flamvakt?

Skriv svar
ep91
Frö

flamvakt?

Inlägg av ep91 »

hjälp .Har problem med min pellets panna en janfire. problemen är
1: Dåligt drag
2: varning för hetta
3: Flamvakt utlöses.
Pannan är sotan den 1/10 och vart startad igår 5/10.
Vad ska jag göra? supporten svarar inte!
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: flamvakt?

Inlägg av Icecap »

Om pannan är en Janfire har knappast betydelse men jag antar att brännaren är en Janfire NH. Sådana upplysningar är ganska vitala att uppge! Detta är anledningen till att det rekommenderas tungt att skriva dessa saker in i signaturen.

1: Dåligt drag-varningen kommer när temperaturen i fallröret stiger över ett visst nivå, det kommer nästan alltid av att draget är just dåligt så att mottrycket i pannan förhindrar de värma rökgaser att släppa ut den vanliga vägen.
2: Samma som 1.
3: Skojar du? Eller menar du att den stoppar för överhettning? Det är mycket stor skillnad mellan överhettningslarm och flamvaktsproblem!

Någonstans sker det något som gör att draget i skorstenen inte räcker till eller att du har gjort något fel under sotningen. Det kan vara ett spjäll som är stängd, det kan vara dragbegränsaren som hänger öppen eller att du inte har rensat ordentligt i rökgasens väg genom pannan.

Det kan även vara ett kråkbo som har ramlat ner i skorstenen...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
ep91
Frö

Inlägg av ep91 »

Det var sotaren som sotade pannan och han har varit här flera gånger innan vi köpte huset.
På displayen kom det upp en varnings text med Flamvakten utlsötes? Jag är inte nå haj på sådann här saker. Det sitter ett rör över pannan med en lucka som man kan vinkla innåt och en liten hake så den kan vara öppen? stängd?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Du är skrivkunnig, alltså kan du skriva vilken sorts brännare du har!

Om du har de tekniska möjligheter kan du ta ett kort och lägga in på t.ex. www.forumbilder.se och lägga in en länk här, då kan vi se vad du menar.

Flamvakt är en funktion som övervakar om elden släcks när den inte ska. Jag utgår fortfarande ifrån att det rör sig om en Janfire NH-brännare och i så fall är flamvakten det sista problem, ett problem som utlösas av de tidigare problem som är att det är för högt mottryck i pannan.

Om ni har stängt ett rökgasspjäll ska det öppnas helt! Så enkelt är det.

"Det sitter ett rör över pannan med en lucka som man kan vinkla innåt och en liten hake så den kan vara öppen? stängd?" Svaret är: 46!

Jepp, lika dåligt svar som frågan! Om den lucka är en viktbelastat vipplucka är det en "dragbegränsare" och den ska då ha vikten sittande rätt för att skapa rätt sug i skorstenen. Den ska INTE låsas fast i något läge. När brännaren kör kommer den sannolikt att öppna lite och när brännaren inte kör kommer den att vara stängd.

Om den är tvingad upp kommer den ganska säkert att utlösa de problem du rapportera om.

Men då du inte vet något vidare om anläggningen är det knappast möjligt att vi skulle veta mer och då är det bara kort kvar.
Är inte PK!
ep91
Frö

Inlägg av ep91 »

En janfire NH/intergal med externskruv. men eftersom jag inte är något vidare bra på att förklara så försöker jag få tag på någon som kommer hit i stället. tack för den hjälp jag fått.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Sedär, hade du klämt ur dig den information hade du kunnat få värdefulla svar långt innan. Var det så svårt?

Integralen har just problem med att kåpan kan samla värme från monteringsluckan och ge problem med bakvärme. Detta leder till att effekten begränsas och i vissa fall till att doseringen slutar vilket till slut, som sista steg, ger att flamvakten utlösas.

Tänk vad enkelt det hade varit om du hade följd reglerna och faktisk skrivit i panna & brännare i signaturen.
Är inte PK!
stark kvinna
Frö

Inlägg av stark kvinna »

ep91 skrev:En janfire NH/intergal med externskruv. men eftersom jag inte är något vidare bra på att förklara så försöker jag få tag på någon som kommer hit i stället. tack för den hjälp jag fått.

Finns många orsaker till flamvakten löser ut och du får felmeddelande har nu haft detta problem i många år och det har varit mer än 5 olika firmor- pelletsmontörer som vet allt.
Har nu efter många års helvete fått en som bryr sig.
Detta kan du kolla själv
Väg pelletsen och ställ in volymviktinställning ta 1 liter pellets och väg dra ifrån måttets vikt och så vet du vad pelletsen har för volymvikt ställ in det på displayen.
Energivärdet får du av pelletsleverantören brukar ligga på 4,8 kw/kg
Flamvakten löser om det inte kommer ner ngn pellets är det problemmet? Då får du felmeddelande överhettad- tändspiralen tänder utan pellets.....
Som Icecap skrev hettan från pannan kan ställa till det i programmet ställ en asbets eller eternitplatta bakom brännaren.
Om du haft problemet flertal gånger hur är pelletskvaliten mkt spån det kan bli för tätt där nere och en tekniker kan vidga godset så det kommer mer luft.

Hoppas att du får rätt på detta och var envis och ge inte upp jag har kämpat nu sen 2001 och hade först en Flex -A med tusen problem och nu en NH med problem också. Men ser ut att lösa sig -kanske:-)
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Kors i göta petter! jag trodde Janfire NH var ofelbar. :)
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

msh16: och var har du fått det ifrån? Det är bara att läsa Janfire-delen av forumet, då lär du vara motbevisat.

Att jag sedan har ett mycket välfungerande system har jag inte dold, jag påstår dock inte att alla är det. Fast jag vet att en del problem som vissa har beror på att någon har ställd fel på något, att matning av pellets är gjort fel, att det finns oönskade saker i pelletsen (metallbitar är inte alldeles ovanliga efter vad jag har sett hos Janfire, vissa har hittat betongbitar osv.), saker som egentligen inte orsakas av en dåligt fungerande brännare.

Vissa är dels inte är händiga nog till att faktisk observera vad som sker (TS är ett bra exempel) varför de kallar på ÅF för hjälp och/eller dels lite rädda av att pilla själv varför de är lite som min mamma: om den tekniska mojängen (PC eller mobiltelefonen eller radion eller ...) inte gör som vanligt håller den nog på att explodera... Och då håller de sig långt borta - vilket i vissa fall är synnerligt befogat.

ÅF är sällan glad över att tillbringa timmar i samma pannrum, tittande på en pelletsbrännare som knasar *ibland*, de vill hellre byta grejer och "ring mig sen om det inte fungerar" - och det är inget Janfire-fenomen, det är generellt.

Många här med olika problem har löst dom vid att observera, beskriva, pilla och testa, väldigt få har fått sina problem lösta av ÅF efter vad jag kan se. Sedan får man ju tänka på att de som är obenägna att pilla själv oftast inte ens uppsöker detta eller liknande forum, de ringer ÅF istället.

Vissa kommer hit efter att ha haft eviga problem med ÅF varefter en lösning eller iaf. en förklaring på problemen brukar komma.
Är inte PK!
Skriv svar