Ny pelletspanna
Ny pelletspanna
Hejsan alla, jag är ny på forumet.
Jag installerade för 10 år sedan en EcoTec brännare i en Värmebaronen Trio Max. Den har fungerat bra och gör fortfarande det. Nu har jag börjat fundera på att uppgradera mitt värmesystem så att jag får enklare skötsel dvs mindre sotning. Nackdelen med Trio Max när jag har denna brännare är att den sitter i veddelen, längst ner så det blir inte mycket plats för aska. Tuberna blir fulla med aska ganska fort också, så sotning 1 g/vecka är ett måste, på vintern något oftare ändå, ca 15 säckar pellets brukar den klara innan askan tar över och täpper till. Jag antar att verkningsgraden inte är den bästa heller med denna combo.
Nu till min fråga
Skulle jag kunna använda min brännare i tex en Biomatic Basic eller anses brännaren för gammal i dag. Bör jag kanske byta brännaren också, eller köpa en helt ny panna/brännare.
Huset är 117m3 plus lika mycket källare.
Tackar på förhand för goda råd
Jag installerade för 10 år sedan en EcoTec brännare i en Värmebaronen Trio Max. Den har fungerat bra och gör fortfarande det. Nu har jag börjat fundera på att uppgradera mitt värmesystem så att jag får enklare skötsel dvs mindre sotning. Nackdelen med Trio Max när jag har denna brännare är att den sitter i veddelen, längst ner så det blir inte mycket plats för aska. Tuberna blir fulla med aska ganska fort också, så sotning 1 g/vecka är ett måste, på vintern något oftare ändå, ca 15 säckar pellets brukar den klara innan askan tar över och täpper till. Jag antar att verkningsgraden inte är den bästa heller med denna combo.
Nu till min fråga
Skulle jag kunna använda min brännare i tex en Biomatic Basic eller anses brännaren för gammal i dag. Bör jag kanske byta brännaren också, eller köpa en helt ny panna/brännare.
Huset är 117m3 plus lika mycket källare.
Tackar på förhand för goda råd
Re: Ny pelletspanna
Vilken EcoTec är det som du har? A3, A4 eller Bioline?
Modellen har betydelse om det något att behålla.
A3:an är den sämsta då den saknar autostart och endast kör på underhållsglöd.'
A4:an och Bioline är samma brännare med olika namn. Är det en sådan som du har så skall det inte vara några problem att köra vidare med den brännaren.
Modellen har betydelse om det något att behålla.
A3:an är den sämsta då den saknar autostart och endast kör på underhållsglöd.'
A4:an och Bioline är samma brännare med olika namn. Är det en sådan som du har så skall det inte vara några problem att köra vidare med den brännaren.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Eldar man bara mot panna utan acktank körs ändå brännaren på underhållsglöd, finns alltid glöd kvar att tända pellets med då det är dax för start även om man kör med 10° hysteries/diff..
10° i en panna på 140 liter gör bara 1,6 kWh så de räcker bara ca 30 min vid 0° ute, Kör själv med underhållsglöd mot 500 l acktank under vintern med 35° hysteries o 90 min mellan pyttsarna för att hålla igång glöden.. Går ca 500 gram pellets/dygn för att hålla igång glöden då det är 0° ute o har inga problem med att det sotar..
Så fungerar brännaren bra byt bara pannan nu så går ju brännaren byta den dagen den pajar
10° i en panna på 140 liter gör bara 1,6 kWh så de räcker bara ca 30 min vid 0° ute, Kör själv med underhållsglöd mot 500 l acktank under vintern med 35° hysteries o 90 min mellan pyttsarna för att hålla igång glöden.. Går ca 500 gram pellets/dygn för att hålla igång glöden då det är 0° ute o har inga problem med att det sotar..
Så fungerar brännaren bra byt bara pannan nu så går ju brännaren byta den dagen den pajar
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har en A3, den jobbar med underhållsglöd. Har aldrig haft några problem med det. Hur är det med pannor till den brännaren? Vad är det som är vettigt att titta på och vilka är mindre vettiga?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Biomatic är ju byggd för den typen av brännare annars fungerar Combifire/Janfire fint då det är den pannan som den är testad mot..
Även effekta o Nibe pellux går fint sen finns ju Ctc oxå, Försök gärna ta en panna med spaksotning då det är skönt slippa va framme o damma med viskan
Automatisk el manuell har inte så stor betydelse då det bara är typ en gång i veckan du drar i spaken men är billigare o mindre som kan strula med manuella..
Biomatic med spaksotning o askkomprimering på asklådan bör du kunna köra närmare 3 ton mellan uraskningarna o sotningen behöver bara sotarn göra då denne kommer, Endast rengöring av brännarkoppen nån gång/år samt tömmning av asklådan 2 ggr/år om du inte är storförbrukare
Ide kanske att försöka få pannan bytt snarast möjligt innan kylan kommer kanske
Även effekta o Nibe pellux går fint sen finns ju Ctc oxå, Försök gärna ta en panna med spaksotning då det är skönt slippa va framme o damma med viskan

Biomatic med spaksotning o askkomprimering på asklådan bör du kunna köra närmare 3 ton mellan uraskningarna o sotningen behöver bara sotarn göra då denne kommer, Endast rengöring av brännarkoppen nån gång/år samt tömmning av asklådan 2 ggr/år om du inte är storförbrukare

Ide kanske att försöka få pannan bytt snarast möjligt innan kylan kommer kanske

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tackar så mycket, väldigt fina tips till en "amatör". Vad jag är ute efter är ju att slippa veckunderhållet jag har idag, så viskan vill jag absolut slippa. Dra i spaken lite då och då samt tömma asklådan inget problem. Jag skulle tro att jag förbrukar ca 9 pallar pellets/år +- beroende om jag använder el på sommaren eller inte. Jag ska kolla lite på dom pannor du föreslagit och se vad som kommer fram.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Kan nästan garantera att de kommer att gå ca 2 pal mindre/år med ny panna, Själv förbrukade jag 3,3 m3 olja o med janfire i den pannan gick det 7 ton pellets/år o nu efter pannbyte 5 ton ändå är inte min nya panna lika effektiv som nämda pannor samt betydligt bökigare att sota men då man inte visste bättre då är de inte mycket annat att göra än att ge andra rådet att inte göra samma miss
Låter ju trevligt att man kanske kan tjäna något på utlägget förutom arbetet. Kom på en extra sak jag troligen får fortsätta göra dock, trots pannbyte. Min A3 brännare får beläggningar i brännarkoppen som man får knacka bort beroende på hur mycket man eldar men som sagt det får jag stå ut med om jag väljer att behålla den brännaren och varför inte, som du sa det går att byta senare om så vill.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ja det är att knacka ur koppen du behöver göra, Vet inte hur ofta du gör detta men en kompis som kör biomatic rengör koppen o drar tuberna varannan asklåda el efter 2,7-3 tons förbrukning..
Själv rengör jag koppen efter ca 2 tons förbrukning el varannan gång jag sotar/tömmer aska men ibland har man haft så bra pellets att man inte skulle behövt rengöra koppen först efter 5-6 ton, Synd bara att man inte får så bra pellets varje gång..
Själv rengör jag koppen efter ca 2 tons förbrukning el varannan gång jag sotar/tömmer aska men ibland har man haft så bra pellets att man inte skulle behövt rengöra koppen först efter 5-6 ton, Synd bara att man inte får så bra pellets varje gång..