Ja skruven är nog runt 45 graders lutning på +-5 grader kanske
Det jag misstänker att du är ute efter är att om startdosen består av mycket spån så kanske den "egentliga" startdosen är för liten och brinner upp för fort, förstår jag dig rätt? Ska jag testa att helt sonika skruva upp startdosen till 4-5 dl istället och se om det hjälper?
(Servicekillarna i våras, cirka 1 månad innan jag stängde av systemet för sommaren, halverade ju startdosen för då visste jag inte hur man ställde in den. De minskade den från 6-7dl till 3-4. Kan det vara så att nu när pelletsen stått still under sommaren så har det förändrats lite förutsättningar och då blir det aningen för låg startdos, eller?)
Jag gör häldre av med 1dl mer pellets i startdosen än att behöva handmata aset var tredje timme
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Tryck i kontakterna i varann ta bort slangen och kör fyll upp i en påse och kolla lite hur det verkar med spånet mm...(Sen är det ju inte fel att köra skruven ett bra tag så den fylls jämn ifa det är spånansamling etc..Bra i vilket fall! Ja har du mycket spån i pellen/förrådet ojämn matning...så ligg hellre på stadiga 4 dl i startdos istället för 3-3.5..OBS!Inte mer en 4 dl
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Så! Startdosen är höjd till 4dl (drygt) och hålet som fanns på plastslangen ner till brännaren är igentejpat och nu gick den helt själv på första uppstarten. Ska bli intressant att se om detta håller i sig.
Herregud vad pinsamt att det var så enkelt som startdosen men samtidigt att systemet är så otroligt känsligt. Eller kan hålet i slangen ner till brännaren ha påverkat mycket?
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
95% av driftstopen på typ px-erna är just startdosen/matningsproblem det är igentligen det enda dilemmat med fallrörs" annars går dom som tåget"........................
Brare´löste sig....
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
4dl startdos, handmatar , dock så går inte min brännaren in i driftfas. Den blinkar bara, aldrig fast grönt sken..sen slår den ner sig och vill tända igen. Hur lång tid tar det för er innan lampan lyser med fast sken?
Ok, det var inte så lätt att det bara var startdosen naturligtvis...
Nu fungerar allt ungefär 3/4 uppstarter när jag har 4dl startdos. Lägger jag däremot dit en näve (1dl) pellets i brännarröret först så att totaldosen blir cirka 5 dl så har det fungerat varje gång. Men alla jag frågat säger att det är inte bra, och kan rent av vara farligt, at ha så stor startdos. Men varför vill då min brännare ha det? Är fläkten månne för högt ställd? Ska jag vrida ner HIFAN lite eller ska det inte spela någon roll? Är det trotts allt skruven som är svag? För i "underhållsfasen" mellan startdos och drift så matar den knappt ingen pellets alls. Frågade en servicekille och han sa att just den matningen går inte att ändra. Går det att ändra så att driftfasen går in snabbare, för då fungerar ju matningen utmärkt. Det som väl tyvärr diskvalificerar skruvproblem är väl att startdosen är konsekvent likadan och att driftfasen fungerar utmärkt...
Värt att veta kan ju vara att brännaren är körd med 5-6dl startdos i 4 år innan den justerades om i våras. Det var en äldre dam som ägde huset och installatören hade typ maxat alla vred så pannan gick på typ 25-30kW effekt... Är något fördärvat i pannan tack vare denna långa tid av övereffekt?
Grusgång: Har inte mätt tiden exakt men det tar ganska lång tid, runt 5 minuter skulle jag tro, kanske lite längre.
Kan bidra med att de 10 år jag eldade med pellxbrännare så mätte jag aldrig upp startdosen. Mitt recept var att om dosen är för liten så missar den starter ibland, om dosen är för stor så ryker den svart under uppstarten. Jag justerade startdosen tills jag hittade ett läge där den varken rykte svart eller missade starter och det fungerade fint i min panna utan att ha någon aning om hur många deciliter det var. Däremot är det förstås mycket bra att ha en tumregel att gå efter då man börjar justera.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
En fundering jag har bara, kan det sitta ett gammalt chip i din brännare?
Kan du kolla vilken version du har, står på processor. http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Lägg upp den så kan andra PX21 ägare jämföra med sina.
Kan ju ha varit en programutveckling där underhållsfasen har justerats.
På mitt chip står det Px2v7.0a Så det är väl en äldre version då antar jag?
Men hur vet jag vilka sorts ändringar som det nya chipet innehåller. Jag har googlat men hittar inget konkret?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Du har samma processor som min..=kanon
vers 7.0 lugn uppstart med fläktar o dylika...
Hade du provat med att fylla skruven ett bra tag.ca 10 min ?.. Annars testa det så ser du med ögat vad du får i påsen som man säger...
Det har varit en x-trem fuktig sommar i år det kan ju ha hänt nåt i ditt förråd/skruv med pellen?
För problemet är ju matningen det är ju konstaterat...När du handmatar så funkar det...Så problemet är ju dålig skruvmatning i uppstartsfasen när den går kvartsvarvet...Så jag tror på mycket spån i botten av förrådet/skruven....
Jag ska testa och köra ut en ICA-kasse med pellets och rengöra botten och allt då och se om det är mycket spån. Min gissning är att det inte är rengjort sedan installation då en äldre dam bott där och jag kan inte i min vildaste fantasi se framför mig hur hon skulle lyckas dammsuga ur detta för det är ju 1,6m djupt...
Synd då att min sambo var "snäll" igår och fyllde på 7 säck pellets...
Ringde iofs hem och nu har skiten funkat 5 starter på raken, det kanske har lagat sig själv...
Nu är bergvärme väldigt nära...
Servicefolket har testat ALLT. Allting fungerar som det ska, draget är perfekt, askan har bästa färg, jag skruvade loss brännaren så att servicefolket har haft den hos dem och testat den, ingenting är fel men ändå fungerar det inte... Härligt med en 4 år gammal (ny!) anläggning som inte går som den ska.
Vad kan man få för en 6 år gammal px-21, med lika gammalt 15-säcks-förråd, 4 år gammal Effecta 220 pelletspanna och 200 liters expansionskärl? 6 pall Laxå pellets medföljer också...
Det är ju bara brännaren som krånglar. Pannan är kanon, en av de bästa på marknaden.
Sätt in en brännare, ny eller begagnad,som fungerar i alla väder så är problemen lösta.
Jag har eldat i en av de sämsta pannorna man kan elda pellets i med både Eurofire och Bionordic och aldrig haft några avbrott eller startproblem. Eurofire gillade inte min trånga panna riktigt men i mer normal panna är det annat.
Bervärme blir dyrt att byta till.
Fast brännaren "fungerar" ju. Varför skulle en annan fungerande brännare helt plötsligt fungera annorlunda. Det kan väl bara antingen fungera eller inte. Fast hos mig fungerar det fast ändå inte. Härligt...