Shuntautomatik CRB121
Shuntautomatik CRB121
Hej,
Isamband med att jag kastade ut min klenod CTC265 mot förmån av en beg Biomatic + så beställde jag även shuntauomatik. Valet föll på en CRB121 med trådlös innegivare. Dock måste jag säga att manualen var bland det sämsta jag sett. Många fina bilder men väldigt lite text. Problem är att jag får den inte att reglera värme alls. Jag hör att den jobbar men det händer inget på shunten.
Hur kalibrerar man denna?
Ska den sitta lite löst på shunten. Man ska ju bara dra skruven i mitten 1-2 Nm.
Går det att nolla den och börja om?
Tacksam för svar och hjälp.
Isamband med att jag kastade ut min klenod CTC265 mot förmån av en beg Biomatic + så beställde jag även shuntauomatik. Valet föll på en CRB121 med trådlös innegivare. Dock måste jag säga att manualen var bland det sämsta jag sett. Många fina bilder men väldigt lite text. Problem är att jag får den inte att reglera värme alls. Jag hör att den jobbar men det händer inget på shunten.
Hur kalibrerar man denna?
Ska den sitta lite löst på shunten. Man ska ju bara dra skruven i mitten 1-2 Nm.
Går det att nolla den och börja om?
Tacksam för svar och hjälp.
Biomatic+ 2001 Bequem 20D 2004
CRB121
CRB121
Re: Shuntautomatik CRB121
Jag satt in min igår men jag har väl som dig haft lite problem. Jag blev inte riktigt klok i början för min rörde sig inte heller men det lät som om motorn gick. Min lösning var att ta bort den yttersta kåpan och då började den genast att vandra. Startade om den samtidigt också, om det nu gjorde någon skillnad. Om du eller någon annan vet hur det yttersta höljet ska sitta får du gärna meddela mig. Testade de "två" lägen man kan trycka fast det med men det hjälpte inte.
Det positiva är väl att den verkar reglera värmen rätt. Fast ett problem jag har är att tempen på den trådlösa enheten står på 20 grader men jag har ställt in den på 22.5 grader.Vet du om jag gör något fel?
Sen håller jag med dig om manualen, den var ingen höjdare och mest förbryllande.För en sådan här dyr produkt bordde kunna kosta på sig lite text på olika språk.
Det positiva är väl att den verkar reglera värmen rätt. Fast ett problem jag har är att tempen på den trådlösa enheten står på 20 grader men jag har ställt in den på 22.5 grader.Vet du om jag gör något fel?
Sen håller jag med dig om manualen, den var ingen höjdare och mest förbryllande.För en sådan här dyr produkt bordde kunna kosta på sig lite text på olika språk.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Jag har nog pillat för mycket på min nu. Hur står din orangea ring som är längst in i shunten? Provade din metod att ta bort vredlocket utan framgång. Ska nog ringa eseb imorgon och fråga.
Det ska gå att kalibrera den trådlösa enheten men jag vet inte hur ännu.
Just nu känns det som en massa pengar på ingenting tyvärr . Men skam den som ger sig.
Det ska gå att kalibrera den trådlösa enheten men jag vet inte hur ännu.
Just nu känns det som en massa pengar på ingenting tyvärr . Men skam den som ger sig.
CRB121
CRB121
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Om man kollar på filmen så tar han bort den orangea ringen.
http://www.youtube.com/watch?v=Qxbf5mxtHls
http://www.youtube.com/watch?v=Qxbf5mxtHls
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jag var nog lite otydlig. Det jag menar är den orangea ringen inne i ställmotorn.
CRB121
CRB121
Hur går det för dig med CRB:n?
Jag har inte orkar gå ner i källaren ännu för att kolla allt för mycket. Ser du något matnyttigt på denna bilden?

Såg idag att de precis har släppt en ny version av denna med uppgraderad programvara där det bland annat går att ställa tempen för alla dagar i veckan. Tänkte säga att det var synd att men inte köpte den men priset sticker kanske ännu mer än på denna vi har.
Jag får i alla fall säga att jag är nöjd än så länge. Nu har jag fått igång ett bra och jämt klimat inne. Det känns stor skillnad mot innan. Jag tyckte visserligen tempen låg realtivt jämt i huset då och att jag hade reglerat in elementen hyfsat bra. Ska bli intressant och se efter några veckor om det har gjort något med förbrukningen.
Något annat som är skönt också är mitt nya Mafa Midi förråd. Otroligt skönt att slippa säcka pellets var tredje dag. Nu känns det inte som lika mycket jobb även om all pellets ska ner i källaren ändå. Det återstående projektet är bara att ordna ett bra automatiskt system för pelletsförflyttningen.
Jag har inte orkar gå ner i källaren ännu för att kolla allt för mycket. Ser du något matnyttigt på denna bilden?

Såg idag att de precis har släppt en ny version av denna med uppgraderad programvara där det bland annat går att ställa tempen för alla dagar i veckan. Tänkte säga att det var synd att men inte köpte den men priset sticker kanske ännu mer än på denna vi har.
Jag får i alla fall säga att jag är nöjd än så länge. Nu har jag fått igång ett bra och jämt klimat inne. Det känns stor skillnad mot innan. Jag tyckte visserligen tempen låg realtivt jämt i huset då och att jag hade reglerat in elementen hyfsat bra. Ska bli intressant och se efter några veckor om det har gjort något med förbrukningen.
Något annat som är skönt också är mitt nya Mafa Midi förråd. Otroligt skönt att slippa säcka pellets var tredje dag. Nu känns det inte som lika mycket jobb även om all pellets ska ner i källaren ändå. Det återstående projektet är bara att ordna ett bra automatiskt system för pelletsförflyttningen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ursäkta den stora bilden! Har gjort på samma sätt innan när jag lagt in bilder men då har de blivit små. Jag får kolla över bildstorleken när jag lägger in bild nästa gång.
Har du testat någon av T och T2 funktionerna? Förstår mig knappt på det där, kan vara jag som är trög men informationen av inställningarna i displayen tycker jag är högst bristfälliga.
Har du testat någon av T och T2 funktionerna? Förstår mig knappt på det där, kan vara jag som är trög men informationen av inställningarna i displayen tycker jag är högst bristfälliga.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Hej,
Bilden hjälpte inte mycket då min oranga ring sitter innanför täcklocket. Men det löste sig. Den kunde bara sitta på ett sätt. Jag pratade med Esbe idag och fick just inte så mycket mera hjälp där. Jag tror nästan att min är en DOA. Ibland får jag den att rörar sig, ibland inte. För om jag ställer in 21 grader och då står shunten på ca 30 grader ut och ökar jag så jag vill ha 29 grader inne händer det inget med shunten alls. Jag blir f@n inte klok på detta. Får nog åka till dahl och se om de har en ny jag kan prova med.
Jag kan ju shunta manuellt och det rör sig fint. Jobbar kväll denna vecka så jag ska sitta i pannrummet imorgon tills jag har löst det tänkte jag.
Men vad jag har märkt med denna pannan är att det går iaf åt mindre pellets.
Jag har löst mitt konkande på säcker så att jag har hål i väggen från mitt garage ner till pannrummet. I hålet har jag stuprör som då pelletsen rinner ner i förrådet. Och en på tok förliten tratt att hälla i på utsidan men det funkar iaf.
Bilden hjälpte inte mycket då min oranga ring sitter innanför täcklocket. Men det löste sig. Den kunde bara sitta på ett sätt. Jag pratade med Esbe idag och fick just inte så mycket mera hjälp där. Jag tror nästan att min är en DOA. Ibland får jag den att rörar sig, ibland inte. För om jag ställer in 21 grader och då står shunten på ca 30 grader ut och ökar jag så jag vill ha 29 grader inne händer det inget med shunten alls. Jag blir f@n inte klok på detta. Får nog åka till dahl och se om de har en ny jag kan prova med.
Jag kan ju shunta manuellt och det rör sig fint. Jobbar kväll denna vecka så jag ska sitta i pannrummet imorgon tills jag har löst det tänkte jag.
Men vad jag har märkt med denna pannan är att det går iaf åt mindre pellets.
Jag har löst mitt konkande på säcker så att jag har hål i väggen från mitt garage ner till pannrummet. I hålet har jag stuprör som då pelletsen rinner ner i förrådet. Och en på tok förliten tratt att hälla i på utsidan men det funkar iaf.
CRB121
CRB121
-
- Ungskog
Har en CRB121 själv, och är nöjd med den.
Vredet på shuntstyrningen har två lägen, ett manuellt och ett som aktiverar motorstyrningen.
När ratten är intryckt styr motorn den, när den är i utdraget läge, så orangea ringen syns runt kanten, då kan man styra den manuellt.
Hoppas jag hjälpt på något sätt, svara gärna på mer funderingar.
Vredet på shuntstyrningen har två lägen, ett manuellt och ett som aktiverar motorstyrningen.
När ratten är intryckt styr motorn den, när den är i utdraget läge, så orangea ringen syns runt kanten, då kan man styra den manuellt.
Hoppas jag hjälpt på något sätt, svara gärna på mer funderingar.
Har precis köpt en CRB121 själv och håller med om att installationsanvisning och manual är bristfälliga. Har också haft lite igångkörningsproblem med systemet och undrar om det löst sig för er andra. Funderar över vad symbolerna på motorshunten i displayen bredvid framledningstemperaturen betyder. Önskar jag kunde återställa den till fabriksinställningar men vet inte hur. Tacksam för hjälp.
Hej.
Symbolerna står för om styrningen jobbar mot en högre, lägre eller konstant framledningstemp.
Pil upp = jobbar mot högre framledning
Ring i mitten = är nöjd med nuvarande framledningstemp
Pil ner = jobbar mot lägre framledning
Jag monterade, kopplade in sladden, ställde in tempen - och har inte rört den sen dess......
mvh
Symbolerna står för om styrningen jobbar mot en högre, lägre eller konstant framledningstemp.
Pil upp = jobbar mot högre framledning
Ring i mitten = är nöjd med nuvarande framledningstemp
Pil ner = jobbar mot lägre framledning
Jag monterade, kopplade in sladden, ställde in tempen - och har inte rört den sen dess......
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Tack för hjälpen
Har lite funderingar om att shunten som sitter på pannan spökar. Den går lite trögt, får försöka motionera den när tillfälle ges.
Har lite funderingar om att shunten som sitter på pannan spökar. Den går lite trögt, får försöka motionera den när tillfälle ges.
På min termomatic ERA finn en ratt för maxtemp till radiatorerna. Denna används även för att ställa rotations riktning. Med strömen av ställer man den i ett ändläge tex 80. Efter att strömmen är på vrider man den till 20 inom 5 sek. Skalan går från 20-80 grader (max ut ställer man på den). Vill man vända så startar man på 20 strömlös, och vrider till 80 inom 5 sek när den strömsätts.
Jag vet inte om CRB121 funkar på liknande sätt.
Jag vet inte om CRB121 funkar på liknande sätt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Problemet är löst
Ratten på shunten satt inte som den skulle. Nu fungerar det klockrent.
Ratten på shunten satt inte som den skulle. Nu fungerar det klockrent.