Janfire Flex A stannar lika förbaskat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
TheDvL
Frö

Janfire Flex A stannar lika förbaskat

Inlägg av TheDvL »

Hej

Jag har under snart 1 1/2 år försökt att komma på vad det är som gör att brännaren fungerar ibland.
Har under denna månad haft förståsigpåare och så kallat servicetekniker på plats utan att lösa mitt bekymmer.
Den ena skyller på den andra aoch den tredje skyller på el eller annan åkomma.
Brännaren är ca fem år gammal och har den analoga boxen med vred och potensiometer under en lite lucka.
Jag har bytt säkringar, tändspiral, lager till mataskruv, termokontakt, flamvakt, justerat matning, fläktspänning och kontrollerat rökgaserna så allt är enligt konstens regler.
Men lika förbaskat så kommer man ut i pannrummet och ser att röda lampor blinkar som att den inte tänt som den skall och termokontakten löst ut för den inte tänt i tid.
Siste förståsigpåaren som var här vräkte ur sig att det bara var att byta boxen.
När jag konfronterade honom med vad för grunder han hade till detta var svaret: Det är ju det ända du inte bytt.
Kommer detta att lösa problemet?
Och får då svaret: Det vet jag inte!
Rätta mig om jag är ute och cyklar, men om man inte är helt säker byter man då en box för 2500:- för att se om det kan vara den det är fel på?
Lite dyr undersökning för mig som kund skulle jag vilja säga.
Min fråga till er här på detta forum är om man skall våga bränna iväg 2500:- på en ny box eller kan det vara fel på elen här hemma?
Han den siste sa boxen var väldigt känslig mot dippar i spänningen och att det kunde vara det för därför den inte tände med spiralen

Har ni några förslag på vad jag gör som en sista åtgärd innan jag ser mig om efter andra alternativa uppvärmningar?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Janfire Flex A stannar lika förbaskat

Inlägg av Icecap »

Att nyaste boxen har en del förbättringar är bara bra - men innan du ens funderar på att byta måste du ju hitta felet/felen! I annat fall är det ju bortkastade pengar.

Som du nog har insett i detta läge är experten på systemet: dig!

Du bör avsätta tid, notera när den utför en start, när den gör vad under en start osv. Och göra detta några gångar, gärna under båda en fungerade start och en icke-fungerande.

Det viktiga är inte att göra en massa, det är att analysera vad som går fel och sedan få ett stabilt system.

En aktuell fråga: har du dragbegränsare? Är den i så fall rätt dimensionerat? Är den rätt justerat? Fungerar den?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

TheDvl du skriver:
Men lika förbaskat så kommer man ut i pannrummet och ser att röda lampor blinkar som att den inte tänt som den skall och termokontakten löst ut för den inte tänt i tid.

Är det termokontakten som löst ut så beror detta inte på att brännaren inte lyckats uppnå en temperatur på minst 50ºC inom förväntad tid, utan på att temperaturen i fallschaktet nått över 140ºC. Detta larm fås av andra orsaker som du kan läsa om på sidan 18 i bruksanvisningen och indikeras endast med blinkande röd diod för ”Termok” medan utlöst flamvakt indikeras genom att dioderna för ”Termok.” och ”Elspiral.” växelvis avger två korta röda blinkningar.

På sidan 6 i Installationsanvisningarna finns ett bra funktionsdiagram där du kan kontrollera ifall uppstarten sker som den skall.

Ska en spänningsdipp lösa ut brännaren fordras det nog att den är riktigt djup, eller väldigt lång. Spänningsavbrott brukar man ju kunna se på att klockradion står och blinkar, dock gäller det att pilla ut eventuellt batteri för backup i fall den skulle vara utrustad med sådant.
TMV E20 + Janfire Flex A
TheDvL
Frö

Inlägg av TheDvL »

Icecap:

Jag har spenderat timmar i vårt pannrum för att försöka justera matningen kolla drag, undertryck osv.
Det sista jag installerade var en ny ventil intill pannrummet för att säkerställa att det fanns tillräckligt med syre i rummet. Kan inte förstå hur föregående ägare kunde få rummet godkänt utan denna ventil installerad.
Har haft folk som tittat på om det krävs en dragbegränsare och svaret jag fått är att denna behövs om det är fuktigt i rummet för att torka upp.
Satt senast igårförmiddag och titade över all el inne i pannrummet för att säkerställa att det inte var en skruv eller annan glapp som orsakade driftstörningarna.
Men jag håller med dig helt och hållet att man inte skall ta för många parametrar och ändra dessa i felsökningsyfte.

SB:
SB skrev:TheDvl du skriver:
Är det termokontakten som löst ut så beror detta inte på att brännaren inte lyckats uppnå en temperatur på minst 50ºC inom förväntad tid, utan på att temperaturen i fallschaktet nått över 140ºC. Detta larm fås av andra orsaker som du kan läsa om på sidan 18 i bruksanvisningen och indikeras endast med blinkande röd diod för ”Termok” medan utlöst flamvakt indikeras genom att dioderna för ”Termok.” och ”Elspiral.” växelvis avger två korta röda blinkningar.
Detta är precis vad som händer.
Det kan ta fem dagar utan driftstop ner till 10 timmars drift innan det inträffar.
Satt igår och lyssnade på brännare igår efter sotning (lika kul som att se på när färg torkar) då detta fenomen inträffade två gånger på raken.
Jag fick koppla loss allt, ta ut brännaren, tömma koppen på pellets vilka var ljumna först gången och andra gången var kanske 10 pellets riktigt varma men inte brända.
Tredje gången tände den och har gått sen dess.
Verkar som att det inte blir så varm som det krävs när spiralen skall tända.
Själva plåten blev varm.
Inte så det fräste till när man tog i den men man hoppade till lite av värmen.

Kanske sljuter långt över mål men om jag summerar de råd ni berättat för mig så skall det inte göra någon skillnad med en mindre svacka i spänningen och det är inte fel att byta till nya boxen då den ger en del nya förbättringar.
Känns som att den box som sitter i brännaren inte ger rätt kommando för hur mycket spänning / tid spiralen skall få för att bli så pass varm att det antänder pellets?
Ola Häggström
Stor entusiast!

Inlägg av Ola Häggström »

"Sitta i panrummet" innebär för mig att man sitter och följer uppstarten med voltmetern ikopplad och klocka i hand och plitar ned vad som händer och när, sedan kollar att det överensstämmer med schemat i installationsanvisningen som nämns ovan.
Därefter hänger ut resultatet här för kommentarer.

Min box började knasa förra säsongen, först på ett förklarligt sätt (där en kondensator pekades ut och byttes med gott resultat). Därefter felade den på varierande vis (termokontakt "löste ut" när externskruven aktiverades mfl). Då fick boxen lämna plats åt en nyare generation (med gott resultat).
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Janne.H
Ungskog

Inlägg av Janne.H »

Min brännare betedde sig också så där. Visade sig att fläkten va kass. Fick ta bort rostfria plåten runt brännaren och känna försiktigt med fingret så fläkten verkligen snurrade. Fläkten gick när den fick 220v men inte på de lägre spänningarna. Ibland så tände den på självdraget så därför blev felsökningen lite krånglig.
Effecta 220c-10
Tigex25
Janfire Flex-A-02
102kvm+102kvm källare
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

En dragbegränsare behövs alltid även om jag inte tror att det är det som orsakar ditt specifika problem. För en del blir det inga driftstop utan dragbegränsare och då tycker de att det är en onödig sak, men läs på lite vad den har för funktion. Då inser du snabbt att det är en bra investering...och det har ingenting med fuktig luft i rummet att göra. Tvärtom blanda in torr luft från rummet i rökgaserna bla.

Att hitta ett fel på en brännare är väldigt enkelt om man vet precis hur den ska bete sig och hur styrningen är uppbyggt för de olika funktionerna. På distans kan det vara svårt, särskilt om problemet kommer och går.

Har du ingen som verkligen har koll Flexen i din närhet? en sådan person kan säkert säga direkt bara på ljudet att tex. fläkten går för långsamt vid uppstart.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Har haft folk som tittat på om det krävs en dragbegränsare och svaret jag fått är att denna behövs om det är fuktigt i rummet för att torka upp."
Då är det mycket okunnigt folk och du ska sluta lyssna på dom! Men då Vednisse beskriver det så bra avslutar jag här.
Är inte PK!
TheDvL
Frö

Inlägg av TheDvL »

Jag tar till mig alla råd som jag får av er så som att titta närmre på att skaffa en dragbegränsare för att i långa loppet få en bättre ekonomi i eldandet och för att jämna ut trycket.

Förstår att ni vill ha loggar på vad som händer med brännaren i loggform och det hade jag mer än gärna delat med mig av om jag hade haft det.
Förra säsongen satt jag och justerade allt enligt manualen, pellets påsen och rökgastempen och loggförde.
Detta visade sig enligt service teknikern var kass.
Killen kom från Eldkraft och sa att det som stod i manualen från Janfire kunde man inte lita på (värden för matning och spänning).
Eldkraft som jag förstått skall vara en mycket seriös firma med gott ryckte och det var därför jag kallade in dessa.
Därav litar jag på att de fått rätt på alla de värden som skall vara justerade.
Litar på denna firma trotts att han slängde ur sig att boxen skulle bytas utan att ha någon grund till bytet för han hade med sig hela maskineriet för att mäta rökgasvärde samt undertryck för pannan.
Fick reda på av honom att den stod lite fett ställt när han ställde den då pannan inte var uppe i full värme och detta skulle då jämna ut sig vid full arbetstemp.
Vad det gäller fläkten så sa även denna person att det går som den skall men att lagret i den håller troligen bara denna säsongen också.
Men uräkta om jag skriver en korkad fråga: Hur vet jag om fläkten snurrar för sakta?
Skall inte voltantalet motsvara fläktens rotation, för jag hör ju när den börjar snurra
TheDvL
Frö

Inlägg av TheDvL »

Kom på en annan sak jag bör tillägga till denna tråd.
Om jag väljer läge ett och två så strular den massivt mycket mer än på tre och fyra.
Vad jag förstår är det för att läge ett och två använder sig bara av tändspiralen och tre och fyra med glöd tills det brunnit ut eller att termokontakten slagit till då tändspiralen kickar in.
Mycket pekar just på tändningen med spiralen (vilket inte är mer än en vecka gamal) för det är ju först när denna behövs som det strular.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om t.ex. lagret är trött ger det mer motstånd, därför går det åt mer energi till att övervinna detta motstånd och det ger mindre energi att "skyffla luft" helt enkelt.

Efter vad du skriver skulle jag lita mer på Janfires manualer än det företag... Jag är inte imponerat.
Är inte PK!
Skriv svar