Bäst om man bestämmer sig vad man ska ha och sedan begär en offertförfrågan hos olika installatörer.
Vill dom då hacka i sig ditt val så varsågod. Annars låt bli.
Däremot är värmebaronens brännaren ingenting som man installerar idag.
Kan killen inte erbjuda en modernare brännare till pannan så låt det vara.
Den här skulle jag välja. 60 cm bred.
http://www.ctcvarme.se/web/Pelletspanna ... _-212.aspx
Då är du med i pelletseldarnas A-lag.
Installatörer låtsas en väldig massa bara för att få sälja det som ger mest provision. Hur det blir för kunden det struntar de i.
Bäst om man bestämmer sig vad man ska ha och sedan begär en offertförfrågan hos olika installatörer.
Vill dom då hacka i sig ditt val så varsågod. Annars låt bli.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag vidhåller (naturligtvis lite partisk) att Viking Bio definitivt är ett vettigt köp.
Brännaren är enkelt uppbyggd, har flera oberoende säkerhetssystem och indikerar tydligt brännarens funktioner. Det finns anledningar till att den är såld i stora volymer, och förmodligen är en av de vanligaste brännarna. Tidigare problem med materialval i slitagedelar är historia.
Likaså har jag ju svårt att se att en av landets största och äldsta tillverkare av pannor skulle presentera en ny serie pelletspannor utan att man har tänkt igenom konstruktionen. Jag tycker liggande tuber fungerar bra, och med höjden och den utdragbara asklådan (i kombination med en asksugare naturligtvis) är det löpande jobbet snabbt och enkelt.
Jag har haft mycket med Värmebaronen att göra, efter att de som installerade vår brännare gjorde det mesta fel, och jag tycker att de agerar både seriöst och är lätta att diskutera med.
Men det viktigaste är att den installatör du väljer verkligen kan produkten.
Slå gärna en signal till Värmebaronen och fråga om den installatör du tänkt ex. har gått deras utbildningar.
Prisläget verkar normalt med tanke på omfattningen av arbetet. ROT-avdraget är ju 50% av arbetskostnaden (d v s 10 740 kr i ditt angiva fall).
Brännaren är enkelt uppbyggd, har flera oberoende säkerhetssystem och indikerar tydligt brännarens funktioner. Det finns anledningar till att den är såld i stora volymer, och förmodligen är en av de vanligaste brännarna. Tidigare problem med materialval i slitagedelar är historia.
Likaså har jag ju svårt att se att en av landets största och äldsta tillverkare av pannor skulle presentera en ny serie pelletspannor utan att man har tänkt igenom konstruktionen. Jag tycker liggande tuber fungerar bra, och med höjden och den utdragbara asklådan (i kombination med en asksugare naturligtvis) är det löpande jobbet snabbt och enkelt.
Jag har haft mycket med Värmebaronen att göra, efter att de som installerade vår brännare gjorde det mesta fel, och jag tycker att de agerar både seriöst och är lätta att diskutera med.
Men det viktigaste är att den installatör du väljer verkligen kan produkten.
Slå gärna en signal till Värmebaronen och fråga om den installatör du tänkt ex. har gått deras utbildningar.
Prisläget verkar normalt med tanke på omfattningen av arbetet. ROT-avdraget är ju 50% av arbetskostnaden (d v s 10 740 kr i ditt angiva fall).
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Viking Bio-brännaren är en gammal konstruktion. Kör man på låg effekt, vilket räcker för dom flesta villor, kräver brännaren uraskning var 3-4:e dag.
Det finns modernare brännare med automatisk uraskning och digital styrning som man bara gör rent några gånger på året.
Värmebaronens 200 liters förråd är avsett att stå bredvid pannan. Det får väl inte plats om utrymmet bara är 60 cm? Måste dessutom fyllas på ofta.
Försök få in något större Mafa förråd http://www.mafa.se/bransle.htmom det finns plats.
Det finns modernare brännare med automatisk uraskning och digital styrning som man bara gör rent några gånger på året.
Värmebaronens 200 liters förråd är avsett att stå bredvid pannan. Det får väl inte plats om utrymmet bara är 60 cm? Måste dessutom fyllas på ofta.
Försök få in något större Mafa förråd http://www.mafa.se/bransle.htmom det finns plats.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jodå det får plats ett förråd bredvid. Det blir ju ett mellanrum mellan panna och förråd, där kommer rören upp. och de går till pannan. Ja svårt att förklara.
Jag tar åt mig er "kritik" och funderar vidare.
Jag tar åt mig er "kritik" och funderar vidare.
-
- Entusiast!
Vi har ungefär samma paket som du fått offert på, fast några år äldre.
De två första åren höll vi på att bli galna på brännaren som stoppade stup i kvarten och var och varannan del del gick sönder. (Ett riktigt måndagsex) Efter en rad telefonsamtal och "mailbombning" av Värmebaronen fick vi till slut kostnadsfritt en hel rad utbytesdelar. Efter kontakt med en "riktig" servicekille som, rekommenderats av Värmebaronen, fick vi äntligen fart på eländet och den som har gått som en klocka sedan dess.
Så ett råd från oss är att kolla upp installatören oavsett vilken panna ni väljer.
De två första åren höll vi på att bli galna på brännaren som stoppade stup i kvarten och var och varannan del del gick sönder. (Ett riktigt måndagsex) Efter en rad telefonsamtal och "mailbombning" av Värmebaronen fick vi till slut kostnadsfritt en hel rad utbytesdelar. Efter kontakt med en "riktig" servicekille som, rekommenderats av Värmebaronen, fick vi äntligen fart på eländet och den som har gått som en klocka sedan dess.
Så ett råd från oss är att kolla upp installatören oavsett vilken panna ni väljer.
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Uraskning var 3-4 dag för en Viking Bio låter extremt.
Vi kör en MAFA Minisilo, som rymmer cirka 12 säckar = knappt 200 kg pellets mellan varje sotningstillfälle.
Sedan ska det ju också tilläggas att sota ur brännaren och borsta av rostret går på 2 minuter..
Vi kör en MAFA Minisilo, som rymmer cirka 12 säckar = knappt 200 kg pellets mellan varje sotningstillfälle.
Sedan ska det ju också tilläggas att sota ur brännaren och borsta av rostret går på 2 minuter..
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag sällar mig till GoForItPellets, och vill tillägga en sak: Pellmax har inte enbart liggande konvektionstuber, de tuber som kommer från brännkammaren har är delvis stående, och övergår via en mjuk krök till liggande de sista par decimetrarna. Det är endast de utgående tuberna som är liggande, men eftersom askan är såvitt tung som den är, så blir det mesta kvar i brännkammaren. Tubernas diameter ger de en inre area som är såvitt stor att de inte sotar ner lika snabbt som tunna tubrör i en oljepanna såsom den jag har. Problemet med innerröret på Viking Bio har jag upptäckt via min egen anläggning att härrrör från högt mottryck - något som inte lär bli något problem i Pellmax. Pellmax kan dessutom leveras med en "neutral" brännarlucka så att man kan använda andra brännare om man så vill - till exempel Janfire NH eller IWABO Villa S2 - om man vill vara bekväm. Dock går det inte att köra uppåtbrinnande i denna pannan, så man är bunden vid framåtbrinnande brännare, och de är i majoritet. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Men GoForIt Pellets du har ju själv haft en massa problem med den här brännaren om man läser -känslig för högt drag - känslig för spånig pellets osv.
Skulle det inte vara bättre om installatören erbjöd den brännare där det mesta fungerar redan från början.
En ny Eurofire kostar 500 mer än en VikingBio. En ny BioBjörn ytterligare ett par hundra.
Full funktion redan från början. Digitala inställningar över hela effektregistret. Byter du pellets behöver du inte kosta på någon ny intrimmning för dyra pengar som med VikingBio utan bara läsa av matningen man har innan pelletsbytet och efter. Den delen saknar jag mest på min brännare som är lika omodern som VikingBio.
Tryckluftsventil och allt är redan implementerat i BioBjörn. Bara koppla till en kompressor så är brännaren automatiskt uraskad. Pellmax har rätt stor asklåda så enda underhållet blir då att gå ut med asklådan en gång i månaden och dra de tre lättillgängliga tuberna med en viska.
Varför ska man djävlas i onödan när man inte behöver och prisskillnaden till ett modernt bekvämt system är minimal.
Tyvärr är priset för en VB Pellmax högt så kanske en Ecoflex i slutänden blir billigare.
Möjligen ligger verkningsgraden något högre på Ecoflex men ingen kan veta säkert.
Såg någon som var orolig över verkningsgraden hos Pellmax men kan inte hitta det inlägget nu.
Tycker rent ut sagt det är idiotiskt att kosta på 80000 på en pelletspanna idag och inte få det bekvämare än oss med gamla oljepannor. Man måste få något för sin stora investering. Ska man ändå jobba med pannan varje vecka så kan man lika gärna köpa en beg. ctc1100 panna och installera själv
Skulle det inte vara bättre om installatören erbjöd den brännare där det mesta fungerar redan från början.
En ny Eurofire kostar 500 mer än en VikingBio. En ny BioBjörn ytterligare ett par hundra.
Full funktion redan från början. Digitala inställningar över hela effektregistret. Byter du pellets behöver du inte kosta på någon ny intrimmning för dyra pengar som med VikingBio utan bara läsa av matningen man har innan pelletsbytet och efter. Den delen saknar jag mest på min brännare som är lika omodern som VikingBio.
Tryckluftsventil och allt är redan implementerat i BioBjörn. Bara koppla till en kompressor så är brännaren automatiskt uraskad. Pellmax har rätt stor asklåda så enda underhållet blir då att gå ut med asklådan en gång i månaden och dra de tre lättillgängliga tuberna med en viska.
Varför ska man djävlas i onödan när man inte behöver och prisskillnaden till ett modernt bekvämt system är minimal.
Tyvärr är priset för en VB Pellmax högt så kanske en Ecoflex i slutänden blir billigare.
Möjligen ligger verkningsgraden något högre på Ecoflex men ingen kan veta säkert.
Såg någon som var orolig över verkningsgraden hos Pellmax men kan inte hitta det inlägget nu.
Tycker rent ut sagt det är idiotiskt att kosta på 80000 på en pelletspanna idag och inte få det bekvämare än oss med gamla oljepannor. Man måste få något för sin stora investering. Ska man ändå jobba med pannan varje vecka så kan man lika gärna köpa en beg. ctc1100 panna och installera själv
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Här finns Ecoflex för 46000:- http://www.vvsobadrum.se/varme-/varmepa ... 364-1.aspx
Shuntstyrning med både inne/utegivare ingår så det är förråd o skruv som fattas, Låter mycke med ca 35000:- för att plocka bort befintlig panna samt installation av en ny
Samma brännare som i Biomatic o den är hållbar o inte känslig på pellets, En kompis har bytt sluss 2 ggr i sin biomatic o har kört ca 130 ton pellets genom den brännaren sen april -06
Byte av brännarmotor va han tvungen att göra pga att brännaren hade stiftmatningen som slog stopp med växellådsras som följd men nu vet vi att de går köpa bara lådan för ca 350:-, Bytt kretskort pga att de inte tålde vatten..
Nu har brännarna kedjedrift så några växellådshaverier ska inte behöva hända o har man inga vattenläckor så ska det bara vara sluss som behöver bytas, Än vet vi inte hur länge nya slussen/impellern håller men längre än vingarna iaf då han nu kört ca 35 ton utan problem..
Shuntstyrning med både inne/utegivare ingår så det är förråd o skruv som fattas, Låter mycke med ca 35000:- för att plocka bort befintlig panna samt installation av en ny

Samma brännare som i Biomatic o den är hållbar o inte känslig på pellets, En kompis har bytt sluss 2 ggr i sin biomatic o har kört ca 130 ton pellets genom den brännaren sen april -06

Byte av brännarmotor va han tvungen att göra pga att brännaren hade stiftmatningen som slog stopp med växellådsras som följd men nu vet vi att de går köpa bara lådan för ca 350:-, Bytt kretskort pga att de inte tålde vatten..
Nu har brännarna kedjedrift så några växellådshaverier ska inte behöva hända o har man inga vattenläckor så ska det bara vara sluss som behöver bytas, Än vet vi inte hur länge nya slussen/impellern håller men längre än vingarna iaf då han nu kört ca 35 ton utan problem..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag säger inte att våran anläggning har gått problemfritt, men orsakerna ska långt ifrån alltid skyllas på brännaren. Värmebaronen hade stora problem med materialkvalitén i deras gamla brännarrör. Men dessa tillhör historien. Installatören kunde inte sin sak, gjorde massor av fel och sket senare i allt.velund skrev:Men GoForIt Pellets du har ju själv haft en massa problem med den här brännaren om man läser -känslig för högt drag - känslig för spånig pellets osv.
Känslig för högt drag? Ja, det är möjligt men den har ju en särskild inställning för detta.
Känslig för spånig pellets? Ja, det är i alla fall vår brännare. Vårt problem gällande detta ska dock skyllas på för stora mängder spån och finfraktioner vid leverans av bulkpellets. Bl.a. på grund av för långa slanganslutningar. Med säckad pellets är det inga problem.
Intrimning med instrument av Viking Bio är enligt mig bortkastade pengar på grund av den ojämna matningen.
Jag besitter inte mycket erfarenhet av hur marknaden i övrigt ser ut.
Jag reagerade mest på tidigare, väldigt negativa inlägg gällande det förslag som Lovica fått.
Det absolut enligt mig viktigaste rådet till dem som ska skaffa ny anläggning, och inte är pelletsfrälsta sedan tidigare, är installatörens kunskaper (vilka bör efterkollas med tillverkaren eller referenser).
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Installatörens kunskaper är avgörande för hur anläggningen skall bete sig. Tyvärr är Sverige ett land där sekretess är något de flesta har som ryggmärgsreflex - åtminstone i offentliga rummet - så att det är oerhört svårt att få sanna vitsord på företag direkt från deras kunder. En lösning är att gå in på 121.nu och kolla hur företaget ser ut. Företag som gör bra jobb får gärna mer att göra än de som klantar till det, så företag med en hälsosam ekonomi är att föredra. Sedan är det som det sägs: Kolla med leverantören att angällande installatör verkligen gått kurs på fabriken och vet hur installationen skall gå till. Så värst mycket mer än detta finns inte att göra - bortsett från att läsa på och skaffa sig kunskaper om det man skall köpa så man har ett visst hum om vad som sker i pannrummet. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25