fråga1.
sotaren rekomenderade att jag flyttade brännaren från vedluckan ner till lukan där en oljebränare suttit, dvs under vattentanken i pannan för att få mer eftekt, dock sitter den långt ner och nära golvet i pannan, tror ni att det fungerar bra? jag tänker på att det kan ju ligga en hög oförbrända pelletsar och brinna nere på golvet??
fråga 2.
har varit utan vatten i huset i tre månader, och när jag nu äntligen fick in vatten och börjar elda så händer nåt.
på pannan går det ner ett rör med färskvatten och brevid kommer ett rör upp med varmvatten.
på dessa rören sitter det en "klump" med några rattar på och ett tredje rör som släpper ut vatten vid för högt tryck eller nåt via en ventil som öppnar och stänger.
när jag börjar elda och kommer till ca 30 grader så börjar pannan att släppa ut vatten via den där ventilen, och gör så under hela eldningen, när pannan ligger på runt 70 grader så är även färskvattenröret (med kallt vatten in) varmt en halvmeter tillbaka efter ventilen mot pumpen så att säga.
vad kan vara fel?? jag funderar på om nån packning är sönder eftersom den stått torr så länge, eller om jag pumpat in smuts med vattnet då brunnen sinade??
tacksam för svar.
eventuellt bifogar jag en bild om jag hittar.
http://www.flickr.com/photos/76502321@N ... 6865763723
bild 2 ska brännaren flyttas ner till understa luckan till vänster.
bild 3 jag talar om de två rören längst till vänster, kall o varmvatten.