Uppstartstid?

Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Uppstartstid?

Inlägg av sjrobols »

En lite intressant fråga, hur lång uppstartstid har ni från att brännaren går igång till den kör på full effekt (eller motsvarande)?
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Uppstartstid?

Inlägg av Stegatorparn »

Min startar på c:a 5 minuter. Har inte klockat så noga.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

Håller med, något kortare kanske 4 minuter innan den går in i driftfas.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

JensH:

Att du håller med, betyder det att du också har en Viking Bio?
Uppdatera gärna din profil så blir det lättare att förstå dina inlägg. :D
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Janfire har en kallstartssekvens på 10 minuter, under den tid bygger den upp effekten till full blås. Tändning sker oftast efter 4 minuter.
Senast redigerad av Icecap den tor 18 okt, 2012 10:00, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Intressant fråga :D Typ 6-7 minuter!!! Ska faktiskt klocka och se den exakta tiden,

Men jag tycker att det tar ganska lång tid för brännaren att gå in i driftfas. Men jag har nog en dålig fotocell som registrerar eld sen. (ska bytas snarast) som gör tiden längre än normalt :(
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Går i driftfas på ungefär 4 minuter, men sedan tar det nästan 5 minuter innan restsyrehalten har sjunkit till korrekt värde, dvs innan full verkningsgrad (och full värmeeffekt) har uppnåtts. Första 2-3 minuterna av driftfas är verkningsgraden katastrofalt dålig (räknat från restsyrehalten alltså, troligen är CO och oförbrända kolväten skyhöga i starten också så verkningsgraden är alltså ännu sämre). Sett från temperaturkurvan så tar det även där 5 minuter efter att driftfasen har börjat tills att kurvan vänt och fått rätt lutning enligt inmatad och uttagen effekt.

Den verkliga uppstarttiden innan brännaren levererar inmatad pellet-effekt är alltså 8-9 minuter.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Användarens profilbild
sjrobols
Prima virke

Inlägg av sjrobols »

När jag tog tiden så tog det 5:30 från att brännaren gick från uppstartsfas till lågeffektsfas. Efter 8 minuter gick den över till högeffektsfas.
Panna: CTC 1100 -93 35kW
Brännare: Baxi Eurofire, Millenium 3
Draglucka: KW SID 012
Pellets: Stora Enso
Hus: Byggår 1973, 98m2 boyta + 98 m2 uppvärmd biyta
Shuntautomatik: Thermomatic CBJ
kay
Energiprofet!

Inlägg av kay »

Stängde av pannan på morgonen i går då sotaren skulle komma på besök. När jag kom hem tänkte jag klocka uppstarten från kall panna och brännare. Från att jag slog på brännar-strömbrytaren till att den gick för fullt tog det bara 4 minuter och 42 sekunder exakt :D Jag trodde det skulle ta minst 10 minuter. Och fotocellen registrerade ljus nästan på en gång direkt efter att den tänt. (jag som trodde att min fotcellen var dålig) Jag har varit nere och observerat några starter sen i går, och den registrerar ljus nästen på en gång efter att den tänt och allt funka klockrent!!!

Vad gjorde sotaren med brännaren när jag var på jobbet??? He he!!! TACK Sotaren :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Bra initiativ med den här tråden. En viktig sak kanske har fallit bort.
En del brännare gör urblåsning ett antal minuter innan pellets matas in och tändelementet startas.
Ger naturligtvis onödiga värmeförluster ur pannan speciellt därför att det ofta gäller gammeldags brännare utan egen termostat och ställbar hysteres. Blir då många brännarstarter med många urblåsningar.

Tycker ärligt synd om de som nyligen satt Janfire FlexA i ctc 1100 och ctc 265. Varken ställbar hysteres eller ställbar effekt och som lök på laxen desutom 10 ! minuters renblåsning före start.

Här min startsekvens för EP18A brännaren. Lång tid eftersom pellets matas in genom en utjämningsskruv. Tar alltså 5,5 minuter innan startdosen åkt i och tändelementet kan starta.

Startsekvens Altbergs EP18A med Millenium III styrning

Start: Renblåsning, fläkten går internskruven står stilla.
3,5 min Fläkten stannar. Internskruven går. Skruven matar var 15:de sekund som vid normal drift.
5,5 min Fläkten pulsar 9sek på, 4sek av. Tändelementet startar. Skruven står stilla.
7 min ca. Glöd börjar synas.
9 min Fläkten går hela tiden. Halv matning dvs en matningspuls var 30:e sekund.
11 min Tändelementet slocknar. Matningspuls fortfarande var 30:e sekund.
14,5 min Full drift. Skruven matar var 15:e sekund.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det var då ett värre tjat om "den stora energiförlust" vid renblåsning! OK, det är en energiförlust vid renblåsning men den är inte alls stor! Om vi antar att termostaten går kall vid 75°C och att temperaturen i pannrummet är 20°C kommer temperaturdifferensen att vara 55°C.

Luften som blåsas in expanderar inte om det inte finns eld (finns det eld kvar är denna inblåsning ju just essentiell!) varför det inte är så stor mängd som blåsas igenom ändå.

Jag har testat att se vilotiden mellan eldningar under sommaren där jag inte tappade VV alls och ingen värma kom till elementen. Sedan loggade jag tiden om allt var "normalt" samt tiden för när jag pluggade igen dragen genom pannan med papper, tvångsöppnade dragbegränsaren osv.

Om jag inte gjorde någon ändring vilade den 18:32, om jag pluggade igen vilade den 18:41. Statistisk säkerställd osv. alltså baserat på fler identiska mätningar efter varandra. Så visst kostar draget genom pannan energi men det är försumbara mängder!
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Nån som har sänkan's kanon beskrivning, till pellex v7.0?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Ska man vara petig så är ju nog energiförlusten vid renblåsningen beroende av skillnaden mellan utetemperaturen och tempen ut ur skorstenen, inte pannrumstemperaturen, men knappast några enorma energimängder hur som helst.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Honda: förklara gärna för det låter helt fel för mig.

Förlusten är, som jag ser det, att pannan kyls ner i onödan, alltså beror den på skillnaden mellan pannans temperatur och den luft som blåsas igenom. Såklart måste den luft ersättas av uteluft, alltså borde förlusten bero på skillnaden mellan pannans temperatur och uteluftens temperatur om det ska vara så noga.
Är inte PK!
sänkan
Entusiast!

Inlägg av sänkan »

Det har ju tjatats i många trådar om problemet att det blir kalldrag genom pannan. De förlusterna är små!
Här är det frågan om forcerad luftström genom pannan. Blir man nervös pga. det naturliga kalldraget genom pannan så köper man en Eurofire som har ett spjäll som stänger för fläkten när brännaren står stilla så det problemet går att lösa.
Pissiga konstruktioner som behöver friblåsning innan start ska väl åtminstone påtalas annars tjänar ju tråden ingenting till.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Skriv svar