Hej, nu har jag fått min Biomatic inkopplad. Dock får jag inget varmvatten när jag kör med elpatronen. Jag skulle kunna tänka mig att flödesvakten är kapitel. Går det att mäta sig till detta. Cirkpumpen går. Och jag kan få varmvatten i ca 20 sekunder sen är det slut. Eller har jag bara helt enkelt fel inställning någonstans. Jag har inte eldat med pellets för att sotarn kommer först på tisdag och provtrycker.
Tips mottages tacksamt.
Varmvatten Biomatic
Varmvatten Biomatic
Biomatic+ 2001 Bequem 20D 2004
CRB121
CRB121
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Re: Varmvatten Biomatic
När du skriver att "cirkulationspumpen går" menar du då den interna pumpen för varmvatten?
Om denna pump går så borde flödesvakten också fungera eftersom den startar pumpen vid varmvattentappning.
Har du kollat att pumpen verkligen snurrar? Lossa skruven i pumpfronten och se om axeln roterar.
Kommer lite vatten men det är inget problem.
Kan behöva hjälp med en skruvmejsel om den stått still länge.
Kan också tänka mig att värmeväxlaren har blivit igensatt på pannvattensidan och behöver spolas ur.
Om denna pump går så borde flödesvakten också fungera eftersom den startar pumpen vid varmvattentappning.
Har du kollat att pumpen verkligen snurrar? Lossa skruven i pumpfronten och se om axeln roterar.
Kommer lite vatten men det är inget problem.
Kan behöva hjälp med en skruvmejsel om den stått still länge.
Kan också tänka mig att värmeväxlaren har blivit igensatt på pannvattensidan och behöver spolas ur.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Världsklass.
Om jag bara hade haft hjärnan inkopplad så hade jag ju nästan kunnat lista ut detta.
Men tack vara hjälpsamma människor så fick man ett snabbt svar.
Som sagt. pumpen stod stilla. Lite vatten kom det och lite knas i elektroniken blev det men det torkar upp och då blir det ju snart bra.
Men om jag mot förmodan skulle vilja spola ur värmeväxlaren. Hur går jag till väga då?
Tack så jättemycket för hjälpen!
Om jag bara hade haft hjärnan inkopplad så hade jag ju nästan kunnat lista ut detta.
Men tack vara hjälpsamma människor så fick man ett snabbt svar.
Som sagt. pumpen stod stilla. Lite vatten kom det och lite knas i elektroniken blev det men det torkar upp och då blir det ju snart bra.
Men om jag mot förmodan skulle vilja spola ur värmeväxlaren. Hur går jag till väga då?
Tack så jättemycket för hjälpen!
Biomatic+ 2001 Bequem 20D 2004
CRB121
CRB121
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Att spola växlaren är betydligt bökigare.
Finns det inte avstängningsventiler mot radiatorsystemet måste du tappa ner allt över växlarens nivå.
Det är nog enklast att plocka ur växlaren ur pannan, ansluta en trädgårdslang till en anslutning och leda utloppet till en golvbrunn. Sedan är det bara att gasa på med vattentrycket i vattenledningen.
Räcker varmvattnet till när du fått igång pumpen, så finns ingen anledning att ge sig på växlaren.
Finns det inte avstängningsventiler mot radiatorsystemet måste du tappa ner allt över växlarens nivå.
Det är nog enklast att plocka ur växlaren ur pannan, ansluta en trädgårdslang till en anslutning och leda utloppet till en golvbrunn. Sedan är det bara att gasa på med vattentrycket i vattenledningen.
Räcker varmvattnet till när du fått igång pumpen, så finns ingen anledning att ge sig på växlaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd