Uppstartstid?
Re: Uppstartstid?
Och här kommer helt nytagna resultat från Nymo 200 brännaren.
Initiering
7sek Tändelement startar och startdos börjar matas in.
58 sek Startdos färdig, skruven stannar.
1 min 40 sek Fläkt startar.
4 min 25 sek Fotocellen ser eld.
4 min 56 sek Tändelement slocknar.
6 min 15 sek Skruven börjar mata. Full drift.
Initiering
7sek Tändelement startar och startdos börjar matas in.
58 sek Startdos färdig, skruven stannar.
1 min 40 sek Fläkt startar.
4 min 25 sek Fotocellen ser eld.
4 min 56 sek Tändelement slocknar.
6 min 15 sek Skruven börjar mata. Full drift.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Jag är nästan säker på att min gör nått med matarskruven, mellan startdos och full drift. Kanske beroende av "ögat".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap, det beror förstås på vad man räknar som nyttiggjord energi. I allmänhet är det värmen i huset man eldar för, så om du blåser ut 70 gradig luft på taket och ersätter den med -10 gradig luft utifrån så är det den skillnaden som bestämmer kostnaden. Eldar du bara för varmvatten är det ju en annan sak.
Är det ingen annan som har gjort något försök att observera tiden från att brännaren påbörjar normal drift och att förbränningen når normal verkningsgrad? 5 minuter var det ju i min brännare, misstänker att det kan vara rätt normalt, i alla fall i brännare med kort startfas.
Är det ingen annan som har gjort något försök att observera tiden från att brännaren påbörjar normal drift och att förbränningen når normal verkningsgrad? 5 minuter var det ju i min brännare, misstänker att det kan vara rätt normalt, i alla fall i brännare med kort startfas.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
SB
Kan hålla med Sänkan när det gäller den tilltagna tiden för FlexA:ns utvädring med fläkten. Den beror säkert inte på brännarens mekaniska konstruktion, utan är förmodligen endast tilltagen i överkant med avsikten att även hinna vädra ut pannor med stora eldtäder och konvektionsvolymer.
Fläkten går under 10 minuter med full fart (220 V) och avger då ett luftflöde om ca 26 liter per sekund, alltså en sammanlagd luftvolym på 15,6 m3. På min panna med en total gasvolym (konvektionskanal och eldstad) om ca 66 liter, innebär detta att jag kör in 236 panngasvolymer pannrumsvarm luft i en panna med 67 grader varmt pannvatten.
P.g.a att jag inte har någon loggningsutrustning har jag inte kunnat jämföra temperatursänknings- hastigheten under utvädringen mot den under stilleståndet, men man kan tydligt se hur snabbt tempen sjunker på pannvattentermometern. Utöver dessa förluster så tillkommer ju även den värmeförlust i byggnaden som uppstår genom att suga in drygt 15,6 m3 kall uteluft.
Jag måste tyvärr medge att jag blir lite förvånad över att se påståenden om att dessa förluster i stort sett skulle vara försumbara. Men det jag blir mest besviken på, är att inte den nya boxen försetts med möjligheten att ställa in utvädringstiden beroende på vilket panngasutrymme ens panna har.
Då man erfarenhetsmässigt vet att det genom utspädning tar ett antal (någonstans mellan 10 och 20) volymer att helt byta ut den befintliga innestående volymen, så skulle min panna definitivt klara sig med max. 1 minuts utvädring. Detta innebär m.a.o. att 90% av utvädringen enbart utgör ren förlust.
Kan hålla med Sänkan när det gäller den tilltagna tiden för FlexA:ns utvädring med fläkten. Den beror säkert inte på brännarens mekaniska konstruktion, utan är förmodligen endast tilltagen i överkant med avsikten att även hinna vädra ut pannor med stora eldtäder och konvektionsvolymer.
Fläkten går under 10 minuter med full fart (220 V) och avger då ett luftflöde om ca 26 liter per sekund, alltså en sammanlagd luftvolym på 15,6 m3. På min panna med en total gasvolym (konvektionskanal och eldstad) om ca 66 liter, innebär detta att jag kör in 236 panngasvolymer pannrumsvarm luft i en panna med 67 grader varmt pannvatten.
P.g.a att jag inte har någon loggningsutrustning har jag inte kunnat jämföra temperatursänknings- hastigheten under utvädringen mot den under stilleståndet, men man kan tydligt se hur snabbt tempen sjunker på pannvattentermometern. Utöver dessa förluster så tillkommer ju även den värmeförlust i byggnaden som uppstår genom att suga in drygt 15,6 m3 kall uteluft.
Jag måste tyvärr medge att jag blir lite förvånad över att se påståenden om att dessa förluster i stort sett skulle vara försumbara. Men det jag blir mest besviken på, är att inte den nya boxen försetts med möjligheten att ställa in utvädringstiden beroende på vilket panngasutrymme ens panna har.
Då man erfarenhetsmässigt vet att det genom utspädning tar ett antal (någonstans mellan 10 och 20) volymer att helt byta ut den befintliga innestående volymen, så skulle min panna definitivt klara sig med max. 1 minuts utvädring. Detta innebär m.a.o. att 90% av utvädringen enbart utgör ren förlust.
TMV E20 + Janfire Flex A
Tydligen har du inte fattat utvädringens funktion... Det rör sig inte om att vädra ut "gamla gaser", det rör sig om att bränna ut evt. glödrester så att risken för en rökgasexplosion elimineras. Och det tid är inte vald på måfå, den är baserat på fakta och tillbud enl. den information jag har.
Det är samma anledning som medför att den blåser 30 minuter innan start om stoppet innan har varit inom en viss tid innan. Det hela rör sig alltså om säkerhet.
Det är samma anledning som medför att den blåser 30 minuter innan start om stoppet innan har varit inom en viss tid innan. Det hela rör sig alltså om säkerhet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Utvädringstiden vid start går att ställa med de flesta "nya styrningar", sommartid i "tröga pannor" är väl då det kan vara bra med överdrivet lång tid.
BioBjörns styrning klockade jag till ca:15min från det att termostaten kallade på värme till brännaren nått 15kW, men då har den nära nog uppnått sin verkningsgrad i och med den långsamma uppstegringen. Tiden går att korta ner lite om man frångår fabriksinställning.
*Testblåsning/utvädring
*Tryckluftsblåsning
*Väntetid
*Startdos/tändelement/nedvarvning fläkt
*5-8min låga detekteras
*Stega upp till 10kW (stegvis ökning av matning/fläkt)
*Stega upp till 20kW eller vald effekt (stegvis ökning av matning/fläkt)
/Vednisse
BioBjörns styrning klockade jag till ca:15min från det att termostaten kallade på värme till brännaren nått 15kW, men då har den nära nog uppnått sin verkningsgrad i och med den långsamma uppstegringen. Tiden går att korta ner lite om man frångår fabriksinställning.
*Testblåsning/utvädring
*Tryckluftsblåsning
*Väntetid
*Startdos/tändelement/nedvarvning fläkt
*5-8min låga detekteras
*Stega upp till 10kW (stegvis ökning av matning/fläkt)
*Stega upp till 20kW eller vald effekt (stegvis ökning av matning/fläkt)
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Jodå Icecap, efter att bara ha jobbat i 30 år med produktion av energi och uppvärmning där bl.a. pannor ingår känner jag väl till anledningen av utvädring. Den utbränning av glödrester du relaterar till skall iförsta hand ske vid den efterblåsning med lågt fläktvarvtal som sker under brännarens stopp, men inte ens här har man på Janfire lyckats välja en lämpligt avpassad tid, utan den är alldeles för kort.
Skulle du efter att brännaren stått still låt säga 15 minuter ha så mycket glödrester kvar så att du behöver tillsätta mer än 15 m3 luft för att bränna upp dessa och skicka ut gaserna, så gissar jag på att du har en så kraftig överdosering så att du knappast ser himlen för all rök.
Skulle du efter att brännaren stått still låt säga 15 minuter ha så mycket glödrester kvar så att du behöver tillsätta mer än 15 m3 luft för att bränna upp dessa och skicka ut gaserna, så gissar jag på att du har en så kraftig överdosering så att du knappast ser himlen för all rök.
TMV E20 + Janfire Flex A
Och då menar du att 30 minuter med full fart är för kort tid?
Du verkar räkna normalläge och det kan jag förstå men det händer faktisk att det kommer kortare eller längre strömavbrott och att situationen kan vara "odefinierat" för brännaren. Alltså måste tiden räcka till att, i värsta fall, göra ett av två saker med en nyfylld startdos:
1: Bränna ut den.
2: Kyla ner den.
Status kan vara att en kallstart är nästan klar och precis ligger på gränsen till flash-point när strömavbrottet kommer, alltså måste tiden räcka till att antingen låta den fatta eld eller kyla ner hela skiten när strömmen återkommer. Är det ett par timmer utan ström lär status vara avklarat och renblåsningen/utvädringen är i stort onödig men det finns ingen komponent i brännaren som håller koll på hur lång tid den har varit spänningslös, alltså måste allt räknas som sämst möjligt läge för att säkerheten inte blir lidande.
I en NH är det en del lättare att avgöra då den rent faktisk mäter temperaturen i brännkoppen men vi ska inte glömma att Flex-A är en gammal brännare och att detta visar sig i styrningen.
Janfire kanske har tagit lite extra till för att vara säker men 10 minuter är ingen större förlust, även om man räknar skillnaden mellan panntemperatur och utetemperatur.
Du verkar räkna normalläge och det kan jag förstå men det händer faktisk att det kommer kortare eller längre strömavbrott och att situationen kan vara "odefinierat" för brännaren. Alltså måste tiden räcka till att, i värsta fall, göra ett av två saker med en nyfylld startdos:
1: Bränna ut den.
2: Kyla ner den.
Status kan vara att en kallstart är nästan klar och precis ligger på gränsen till flash-point när strömavbrottet kommer, alltså måste tiden räcka till att antingen låta den fatta eld eller kyla ner hela skiten när strömmen återkommer. Är det ett par timmer utan ström lär status vara avklarat och renblåsningen/utvädringen är i stort onödig men det finns ingen komponent i brännaren som håller koll på hur lång tid den har varit spänningslös, alltså måste allt räknas som sämst möjligt läge för att säkerheten inte blir lidande.
I en NH är det en del lättare att avgöra då den rent faktisk mäter temperaturen i brännkoppen men vi ska inte glömma att Flex-A är en gammal brännare och att detta visar sig i styrningen.
Janfire kanske har tagit lite extra till för att vara säker men 10 minuter är ingen större förlust, även om man räknar skillnaden mellan panntemperatur och utetemperatur.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag syftar på normalläget och vet inte varför du påstår att jag tycker att 30 minuter är för kort tid, att jag valde tiden 15 minuters stillestånd var bara ett exempel.
Den situation du beskriver med automatisk återstart fanns ju alldelaes riktigt inte i FlexA:ns tidigare boxar och jag är osäker på om den ens finns i den senaste. Gör den det, skulle det ju ändå inte vara allt för svårt att kunna få den att göra en längre utvädring vid onormala situationer som ex.vis strömavbrott oavsett hur länge detta varat, men att utvädringstiden efter ett normalt stopp ändå vore rimlig. Det är ju inte heller så lyckat ur korrosionssynpunkt att köra med för låga pannvattentemperaturer.
Den situation du beskriver med automatisk återstart fanns ju alldelaes riktigt inte i FlexA:ns tidigare boxar och jag är osäker på om den ens finns i den senaste. Gör den det, skulle det ju ändå inte vara allt för svårt att kunna få den att göra en längre utvädring vid onormala situationer som ex.vis strömavbrott oavsett hur länge detta varat, men att utvädringstiden efter ett normalt stopp ändå vore rimlig. Det är ju inte heller så lyckat ur korrosionssynpunkt att köra med för låga pannvattentemperaturer.
TMV E20 + Janfire Flex A
Jag håller med om att styrningen bör räkna med värsta situationen med tanke på säkerheten. Men även utan rtc vet ju styrningen om att det INTE har varit strömavbrott. Finns väl ingen orsak att starta enl worst case i varje uppstart, däremot då strömmen går på till styrningen bör starten räkna med en misslyckad start 100 ms tidigare. Något som tex gamla pellx fuskade vilt med, den pytsade gladeligen in en full startdos direkt på vad som nu råkade finnas på rostret. Trots det small det aldrig i min panna, men ryktet den har är ju inte helt oförtjänt.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Tar inte självdraget och eldar upp det sista? Har min väl tänt, så brinner det upp. Inga halvbrända pellar här. Alla som eldar ved har inte fläkt tex. Och hur är det med underhållningsglöd, det verkar ju funka. Ser inte flammvakten om det brinner före en uppstart? Missförstå mig rätt, jag har inget emot renblåsningsfaserna, som extra säkerhet. Kanske att 30min är läääänge. Och inte låååång vid varje start.
Har eldat med Bionordic i många år.
Här är det.
1. Förvärmning av tändelementet omkring 2 minuter.
2. Skruven matar in startdosen.
3. Fläkten startar på mycket låg hastighet.
4. När eld uppstår går den i uppstartsläge med matning lite men ofta.
5. Efter ytterligare ett par minuter blir det full drift. Totalt tar omkring 10 minuter.
Har aldrig haft några problem med omstarter eller gengassmällar vid strömavbrott.
Tror hela frågan beror på "sloppy programming".
Gamla Iwabo kunde utan problem göra en testblåsning efter avbrott.
Såg ögat eld då gjordes en ordentlig ureldning och omstart.
Såg ögat inte eld matades startdosen in.
Är det någon med brännare från Bionordic eller Eurofire som haft problem med gengassmällar?
Fungerar ju bra om brännaren matar in pellets direkt utan friblåsning först.
Här är det.
1. Förvärmning av tändelementet omkring 2 minuter.
2. Skruven matar in startdosen.
3. Fläkten startar på mycket låg hastighet.
4. När eld uppstår går den i uppstartsläge med matning lite men ofta.
5. Efter ytterligare ett par minuter blir det full drift. Totalt tar omkring 10 minuter.
Har aldrig haft några problem med omstarter eller gengassmällar vid strömavbrott.
Tror hela frågan beror på "sloppy programming".
Gamla Iwabo kunde utan problem göra en testblåsning efter avbrott.
Såg ögat eld då gjordes en ordentlig ureldning och omstart.
Såg ögat inte eld matades startdosen in.
Är det någon med brännare från Bionordic eller Eurofire som haft problem med gengassmällar?
Fungerar ju bra om brännaren matar in pellets direkt utan friblåsning först.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Min teori om gengassmällar är att tändelementet är för klent, det tar för lång tid. Och har inte alla gengassmällar? Om än i svag form.
Det heter kanske inte gengas, men jag kommer inte på nått bättre nu.
Det heter kanske inte gengas, men jag kommer inte på nått bättre nu.
Man kan bara få gassmällar om rätt förhållande mellan gasen och syre, alltså kan en "riklig" fläktande se till att koncentrationen inte stiger högt nog till att det puffar/smällar. Samtidig kan man ju inte mata på luft i enorma mängder då energin för att värma upp den så att pelletsen kommer upp på flashpoint blir så vansinnig stor.
Alltså ska startfläkten vara hög nog till att det inte ackumulerar gaskoncentration till smäll-gränsen men samtidig bara är hög nog att få värmen från tändelementet effektivt över till pelletsen.
Jag har övervakat min brännare väldigt mycket (stått/suttit direkt bredvid) och jag har aldrig ens haft mjuka poffar eller liknande! Jag hör skillnad på fläktandet vid starten när jag sitter i kontoret, innan eld kommer är det en ljud men när elden börjar får den en annan ljud och jag har lyssnat på väldigt många starter.
Så nej, smällar/poffar är definitivt inte normalt eller vanligt.
Alltså ska startfläkten vara hög nog till att det inte ackumulerar gaskoncentration till smäll-gränsen men samtidig bara är hög nog att få värmen från tändelementet effektivt över till pelletsen.
Jag har övervakat min brännare väldigt mycket (stått/suttit direkt bredvid) och jag har aldrig ens haft mjuka poffar eller liknande! Jag hör skillnad på fläktandet vid starten när jag sitter i kontoret, innan eld kommer är det en ljud men när elden börjar får den en annan ljud och jag har lyssnat på väldigt många starter.
Så nej, smällar/poffar är definitivt inte normalt eller vanligt.
Är inte PK!
Är inte PK!
Åter till ämnet.. uppstartstid var det va eller hur!! .. Min tar cirka 8 minuter till driftsfas. Tänder efter 5 minuter.
Edit: har aldrig haft gengassmäll, ej heller haft något startproblem någonsin sen jag bytte bort min gamla skitbrännare KMP 21..
Edit: har aldrig haft gengassmäll, ej heller haft något startproblem någonsin sen jag bytte bort min gamla skitbrännare KMP 21..
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,