Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Nu går det troll i värmesystemet.
Pannan har stannat flera gånger de 2 senaste veckorna. Mestadels termokontakten.
Sotet är kolsvart och segt (tjära)
Rökgasen är svart och ej hög i temp.
Rosterplåten koksar igen på nolltid. (har förvisso en hel del spån i pelletsen)
Termokontakt (den övre) slår ibland till under uppvärmning eller eftervärme)
Dåligt drag i fläkten. (ny fläkt imonterad under förra veckan, högre spänning än vad som anges på andra trådar, men hjälper inte. Verkar vara svårstartad i tändögonblicket. Gamla fläkten var dock kass i lagret)
Går ej att justera spänningen till fläkten nämnvärt. Ligger 20-40 Volt över rek.
Brännaren har gått mer eller mindre felfritt i 9 år.
Bra drag i skorstenen. (Nybesiktigad)
Har läst många trådar men får ej ihop helheten.
Pannan har stannat flera gånger de 2 senaste veckorna. Mestadels termokontakten.
Sotet är kolsvart och segt (tjära)
Rökgasen är svart och ej hög i temp.
Rosterplåten koksar igen på nolltid. (har förvisso en hel del spån i pelletsen)
Termokontakt (den övre) slår ibland till under uppvärmning eller eftervärme)
Dåligt drag i fläkten. (ny fläkt imonterad under förra veckan, högre spänning än vad som anges på andra trådar, men hjälper inte. Verkar vara svårstartad i tändögonblicket. Gamla fläkten var dock kass i lagret)
Går ej att justera spänningen till fläkten nämnvärt. Ligger 20-40 Volt över rek.
Brännaren har gått mer eller mindre felfritt i 9 år.
Bra drag i skorstenen. (Nybesiktigad)
Har läst många trådar men får ej ihop helheten.
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Det är misstänkligt många som har oförklarliga driftsproblem nu om dagen. Jag vet om 2 till som har problem: 1 till Janfire och 1 PellX - och symptomen är mycket till dels likartade. Kolla fukthalten i pelletsen genom att väga upp 1 liter och jämföra med angiven skrymdensitet på påsen/databladet. Är pellarna signifikant tyngre, kan det bero på att vattenhalten är för hög - vilket inte alls vore konstigt med den väderlek vi haft så här långt. Det är lätt att tro det är tekniskt fel när det kanske är bränslet som kanske kan ha påverkats av vårt milt sagt fuktiga klimat på sistone.
Jag har lagt upp en tråd på allmänna forumet: viewtopic.php?f=1&t=13926
Jag har lagt upp en tråd på allmänna forumet: viewtopic.php?f=1&t=13926
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
0,72 istället för angivet 0,65 så något fuktigare är pelletsen.
Det kan ju förklara askan som inte är som den brukar.
Men allt resterande kan väl inte bero på detta?
Det kan ju förklara askan som inte är som den brukar.
Men allt resterande kan väl inte bero på detta?
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Nej, det kan det nog kanske inte. Men fuktigare pellets måste ha mer luft för att förbränna, och får den inte det, så bildar det sig tjära och koks samt att förbränningstemperaturen blir lägre än normalt - vilket kan i värsta fall leda till driftsavbrott. Alla symptomen pekar på ett redigt luftunderskott, så i ditt ställe skulle jag kallat in en serviceman och fått honom att gå genom brännaren för att se om det är andra saker som behöver åtgärdas. Bara det att fläkten, trots att den är ny, inte varvar upp som den skall, tyder på elektronikproblem - och där är jag långt utanför min komfortzon.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Symtomen motsvarar de jag hade när driftkondensatorn strulade. I detta läge hade det varit önskvärt med en lånestyrbox för att testa någon vecka, men det är vi inte många som har i förrådet...
Att byta driftkondensator är ett av de billigare sätten att börja (om du kan löda vill säga). Artikelnummer finns i närliggande tråd.
Att byta driftkondensator är ett av de billigare sätten att börja (om du kan löda vill säga). Artikelnummer finns i närliggande tråd.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Hej igen.
Den splitter nya fläkten går ej runt nu även om den har full spänning över sig.
Inte en lånefläkt går runt heller, så kondingen måste vara paj.
Om jag kan löda? Självklart. Jag har jobbat som lödare där dom tillverkar Janfire-kretskorten. (dock för 13 år sedan, innan de gjorde dessa kretskort)
Beställer från ELFA NU!!!!!!!!!!!!!!
Den splitter nya fläkten går ej runt nu även om den har full spänning över sig.
Inte en lånefläkt går runt heller, så kondingen måste vara paj.
Om jag kan löda? Självklart. Jag har jobbat som lödare där dom tillverkar Janfire-kretskorten. (dock för 13 år sedan, innan de gjorde dessa kretskort)
Beställer från ELFA NU!!!!!!!!!!!!!!
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Då håller vi tummarna på att det löser sig 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Det bästa svar jag läst på länge!Basen skrev:Om jag kan löda? Självklart. Jag har jobbat som lödare där dom tillverkar Janfire-kretskorten.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Hej pelletsdårar.
Då Elfa behövde 4 dagar att processa min enorma order på 2 kondingar så var jag tvungen att göra något ASAP för att få värme i huset.
Så morgonen och förmiddagen spenderades i pannrummet med mössa på för att analysera hela processen från början till slut.
Då brännaren stannat inatt igen så startades den iskall.
Startförsök 1, Renblåsning: fläkt startar inte alls utan bara brummar
Startförsök 2, Renblåsning: (Efter bruten spänning och rökpaus) Fläkten brummar men startar för att komma upp i varv efter några få sekunder.
Startförsök 3, renblåsning: Som försök 2 men med spänning bruten i någon sekund. (Grön diod hann knappt slockna)
Fläktens beteende vid start:
Uppstart: (Fläkt i intervaller) 204volt, fläkten snurrar ibland och ibland inte utan bara brummar.
Läge 1: 216Volt, fläkt snurrar/brummar
Läge 2/3: 213volt, fläkt snurrar/brummar
Normgång effektsteg1: 154volt fläkt snurrar/brummar
Fläkthastigheten (blåsljud) verkade dippa ibland utan att spänningen dippade.
Samt att spänningen dippade 20 volt ibland utan att märkbart påverka fläkten (Blåsljudet)
(Jag vet att centrifugalkraften håll varvtalet uppe de få sekunderna som spänningen dippade)
Efter 1,5 timmes körtid och skaplig temp i pannan så kände jag på skyddsplåten till nedfallsschaktet och täckplåten till detsamma och det var jävligt varmt.
Stoppade in termometern bakom skyddsplåten och mätte 30mm nedanför täckplåten på väggen till nedfallsschaktet och fick 100 grader uppmätt.
Mätte även i hålet till vaxproppen och mätte detta till 80 grader.
Tog bort täckplåten och såg att flamman delvis kastades bakåt/uppåt
Stoppade dit min tändare och lågan drogs ner och slocknade så drag fanns där. (hur bra/dålig vet jag ej)
Kollade med samma metod i askluckan på utgående rörröret med samma resultat.
Röken ur skorstenen var mörkgrå/svart.
Och rökgastempen var svindlande 80 grader i utgående rökrör.
Dags att improvisera!
Drog på spänningen till fläkten under drift till 200Volt.
Varvet ökade.
Flamman såg bättre ut.
Efter 30 minuter så var temperaturen på nedfallsshacktet mycket lägre, och temperaturen på skyddsplåt och täckplåt rent av behaglig.
Röken var mer ljusgrå.
Rökgasen uppe i 120 grader.
Och brännaren har gått hela dagen utan tillbud.
Varför kräver min fläkt så sjukt högre spänning än vad instruktionerna anger och vad många andra skriver i sina trådar!?
Att tillägga så har jag använt mig av en budgetVoltmeter från Biltema.
Och frugans ugnstermometer.
Så det funkar bättre för stunden men inte bra nog, så styrningen måste bytas.
Jag får hoppas att det räcker med kondensatorn.
Fortsättning följer....................
Så följande onda cirkel har drabbat mig:
Dålig stryrning på fläkten ger dålig fläkt.
Dålig fläkt ger dålig förbränning
Dålig förbränning ger dålig rökgastemp.
Dålig rökgastemp ger dåligt uppvärmd skorsten
Dåligt uppvärmd skorsten ger dåligt drag
Dåligt drag ger ökad bakåtvärme
Ökad bakåtvärme ökar risken för att tempgivaren skall slå ifrån (eller om den slår till).
Slår tempgivaren ifrån så stannar brännaren
Stannar brännaren så försvinner värmen
Försvinner värmen så stannar frugan under täcket
Allt detta för en liten usel kondensator för 29,90 (hoppas jag)
Då Elfa behövde 4 dagar att processa min enorma order på 2 kondingar så var jag tvungen att göra något ASAP för att få värme i huset.
Så morgonen och förmiddagen spenderades i pannrummet med mössa på för att analysera hela processen från början till slut.
Då brännaren stannat inatt igen så startades den iskall.
Startförsök 1, Renblåsning: fläkt startar inte alls utan bara brummar
Startförsök 2, Renblåsning: (Efter bruten spänning och rökpaus) Fläkten brummar men startar för att komma upp i varv efter några få sekunder.
Startförsök 3, renblåsning: Som försök 2 men med spänning bruten i någon sekund. (Grön diod hann knappt slockna)
Fläktens beteende vid start:
Uppstart: (Fläkt i intervaller) 204volt, fläkten snurrar ibland och ibland inte utan bara brummar.
Läge 1: 216Volt, fläkt snurrar/brummar
Läge 2/3: 213volt, fläkt snurrar/brummar
Normgång effektsteg1: 154volt fläkt snurrar/brummar
Fläkthastigheten (blåsljud) verkade dippa ibland utan att spänningen dippade.
Samt att spänningen dippade 20 volt ibland utan att märkbart påverka fläkten (Blåsljudet)
(Jag vet att centrifugalkraften håll varvtalet uppe de få sekunderna som spänningen dippade)
Efter 1,5 timmes körtid och skaplig temp i pannan så kände jag på skyddsplåten till nedfallsschaktet och täckplåten till detsamma och det var jävligt varmt.
Stoppade in termometern bakom skyddsplåten och mätte 30mm nedanför täckplåten på väggen till nedfallsschaktet och fick 100 grader uppmätt.
Mätte även i hålet till vaxproppen och mätte detta till 80 grader.
Tog bort täckplåten och såg att flamman delvis kastades bakåt/uppåt

Stoppade dit min tändare och lågan drogs ner och slocknade så drag fanns där. (hur bra/dålig vet jag ej)
Kollade med samma metod i askluckan på utgående rörröret med samma resultat.
Röken ur skorstenen var mörkgrå/svart.
Och rökgastempen var svindlande 80 grader i utgående rökrör.

Dags att improvisera!

Drog på spänningen till fläkten under drift till 200Volt.
Varvet ökade.
Flamman såg bättre ut.
Efter 30 minuter så var temperaturen på nedfallsshacktet mycket lägre, och temperaturen på skyddsplåt och täckplåt rent av behaglig.
Röken var mer ljusgrå.
Rökgasen uppe i 120 grader.
Och brännaren har gått hela dagen utan tillbud.

Varför kräver min fläkt så sjukt högre spänning än vad instruktionerna anger och vad många andra skriver i sina trådar!?
Att tillägga så har jag använt mig av en budgetVoltmeter från Biltema.
Och frugans ugnstermometer.

Så det funkar bättre för stunden men inte bra nog, så styrningen måste bytas.
Jag får hoppas att det räcker med kondensatorn.
Fortsättning följer....................
Så följande onda cirkel har drabbat mig:
Dålig stryrning på fläkten ger dålig fläkt.
Dålig fläkt ger dålig förbränning
Dålig förbränning ger dålig rökgastemp.
Dålig rökgastemp ger dåligt uppvärmd skorsten
Dåligt uppvärmd skorsten ger dåligt drag
Dåligt drag ger ökad bakåtvärme
Ökad bakåtvärme ökar risken för att tempgivaren skall slå ifrån (eller om den slår till).
Slår tempgivaren ifrån så stannar brännaren
Stannar brännaren så försvinner värmen
Försvinner värmen så stannar frugan under täcket
Allt detta för en liten usel kondensator för 29,90 (hoppas jag)
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
- Ort: Österlen
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Ungefär samma hittar du i tråden "min brännare började tillverka tjära". Men det tog tid för mig att hitta rätt lösning. Jag hoppas kondensatorn löser ditt problem.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Hej.
Ny konding nya försök.
Gick inte bra.
Nu går fläkten inte alls.
Bara brummar och full spänning.
Blir till att beställa ny kontrollenhet i alla fall.
Bytte tillbaka till den gamla men ingenting hjälper.
Ny konding nya försök.
Gick inte bra.
Nu går fläkten inte alls.
Bara brummar och full spänning.
Blir till att beställa ny kontrollenhet i alla fall.
Bytte tillbaka till den gamla men ingenting hjälper.
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.
Re: Många fel Flex-A. Rökgas, fläkt, termokontakt,
Hallå igen.
Har kört med ny kontrollenhet i några dagar och allt är i sin ordning.
Askan är helt normal och ingen bakvärme alls i brännaren.
Måste ha förstört något i den gamla enheten när jag försökte byta kondensatorn.
Mycket fattigare men mycket varmare.
Har kört med ny kontrollenhet i några dagar och allt är i sin ordning.
Askan är helt normal och ingen bakvärme alls i brännaren.
Måste ha förstört något i den gamla enheten när jag försökte byta kondensatorn.
Mycket fattigare men mycket varmare.
CTC 260 -63/ Janfire flex-A -03 med 3-meters flexskruv i egetbyggt 1,8M2 förråd + veckoförråd med 1,5 meters standardskruv.