Vilken brännare ska jag köpa?

FRS05
Energiprofet!

Re: Vilken brännare ska jag köpa?

Inlägg av FRS05 »

Ja, då kan jag nog behålla min skruv så länge och om annat så får jag helt enkelt byta den om jag ser att den inte fungerar. Men du borde ha koll på det där med effekten Icecap. Det är nämligen så att min panna vill ha rätt hög effekt. Märkningen på Janfire brännaren är 23 kW men där finns bara fyra effektområden varvid den högsta 15kW, om jag nu läst manualen rätt vill säga. Är det lätt/svårt att ändra effekten till en högre? Eftersom det inte finns något förinställt steg för en högre effekt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Då har du en gammal manual...

Effekten ställs i steg om 1kW mellan de inställda gränsvärden. Dessa gränsvärden ställs i sin tur i steg om 1kW i servicemenyn, ända upp till 23kW som högst för höga gränsen.

Men är du säker på att du behöver köra på 23kW? Det sliter ganska mycket mer på brännaren och det är ju inte säkert att du behöver denna effekt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Nej, jag gick ner och läste manualen i källaren lite bättre nu och där stod mellan 20 till 30kW för olja. Så då borde 15kW vara fullt tillräckligt ändå om man läser manualen eftersom det står att hälften av oljans effekt för pellets fungerar bra.

Jag har kollat manualerna på eldkrafts hemsida och var visst från 2006. Hur ny brännare skall man ha för att ska vara den senaste modellen så att säga? Är väl bäst att kolla upp när brännaren är tillverkad om man beställer från eldkraft så jag inte får något som legat på hyllan i ett antal år. Känns dock bara som om manualerna är lite dåligt uppdaterade.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det har kommit en del uppdateringar eftersom, senast är det väl ett par år sedan att någon större uppdatering har skedd. Och den uppdatering har bara med mjukvaran att göra. Men se till att OM du köper en ny ska den ha de extra kontaktdon på utsidan, det rör sig om 2 st 9-poliga DSUB-kontaktdon ("datorkontaktdon"). Då kan du koppla till en hel del funktioner och mjukvaran bör vara mycket ny.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Yes, nu har jag skickat iväg ett mail så får jag se vad de svarar om modell och så vidare. Nu blir det mycket frågor här men lika bra att passa på. Det här benstativet, hur högt upp får man brännaren med det? Mätte idag vad jag har på min panna och det är 450mm från govlet upp till underkant av brännaren. Kollar jag lite på måttangivelser på av brännaren så ser det ut att vara för kort. Visserligen kan jag nog höja det rätt lätt på jobbet men ändå.

Om jag förstod det rätt så fungerade nivåvakten till internförrådet så att den helt enkelt stoppade skruven när den känner av att det är fullt?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Stativet kan enkelt förlängas, det är ett 30x30x1,5 RHS om jag inte minns fel. Kan vara 20x20.

Styrningen av externskruven fungerar så att när sensorn meddelar att pellets i förrådet är låg startar en timer som räknar 1/100-dels sekund doseringstid. När summan uppgår till 25 sekunder startas externskruven som sedan får köra till sensorn är nöjd igen + 3 sekunder (ställbart).

Om det tar 2 minuter (ställbart) eller mer innan sensorn påverkas larmas det för externskruv-fel.

Detta ger att externskruven bara kör när den behöver och att tiden från det att sensorn ger "lågt nivå"-signal till motorn faktisk startar beror på effekten. Samtidig "toppas" doseringsförrådet på då sensorn ju sitter en bit ner.

Tidigare var den ställd till att köra en viss tid efter sensorn var missnöjd, den tid var ställd efter att brännaren körde full patte och jag störde mig på det varför jag ändrade detta. Slutsumman är att externskruven kör när den behövs, antal starter är minimerat och gångtiden maximerat och tar den för lång tid på sig får man larm.

Det ställs ingen speciella krav på externskruven mer än att den inte får dra hur mycket ström som helst och den måste klara av att faktisk dosera en viss mängd per tidenhet, något långt de flesta skruvar klarar.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Jag undrar bara om det finns två modeller av Janfire NH? Man blir lite konfunderad eftersom vissa sidor har olika bilder. Jag antar bara att det är så att bilderna är lite dåligt uppdaterade på vissa sidor och det bara finns en modell av Janfire NH. De andra bilderna är bara på den "gamla" versionen av Janfire NH?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det finns bara 1 modell som sådan. Dock finns det "Integral"-modellen med en annan kåpa, bredare helt enkelt.

Det har kommit en uppdatering där lite kontaktdon har blivit dragit ut till ytterdelen så att de är tillgängeliga för ytterligare sensorer och anslutningar.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Jag går fortfarande och funderar på om jag ska köpa en brännare eller ej här. Eftersom Janfire NH är en av de dyrare på marknaden också vill jag veta att den fungerar bra därav mina många frågor och långa fundering. Det jag egentligen skulle komma till är hur askan lägger sig när brännaren askar ut? Frågan blir väl nästan ställd till dig Icecap.

Det jag har i åtanke är att min panna ser ut ungefär såhär: http://www.varmebaronen.se/tekniska_dat ... emsida.pdf . Min farhåga är bara att askan kommer precis i hålet vid keramiken i eldstaden och på så sätt "proppar" igen så att ingen luft kan komma ut. På så sätt så skulle den automatiska uraskningen inte hjälpa så mycket.

När jag mäter, på ett ungefär, så sitter hålet i keramiken ungefär 200mm från insidan av pannväggen. Kollar jag sedan på måttsättningen av NH brännaren så går brännaren in 175mm in i pannan, varvid själva uraskningen sker ytterligare en bit längre in mot pannväggen. Så som jag ser där borde där kunna få plats en hel aska. Fast det kanske är så att förbränningen och trycket när man eldar gör att askan ändå lägger sig jämt över hela utrymmet i pannan?

Annars är det väl rätt dumt att ha rökgångarna så som jag har på pannan? Tänkte att i och med där kommer mer aska hela så kan det väl ha påverkan på förbränningen med tanke på att röken får mindre och mindre plats att vandra till kanalerna.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Länken är död...

I min pannan är utloppet från oljekammern (där pelletsbrännaren sitter) i toppen varför askan inte stör så värst mycket.

Den mekaniska uraskningen knuffar ut askan en bit under eldöppningen, i min panna betyder det att när det har nått en viss höjd pressas det bakåt och "komprimeras" eftersom det fylls på med aska. Om du t.ex. har ett brännkammare där utloppet är i botten kommer askan att täppa igen hålet, vara sig du har automatisk uraskning eller manuell, skillnaden i det fall är nog bara att brännaren är ren i alla lägen men att du måste aska ur pannan lika ofta i alla fall.
Är inte PK!
FRS05
Energiprofet!

Inlägg av FRS05 »

Jag som klantade mig vid länkningen. Här kommer en korrekt: http://www.varmebaronen.se/tekniska_dat ... emsida.pdf

Med andra ord får jag aska ur ofta oavsett vad jag har för brännare med tanke på min panna...
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Skriv svar