problem vid vindstilla, sid 2
-
- Ungskog
problem vid vindstilla, sid 2
hej igen.
har stött på lite nya problem med min PM pellets brännare, har upp täckt 2 saker.
1. vid start så ryker det in genom fallröret?!, har läst runt lite och provat draget med tändare så när brännaren är avstängd så sugs lågen ner direkt i röret men så till det konstiga när fläkten i brännaren går så försvinner det draget och det vill blåsa upp där istället.
beror det på dåligt drag i skorstenen, eller skulle jag behöva en dragbegränsare? funkar ju iblad och iblad inte.
2.den varnar för flamvakten titt som tätt, ibland kan det vara några ggr per dag sen kan det gå flera dagar utan problem, kn det hänga ihop med det andra problemet, eller kan pellets matningen vara för dålig, kan uppleva den som lite ojämn men å andra sidan har den vait så hela tiden och i början gick det ju bra det är nu när det blivit svalare och ostadigare ute problemen börjat.
har ni några ideer så vore det bra, har annat o göra oxå än att bo i pannrummet och det verkar vara ont om firmor som vill kolla på den här typen av brännare, alla vill bara sälja nya men så hopplöst borde det väl inte vara?
mvh Daniel
har stött på lite nya problem med min PM pellets brännare, har upp täckt 2 saker.
1. vid start så ryker det in genom fallröret?!, har läst runt lite och provat draget med tändare så när brännaren är avstängd så sugs lågen ner direkt i röret men så till det konstiga när fläkten i brännaren går så försvinner det draget och det vill blåsa upp där istället.
beror det på dåligt drag i skorstenen, eller skulle jag behöva en dragbegränsare? funkar ju iblad och iblad inte.
2.den varnar för flamvakten titt som tätt, ibland kan det vara några ggr per dag sen kan det gå flera dagar utan problem, kn det hänga ihop med det andra problemet, eller kan pellets matningen vara för dålig, kan uppleva den som lite ojämn men å andra sidan har den vait så hela tiden och i början gick det ju bra det är nu när det blivit svalare och ostadigare ute problemen börjat.
har ni några ideer så vore det bra, har annat o göra oxå än att bo i pannrummet och det verkar vara ont om firmor som vill kolla på den här typen av brännare, alla vill bara sälja nya men så hopplöst borde det väl inte vara?
mvh Daniel
Senast redigerad av capricewagon den sön 04 nov, 2012 09:01, redigerad totalt 3 gång.
PM brännaren, millenium 2plc, matad med skruv.
panna: norrhammar 3000 från -82 med ombyggdrökgasväg
Dragbegränsare kw z150
Dragbegränsare kw z150
Re: nybörjar problem?
1: Det kan bero på allmänt dåligt drag i skorstenen - men då det finns gott om sug vid stillestånd är det inte så sannolikt. Jag skulle tro att det kan bero på antingen ett rökgasspjäll som är mer eller mindre stängd alternativt att pannan inte klarar av att leda igenom den effekt brännaren är ställd till.
Enl. vad jag har läst i detta forum är det inte ovanligt att installatörer monterar brännaren och skruvar den upp på full spett - vilket då kan ge problem i olika pannor. Min gamla skitpanna har ingen broms som sådan men "allt" över 12kW är bortkastat energi, andra pannor kan ha svårt att leda igenom mer än 15kW. Hur det är för din panna kan jag inte svara på.
Men grundorsaken är: för hög effekt i förhållande till vad som klarar att gå genom pannan/skorstenen. Vad som bromsar får man då kolla och är allt "fritt fram" är det dags att sänka effekten på brännaren.
Enl. vad jag har läst i detta forum är det inte ovanligt att installatörer monterar brännaren och skruvar den upp på full spett - vilket då kan ge problem i olika pannor. Min gamla skitpanna har ingen broms som sådan men "allt" över 12kW är bortkastat energi, andra pannor kan ha svårt att leda igenom mer än 15kW. Hur det är för din panna kan jag inte svara på.
Men grundorsaken är: för hög effekt i förhållande till vad som klarar att gå genom pannan/skorstenen. Vad som bromsar får man då kolla och är allt "fritt fram" är det dags att sänka effekten på brännaren.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
En motdragslucka hjälper inte mot dina problem.
-
- Ungskog
ok, men tror inte på effekt problem då den bara är inställd på steg 2 av 6, vad kan mitt problem vara då är färsk på det här, köpte huset i somras o då funkade det väldigt bra.
Dragbegränsare kw z150
Dragbegränsare kw z150
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Hej Daniel/capricewagon..
Uppdatera gärna din profil så att man kan se vad du har för utrustning samt var du bor.
Det kommer att generera mycket mer respons och bättre svar.
Uppdatera gärna din profil så att man kan se vad du har för utrustning samt var du bor.
Det kommer att generera mycket mer respons och bättre svar.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Ungskog
användare uppdaterad
om det behövs mer info så säg till.
kan det vara värt att byta till en annan pellets brännare, den hä firman verkar inte finnas längre och det är mycket hopplock från flera olika brännare, fast den har ju funkat bra förut

kan det vara värt att byta till en annan pellets brännare, den hä firman verkar inte finnas längre och det är mycket hopplock från flera olika brännare, fast den har ju funkat bra förut

Dragbegränsare kw z150
Dragbegränsare kw z150
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Det var snabba ryck..
Jag har ingen egen erfarenhet av exakt din utrustning, men kan ge respons på vad som varit orsaken vid liknande fel på vår anläggning.
Rök i retur i fallröret beror i vår anläggning på problem med draget. Detta uppstår vid speciell väderlek och när det tas mycket frånluft i andra delar av huset (bl.a. braskamin i närliggande rum samt badrumsfläkt).
Hur ser din tilluft ut? Går den att förbättra?
Flamvakten på vår brännarmodell kräver hos vissa rengöring med jämna mellanrum.
Kan du/har du gjort det?
Jag har ingen egen erfarenhet av exakt din utrustning, men kan ge respons på vad som varit orsaken vid liknande fel på vår anläggning.
Rök i retur i fallröret beror i vår anläggning på problem med draget. Detta uppstår vid speciell väderlek och när det tas mycket frånluft i andra delar av huset (bl.a. braskamin i närliggande rum samt badrumsfläkt).
Hur ser din tilluft ut? Går den att förbättra?
Flamvakten på vår brännarmodell kräver hos vissa rengöring med jämna mellanrum.
Kan du/har du gjort det?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Undrar vad steg 2 är för effekt?
Norrahammar har jag läst om att den är en trång rackare...
Var sitter pm brännaren nånstans? i oljedelen skall den funka dåligt tyvärr
...
Skall väl helst vara lågriktare också...(Obs! allt har jag läst mig fram till...
Mvh
Norrahammar har jag läst om att den är en trång rackare...
Var sitter pm brännaren nånstans? i oljedelen skall den funka dåligt tyvärr

Skall väl helst vara lågriktare också...(Obs! allt har jag läst mig fram till...

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Norrahammar 3000 med ombyggd rökgasväg? Kan det vara där problemet ligger? Bara en tanke. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Ungskog
flamvakten är någon form av fotocell som mycket riktigt skall görs rent vilket är gjort, även provt att byta.
ang till luft sitter det en ventil i husgrunden som användes när det ved eldades, det gör igen skillnad att ha fönstret öppet vilket jag provat.
steg 2 ska motsvara 6kw enl handboken
ang rökgas vägen som är omgjord ha installatören monterat i som 2 hyllor som skulle effektivisera upp värmningen.
brännaren installerades av tidigare ägare för ca 5 år sedan och det har ju funkat bra förut, därför jag blir förundrd över problemet.
i går var det vid stilla då funkade det fint, idag blåser det då har den slagit ifrån 1 gång, den slår oftast ifrån på nätterna/morgonen, kanske inte hr med saken o göra men har ju försökt hitta någon logik i problemet
ang till luft sitter det en ventil i husgrunden som användes när det ved eldades, det gör igen skillnad att ha fönstret öppet vilket jag provat.
steg 2 ska motsvara 6kw enl handboken
ang rökgas vägen som är omgjord ha installatören monterat i som 2 hyllor som skulle effektivisera upp värmningen.
brännaren installerades av tidigare ägare för ca 5 år sedan och det har ju funkat bra förut, därför jag blir förundrd över problemet.
i går var det vid stilla då funkade det fint, idag blåser det då har den slagit ifrån 1 gång, den slår oftast ifrån på nätterna/morgonen, kanske inte hr med saken o göra men har ju försökt hitta någon logik i problemet
Dragbegränsare kw z150
Dragbegränsare kw z150
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag tror jag ser logiken: Fint, vindstilla väder: Inga driftsproblem. Busväder: Driftsavbrott. Du får helt enkelt för hårt drag i skorstenen när det blåser så att lågan brinner ut bränslet innan ny puls kommer. Här vill nog en dragregulator hjälpa betydligt. Vid så läg effekt som 6 kW är eldhärden väldigt liten och väldigt känslig för ändringar i dragförhållandena. Prata med Olle45 här på forumet, så hjälper han dig med att skaffa fram en dragregulator som passar hos dig.
De hyllorna som sattes in i pannan lär inte ha någon negativ effekt, snarare tvärt om. De borde snarare ge bättre villkor för brännaren.
De hyllorna som sattes in i pannan lär inte ha någon negativ effekt, snarare tvärt om. De borde snarare ge bättre villkor för brännaren.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Ungskog
ok har varit inne på om det kan vara så, går ju bra en stund efter att man justerar in den efter det väder som är just då.
plattorna borde ju hjälpa efter som dom suttit så länge och dom heta gaserna passerar ju längre tid genom pannan.
får höra med honom kan väl knappast bli sämmre.
plattorna borde ju hjälpa efter som dom suttit så länge och dom heta gaserna passerar ju längre tid genom pannan.
får höra med honom kan väl knappast bli sämmre.
Dragbegränsare kw z150
Dragbegränsare kw z150
Det är just för att få stabila förhållande som man monterar en dragbegränsare, den ser till att draget inte överstiger det inställda värdet (allt för mycket) varför en justering fungerar i "alla lägen".
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ser klart ut som en kopia av Torsbyugnen TB Mini.
http://imageshack.us/photo/my-images/52 ... aren3.jpg/
Med Millenium 2 i styrningen borde den ha förutsättningar att fungera bättre än originalet.
Är fläktstyrkan reglerad från PLCn eller är det ett spjäll för fläktens luftingång som på TB Mini? I så fall, är spjället rätt justerat i förhållande till pelletsmatningen. Har du mätt upp effekten. 6 kW kanske är för lite för att få fart på draget i skorstenen. Vad får du för rökgastemperatur?
Sitter brännaren i veddelen? Verkar så eftersom förra ägaren satte in extra hyllor.
Ser den ut som på bilden eller är det någon extra lågriktare monterad som bromsar?
http://imageshack.us/photo/my-images/52 ... aren3.jpg/
Med Millenium 2 i styrningen borde den ha förutsättningar att fungera bättre än originalet.
Är fläktstyrkan reglerad från PLCn eller är det ett spjäll för fläktens luftingång som på TB Mini? I så fall, är spjället rätt justerat i förhållande till pelletsmatningen. Har du mätt upp effekten. 6 kW kanske är för lite för att få fart på draget i skorstenen. Vad får du för rökgastemperatur?
Sitter brännaren i veddelen? Verkar så eftersom förra ägaren satte in extra hyllor.
Ser den ut som på bilden eller är det någon extra lågriktare monterad som bromsar?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
-
- Ungskog
fläkt styrkan styrs från ett vred uppe vid plc, sitter inga spjäll på fläkten.
ser nästan ut som på bilden, på min sitter det även en "rikt plåt?" uppe på som ska styra förbränningen mer frammåt.
ang hyllorna så var det han som monterade brännaren som fixade det då oxå, den sitter i ved delen, nedersta luckan
ang rök gas temperatur(mätt uppe i rökröret) så ligger det runt 180 - 200 beroende på väder,just nu 183 medans det regnar och blåser om det är intressant.
ser nästan ut som på bilden, på min sitter det även en "rikt plåt?" uppe på som ska styra förbränningen mer frammåt.
ang hyllorna så var det han som monterade brännaren som fixade det då oxå, den sitter i ved delen, nedersta luckan
ang rök gas temperatur(mätt uppe i rökröret) så ligger det runt 180 - 200 beroende på väder,just nu 183 medans det regnar och blåser om det är intressant.
Dragbegränsare kw z150
Dragbegränsare kw z150