Rökproblem och skorstensdiameter
Rökproblem och skorstensdiameter
Hej
Vi bor i ett radhus från 50-talet och har en KMP-brännare i en NIBE Pelluxpanna. Länge har vi haft problem med rökutveckling vid starten, och att det ibland blir smäller så att brännaren trycks ut ur pannan.
Nu klagar grannen på att det går in rök via deras luftutgång, som går ut i samma skorsten (den har sammanlagt 12 öppningar). Över skorstenen har vi låtit sätta en sådan här "plåthatt".
Nu har vi haft proffs som varit och tittat. Deras förslag är följande:
- förbättra inluft till pannrummet (billigt).
- ta upp ett hål i "plåthatten" och förläng rökkanalen från pannan högst upp så att den sticker ut ovanför (billigt).
- demontera det 10 centimeter grova och ca 7 meter långa röret som leder från pannan upp i skorstenen och ersätt det med en 15 centimeter grov FuranFlexslang för att förbättra draget (dyrt).
Hur låter detta? Gör 5 centimeter så stor skillnad om allt i övrigt är rätt justerat, plus att man drar upp en rörstump genom plåthatten?
MVH/ Insel
Vi bor i ett radhus från 50-talet och har en KMP-brännare i en NIBE Pelluxpanna. Länge har vi haft problem med rökutveckling vid starten, och att det ibland blir smäller så att brännaren trycks ut ur pannan.
Nu klagar grannen på att det går in rök via deras luftutgång, som går ut i samma skorsten (den har sammanlagt 12 öppningar). Över skorstenen har vi låtit sätta en sådan här "plåthatt".
Nu har vi haft proffs som varit och tittat. Deras förslag är följande:
- förbättra inluft till pannrummet (billigt).
- ta upp ett hål i "plåthatten" och förläng rökkanalen från pannan högst upp så att den sticker ut ovanför (billigt).
- demontera det 10 centimeter grova och ca 7 meter långa röret som leder från pannan upp i skorstenen och ersätt det med en 15 centimeter grov FuranFlexslang för att förbättra draget (dyrt).
Hur låter detta? Gör 5 centimeter så stor skillnad om allt i övrigt är rätt justerat, plus att man drar upp en rörstump genom plåthatten?
MVH/ Insel
Re: Rökproblem och skorstensdiameter
Du kanske har för hög stardos därav puffarna vid start. Kan hjälpa med att förlänga rökröret, grannen kanske får in rök genom skorstenen vid lågt lufttryck.
focus pe 20 med pellxbrännare-2001 motdragslucka, veckoförråd.
Bara det att dra upp rörstumpen genom hatten är en stor förbättring på många sätt.
Att det smäller är farligt! Detta orsakas oftast av fel startdos och måste åtgärdas snarast.
100mm borde väl vara nog area, dock bara nätt och jämt. Detta kan styras ganska mycket av effekten som brännaren utvecklar och då kommer frågan: kan man sänka effekten på den brännare? Och skulle den effekt räcka till när det blir kallt?
Mitt hus är inte snålt med effektbehov men för mig räcker det med 12kW när det är som mest vinter och om ditt hus inte behöver mer (mycket sannolikt) ville det ju räcka att brännaren kan ge den effekt och kanske en aning mer.
Detta skulle minska trycket i röret och därmed låta det räcka till.
Men röret ska definitivt över den jävla plåthatt! Plåthatten fungerar dels som en kondenseringsyta som ger fuktskada på skorstenen, dels bromsar den draget i skorstenen.
Till-luften ska fixas såklart.
Att det smäller är farligt! Detta orsakas oftast av fel startdos och måste åtgärdas snarast.
100mm borde väl vara nog area, dock bara nätt och jämt. Detta kan styras ganska mycket av effekten som brännaren utvecklar och då kommer frågan: kan man sänka effekten på den brännare? Och skulle den effekt räcka till när det blir kallt?
Mitt hus är inte snålt med effektbehov men för mig räcker det med 12kW när det är som mest vinter och om ditt hus inte behöver mer (mycket sannolikt) ville det ju räcka att brännaren kan ge den effekt och kanske en aning mer.
Detta skulle minska trycket i röret och därmed låta det räcka till.
Men röret ska definitivt över den jävla plåthatt! Plåthatten fungerar dels som en kondenseringsyta som ger fuktskada på skorstenen, dels bromsar den draget i skorstenen.
Till-luften ska fixas såklart.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Angående draget så tror även jag att ett förlängt rökrör + tillluft gör mycket.
Jag har själv förlängt rökröret genom skortstenshuven. Passa på innan vintern kommer!
Det är en stor fördel att slippa fuktiga rökgaser som kondenserar på den kalla plåten och sen droppar ner längs skorstenen på olika sätt. För att inte tala om storleken på istapparna man kan få runt en huv...!
mvh
Jag har själv förlängt rökröret genom skortstenshuven. Passa på innan vintern kommer!
Det är en stor fördel att slippa fuktiga rökgaser som kondenserar på den kalla plåten och sen droppar ner längs skorstenen på olika sätt. För att inte tala om storleken på istapparna man kan få runt en huv...!
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Går det in via pipan till grannen så har han flöde åt fel håll i pipan. Det kan du inte avhjälpa hos dig. Men om man drar upp pipan genom plåten lär han väl inte märka något.
Tack för alla svar! En rörstump upp genom plåthuven är på gång. Dessutom har jag i helgen ändrat inuti skorstenen. Rökröret från pannan går vinkelrätt in i skorstensmuren, på ca 130 cm höjd, och tidigare har det varit ett "nedfall" med en renslucka där man från källarrummet på andra sidan kunnat sota (har en industridammsugare för ändamålet). Skorstensproffsen menade att det inte spelar någon roll för skorstensdraget, men gav ändå rådet att stänga av det nedfallet, så jag har fyllt i med ca 35 liter lecakulor och murat igen i underkant där pannröret går in. Vi har även haft problem med att det kommit rök ut genom denna renslucka, men nu är den "smitvägen" avstängd. Vad säger ni, tror ni att det kan ha stört skorstensdraget på något vis? Rensluckan är ca en meter under där röken kommer in i skorstenen från pannan.
Sedan undrar jag om någon har erfarenhet av en sådan där vindsnurra som man kan sätta i toppen av skorstenen. Kan det vara något för mig och mitt tio centimeters rör?
MVH// Insel
Sedan undrar jag om någon har erfarenhet av en sådan där vindsnurra som man kan sätta i toppen av skorstenen. Kan det vara något för mig och mitt tio centimeters rör?
MVH// Insel
Snurran kan bara minska draget! Undvik den!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Nja, de kan faktisk öka draget, men det är nog inget att satsa på ändå.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Håller med Icecap om vindsnurran. När det blåser, så kanske den hjälper till, men när det inte blåser, så lär den nog hindra draget.insel skrev:Vad säger ni, tror ni att det kan ha stört skorstensdraget på något vis? Rensluckan är ca en meter under där röken kommer in i skorstenen från pannan.
MVH// Insel
På tal om rensluckan: Den kan ha varit otätt och då minskar det tillgängeliga draget från skorstenen. Jag tror den modifieringen du gjorde kommer göra så att draget blir bättre. Rörstumpen över huven kommer även den att hjälpa eftersom sådana huvar bara hjälper på draget när det blåser, och det gör det ju inte alltid.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Sannolikheten ätt en hiv någonsin hjälper draget lär vara mycket liten.
Om det ryker in genom sotluckan kan man nog inte skylla på tjuvluft från den, men förändringen gör absolut inte draget sämmre.
Om det ryker in genom sotluckan kan man nog inte skylla på tjuvluft från den, men förändringen gör absolut inte draget sämmre.
Nu är förlängningsröret på plats, genom ett hål jag tagit upp i plåthuven, och jag har äntligen, med goda råd från denna sajt, trimmat in brännaren: jag har mätt upp rätt startdos och justerat in driftdos och fläktstyrka. Fläkten hade vid ett visst varvtal ett jobbigt, högfrekvent ljud. Jag lokaliserade lagerhållarna på båda sidorna och sprejade med pip lite cykelkedjeolja där. Tyst blev det.
Jag förstår att man helst ska mäta rökgastemperaturen, men för tillfället har jag nöjt mig med att titta på brännarlågan genom tittgluggen: ljusgul, samt på röken i skorstenen: ljusgrå. Några konstiga stopp inträffade i början, vilket jag spårade till en smutsig flamvakt som jag tog loss och rengjorde. Därefter går allt som en klocka (ta i trä!).
SUMMERING: nu efter två dygn verkar allt funka som det ska, och skorstensdraget är utmärkt. Jag har ärligt talat inte brytt mig tidigare, men grannens larm fick mig att vakna. Och vet ni: det är ta mig fan kul det här!
Jag förstår att man helst ska mäta rökgastemperaturen, men för tillfället har jag nöjt mig med att titta på brännarlågan genom tittgluggen: ljusgul, samt på röken i skorstenen: ljusgrå. Några konstiga stopp inträffade i början, vilket jag spårade till en smutsig flamvakt som jag tog loss och rengjorde. Därefter går allt som en klocka (ta i trä!).
SUMMERING: nu efter två dygn verkar allt funka som det ska, och skorstensdraget är utmärkt. Jag har ärligt talat inte brytt mig tidigare, men grannens larm fick mig att vakna. Och vet ni: det är ta mig fan kul det här!

- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Visst är det kul - och beroende framkallade. Men nu är sajten så tyst och stilla som jag inte sett den någongång tidigare. Verkar som de flesta problem är lösta. Lycka till med en rökfri vinter utan pang i pannrummet, bara skön värme i hela huset 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25