Driftavbrott
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Driftavbrott
Då är det flamvakten som har gett upp och inte indikerar låga.
Gör ren den först och hjälper inte det är det bara att byta.
Kolla ledningarna så att det inte beror på kabelbrott.
Gör ren den först och hjälper inte det är det bara att byta.
Kolla ledningarna så att det inte beror på kabelbrott.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sitter brännaren i en öppningsbar lucka?Om den gör det,så koppla bort skruven och fäll ut brännaren.
Låt den nu ha sin startfas utan pellets och kika in i röret om du ser hur glödspiralen börjar glöda.Om du då efter en stund lyser med en ficklampa på fotocellen så skall spiralen slockna och fläkten fortsätta att blåsa.Tar du bort lampan så skall fläkten stanna och brännaren larma.
Hur funkar fläkten?
Låt den nu ha sin startfas utan pellets och kika in i röret om du ser hur glödspiralen börjar glöda.Om du då efter en stund lyser med en ficklampa på fotocellen så skall spiralen slockna och fläkten fortsätta att blåsa.Tar du bort lampan så skall fläkten stanna och brännaren larma.
Hur funkar fläkten?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Så, testade allt. Flamvakten fungerar och fläkten går som den ska...
Var nere hos serviceföretaget och de mätte flamvakten och den var helt rätt. De kommer som sagt imorgon men de verkar vara tomma på förslag (förrutom att byta ut allt och felsöka den vägen, vilket ju kommer kosta skjortan...) så jag vet inte riktigt vad de ska hem till mig och göra... De kanske kommer på nått...
Fler förslag?
P.S. Bergvärme, tror ni det löser problemet?
Var nere hos serviceföretaget och de mätte flamvakten och den var helt rätt. De kommer som sagt imorgon men de verkar vara tomma på förslag (förrutom att byta ut allt och felsöka den vägen, vilket ju kommer kosta skjortan...) så jag vet inte riktigt vad de ska hem till mig och göra... De kanske kommer på nått...
Fler förslag?
P.S. Bergvärme, tror ni det löser problemet?

KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Man får ca: 100 st pall med pellets för en bergvärmeinstallation
Om jag räknat rätt!!
För mig skulle nog räcka i ca: 15 år
Och bergvärme är väl inte helt bekymmerslöst heller, eller

För mig skulle nog räcka i ca: 15 år

Och bergvärme är väl inte helt bekymmerslöst heller, eller

Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
ca 8m skorsten 100mm slang.
Det var naturligtvis ett skämt, men nja, 60 pall kanske
Och för mig skulle 60 pall räcka cirka 12 år.
En bergvärmeinstallation får man ju oftast tillbaka i andrahansvärde men jag vill ju få ordning på min panna, annars hade jag inte varit här!

En bergvärmeinstallation får man ju oftast tillbaka i andrahansvärde men jag vill ju få ordning på min panna, annars hade jag inte varit här!

KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Stog du vid brännaren när den dog? Dör den i uppstartsfas eller driftsfas?
Vad har du för pelleförråd?
Mvh
Vad har du för pelleförråd?
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Den laddar ner startdosen, som jag har mätt upp och den är bra (3,5-4dl).
Den tänder och kör igång och allt låter perfekt, cirka 2-3 minuter kanske. Den gröna lampan blinkar dock, dvs. den går aldrig över i driftläge där lampan lyser konstant grönt.
Den laddar ner 2 smådoser pellets till med 30-45 sekunders mellanrum och då sjunker helt plötsligt aktiviteten i pannan och sakta men säkert tystnar den.
Efter att larmlampan gått in öppnar jag och då ligger det en fin glödbädd i röret så tändningen funkar ju fint.
Har som sagt testat flamvakten och mätt upp den och den fungerar, likaså fläkten går som den ska.
Jag har även testat att ha i en överdimensionerad startdos för att se om den helt plötsligt vill ha en större dos, men det är ingen skillnad.
Mitt pelletsförråd är en galvat plåtlåda som rymmer cirka 15 säck, den är lika ny som hela systemet. Pelletspallarna är i ett gammalt icke uppvärmt garage.
Det enda jag väntar på är att någon säger att det förmodligen är styrkortet och det känns sådär att redan behöva byta det på en sådan ny maskin...
Den tänder och kör igång och allt låter perfekt, cirka 2-3 minuter kanske. Den gröna lampan blinkar dock, dvs. den går aldrig över i driftläge där lampan lyser konstant grönt.
Den laddar ner 2 smådoser pellets till med 30-45 sekunders mellanrum och då sjunker helt plötsligt aktiviteten i pannan och sakta men säkert tystnar den.
Efter att larmlampan gått in öppnar jag och då ligger det en fin glödbädd i röret så tändningen funkar ju fint.
Har som sagt testat flamvakten och mätt upp den och den fungerar, likaså fläkten går som den ska.
Jag har även testat att ha i en överdimensionerad startdos för att se om den helt plötsligt vill ha en större dos, men det är ingen skillnad.
Mitt pelletsförråd är en galvat plåtlåda som rymmer cirka 15 säck, den är lika ny som hela systemet. Pelletspallarna är i ett gammalt icke uppvärmt garage.
Det enda jag väntar på är att någon säger att det förmodligen är styrkortet och det känns sådär att redan behöva byta det på en sådan ny maskin...
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det du beskriver låter mer som ett problem med matarskruvmotorn än brännaren. I denna motor sitter det kondensatorer som hjälper den att starta resolut när brännaren skickar en elpuls för att hämta pellets, om jag inte missförstått fullkomligt, så är det så kondensatorer beter sig när de börjar bli trötta: Tjo och hopp, därefter: Orkar inte, orkar inte. Det finns ett sätt att kolla: Koppla voltmetern in i uttaget för skruven på brännaren och handmata brännaren med pellets så att den fortsätter brinna. Kolla om den ger strömpulsar när den skall - gör den det, kan servicekillarna ta sig an skruvmotorn, för då är det där problemet ligger. En eller två kondensatorer till några få kronor. Märk väl: Jag påstår inte att det är detta som är orsaken, jag bara antyder det som en möjlighet 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Bra tips av Bergatorparn att handmata den vidare...
Missar den nån eller några cykler i startfasen?=det kommer ingen pellets/eller nån enstaka bara.. låt säga en eller 2 ggr efter varann?...

Missar den nån eller några cykler i startfasen?=det kommer ingen pellets/eller nån enstaka bara.. låt säga en eller 2 ggr efter varann?...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
Om kondensatorn är gammal så skadar det ju inte att chansa med en ny. Jag borde skaffa en i reserv... Min gissning är att den går på ett par tjugor eller så.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jag har exakt likadant problem, tänder, matar och efter 3 min så lägger den av. Bra med pellets får den också, flamvakt kollad. Blir tokig, vad är triacen för något? Får en känsla av att signal till tändelement avbryts
KMP UNO pellx21
En triac ser ut ungefär så här http://www.hiwtc.com/photo/products/9/00/25/2576.jpg. Jag tror jag har 2 st i min brännare. En till fläkt och en till matarskruv. Tändelementet har konstigt nog en egen modul. http://i815.photobucket.com/albums/zz71 ... 579-30.jpg En blå burk (den till höger)som i princip gör samma jobb som en triac. Kan vara för tändsystemet är uppgraderat.
Jag har en timer grunka velleman K2594 med triac. Den uppvisade konstiga fenomen utan att vara helt trasig. Efter triac byte funkar den som det är tänkt. Den halvtrasige krävde viss typ av last. Tex glödlampa. Och jag fick trycka flera ggr, för att den skulle låsa. Efter triac byte, så räcker det med ett tryck med alla godkända laster.
Jag har en timer grunka velleman K2594 med triac. Den uppvisade konstiga fenomen utan att vara helt trasig. Efter triac byte funkar den som det är tänkt. Den halvtrasige krävde viss typ av last. Tex glödlampa. Och jag fick trycka flera ggr, för att den skulle låsa. Efter triac byte, så räcker det med ett tryck med alla godkända laster.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ursäkta att jag klämmer mig in i din tråd men våra problem låter likartat..
Jag har inte den blåa burk som du har (rod02), jag kör med vanliga tändelement antar att den är för den andra sortens tändelement? Är det några säkringar man kan kolla, men när en säkring har brunnit så är väl "kretsen" bruten så då borde det väl inte bli som mitt problem att det lägger av efter 3min?
Vilka mätpunkter kan jag använda mig av? Tex mäta över flamvakt, vad finns det mer för roligt jag kan kolla upp..
Jag har inte den blåa burk som du har (rod02), jag kör med vanliga tändelement antar att den är för den andra sortens tändelement? Är det några säkringar man kan kolla, men när en säkring har brunnit så är väl "kretsen" bruten så då borde det väl inte bli som mitt problem att det lägger av efter 3min?
Vilka mätpunkter kan jag använda mig av? Tex mäta över flamvakt, vad finns det mer för roligt jag kan kolla upp..
KMP UNO pellx21
Tack för tipset! Jag har nu handmatat brännaren 4 gånger och då går det som tåget! Brännaren matar ner rätt startdos som tänder fint. Därefter uppstår dock problematiken, det matas knappt ner några pellets alls utan skruven går bara en kvarts varv och det trillar bara ner 1-3 pellets under uppstarten. Så det jag gör är att jag handmatar den med 2-3 nävar med pellets istället under 2-3 minuter och då går den in i driftfas. Det roliga är att EFTER uppstartsfasen så laddar skruven pellets precis som vanligt (alternativt är driftfasen mindre tjänslig mot felmatningar). Jag stod bredvid brännaren länge i alla fall och den verkar mata jättefint i drift, har inte uppfattat någon felmatning alls.
Så problemet ligger alltså MELLAN uppstartsdosen (som ju är rätt) och driftfas. VAD är det som är fel då, och vad är den logiska åtgärden åt det? Egentligen är det väl inte något fel på skruven då väl, för då hade väl varken startdos eller driftfas fungerat heller, eller? Är det styrningen som är åt fanders i alla fall då?
Så problemet ligger alltså MELLAN uppstartsdosen (som ju är rätt) och driftfas. VAD är det som är fel då, och vad är den logiska åtgärden åt det? Egentligen är det väl inte något fel på skruven då väl, för då hade väl varken startdos eller driftfas fungerat heller, eller? Är det styrningen som är åt fanders i alla fall då?
Bra jobbat där JensH...För då är det nog inget fel på brännaren iaf!
Jag vet att du har mätt startdosen till 3.5 dl....Men ändå har du mycket spån i pellen? Och vilken vinkel har du på skruven? 45 grader är ju annars bra...
(japp..I driftsfas går skruven ca halvt varv beroende vilken effekt man ställt in..mindre känsligt
)
Grusgång:3 min säger inte så mycket är det i uppstartsfasen den stannar i så är det troliga detsamma matningen till brännaren igen?

Jag vet att du har mätt startdosen till 3.5 dl....Men ändå har du mycket spån i pellen? Och vilken vinkel har du på skruven? 45 grader är ju annars bra...
(japp..I driftsfas går skruven ca halvt varv beroende vilken effekt man ställt in..mindre känsligt

Grusgång:3 min säger inte så mycket är det i uppstartsfasen den stannar i så är det troliga detsamma matningen till brännaren igen?