lågriktare tb mini

Skriv svar
Prästbograbben
Frö

lågriktare tb mini

Inlägg av Prästbograbben »

Hejsan.
Min fråga är följande : är det någon annan som eldar med en tb mini i en nibe city som har problem
med att tempen i fallröret stiger när flamriktaren används?
Tycker öppningen för lågan/elden blir väl liten när flamriktaren används. Kapade bort 2cm, får
kolla om nått ändras. Annars svetsa tillbaka biten. Nån som använder effecta brännaren?
Bra/dålig?
velund
Entusiast!

Re: lågriktare tb mini

Inlägg av velund »

Jag eldar också med TB Mini i en oljepanna.
Effectabrännaren ska du inte fundera på. När jag köpte huset satt en P21, PellX, KMP, Effecta, Swebo brännare i pannan. Många namn på samma brännarkonstruktion. Den höll på att sätta eld på hela huset så jag böt ut den till en begagnad TB Mini och det har fungerat problemfritt sedan då.

Om det blir fallrörsvärme kanske du eldar med för hög effekt eller kanske draget nu under sommaren har varit för dåligt. Flamriktare begränsar brännarens effekt till 12-13 kW effekt har jag hört men mer effekt behöver man inte i en oljepanna.
Jag köpte min TB Mini med en hembyggd flamriktare. Den är gjord så att 3 skruvar med stora brickor klämmer fast riktaren mot brännarhusets överkant. Utanför brännarhuset böjer den av uppåt i 1,5 cm och sedan horisontellt framåt med lite nedböjda sidor. Kör med drygt 11 kW effekt och har inte haft några problem med värme åt fel håll. Dragbegränsaren är inställd på 16 Pa och alla turbulatorer i.
Kanske TB Mini inte är idealisk i oljepanna. Skulle jag byta brännare igen blev det en begagnad Bionordic eller Eurofire eller en ny BioBjörn. Vore kul att prova något annat ett tag. :)
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Skriv svar