Kombinera CTC 1100 med v-vattenberedare

Skriv svar
elbrink
Prima virke

Kombinera CTC 1100 med v-vattenberedare

Inlägg av elbrink »

ska göra lite förändringar i min uppvärming nu till hösten hade jag tänkt.
Har en CTC 1100 med genomströmsberedare och brännaren är en Viking BIO.
Jag tänker att jag ska testa hänga på en 100L varmvattenberedare som jag fyller med varmt vatten från pannan, så att man har de 100 litrarna i "reserv", så att jag kan använda startfördröjningen. 100L 70 gradigt vatten borde bli ca 200 l dusch vatten. När/om dessa litrar tar slut, blir principipen precis samma som dag, att vattnet värms i pannan och bara mellanlandar i varmvattenberedaren. Förstår ni hur jag tänker? Och framförallt, kommer det att fuängera tror ni? Anledningen till detta tänkter jag skulle vara att slippa elda på sommaren och då bara köra VV beredaren, plus att genom att använda startfördröjningen på brännaren få färre starter och längre gångtider.

Tips, tankar och ideér kring detta mottages tacksamt.
CTC 1100 -96 med 5/6 Turbolatorer
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
msh16
Energiprofet!

Re: Kombinera CTC 1100 med v-vattenberedare

Inlägg av msh16 »

Men i varmvattenberedaren värms vanligt kallvatten upp. Det är ingen värmeväxlare. Pannvattnet stannar i pannan och i elementen.
Helt rätt tänkt som jag ser det men då måste du skaffa en isolerad extratank på 100 liter som du cirkulerar pannvattnet igenom. I tanken har du en varmvattenslinga och elpatron så kan du koppla bort oljepannan helt på sommaren. Finns säkert billigt att köpa på blocket om man vill göra själv.
Värma varmvatten i pannan på sommaren är ingen bra ide för det blir förluster och pannrummet ska ha tilluft så värmen som blir där vädras ut.
Jag har en 50 liters elberedare på sommaren men den är för liten. Har som du funderat på någon bättre lösning med en tank på omkring 100 liter med elpatron som värmer vattnet på sommaren och som kan kopplas till pannan på vintern som volymförstoring. Gör inget om det blir lite förluster om man ställer tanken i ett annat rum i källaren där det behövs lite värme för att hålla fukten borta. Pannrummet däremot behöver ingen extra värme.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
elbrink
Prima virke

Inlägg av elbrink »

ja men om jag kopplar varmvattenberedaren på utgående varmattenröret på pannan, då kommer den hela tiden fyllas med så varmt vatten som jag har blandningsventilen inställd på, vilket innebär att termostaten på vv beredaren mestadels kommer va frånslagen, kanske bara tilläggsvärma imellanåt om man inte tagit vatten på en stund. tar man vatten så fylls det ju på med nytt varmt vatten från pannan. med "från pannan" men jag ju inte pannvattnet som är i radiatorerna utan det vatten som passserat genom genomströmningsberedaren och på så vis blivit varmt.
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Ja då gör du som de flesta verkar göra. Det var det där med startfördröjningen som fick mig att ro att du ville ha större vattenvolym till pannan.
Nackdelen är att det blir en strömtjyv till att hålla vv beredaren varm när du inte är hemma eller inte förbrukar något vatten.
elbrink
Prima virke

Inlägg av elbrink »

okej ja då förstår jag. Jo visst kommer det dra mer ström men hoppas spara lite pelets på uteblivna förluster i pannan på sommmaren samt att gångtiderna blir längre. Vore kul att få kommentar från nån som har det så här? ÄR det en bra varmvattenberedare borde den ju hålla tempen rätt bra om man fyller den med 70 gradigt vatten?
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Gångtiderna på brännaren blir väl inte längre för att du kör ditt varmvatten genom en varmvattenberedare???

Dessutom får du ett "vattenmagasin till att hålla varmt, dvs det gäller att beredaren är bra isolerad...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elbrink
Prima virke

Inlägg av elbrink »

jo det blir dom efterssom jag har 100 liter i en varmvattenberedare kan jag ha 20 min startfördröjning på brännaren. Vilket innebär att brinntiden blir längre.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Men startfördröjning får du ju hela tiden justera om beroende på hur kallt det är ute.
Är det bara för varmvattnet så sätt in en ulmabrännare, uppe i full drift på en minut så slipper du kostnad för varmvattenberedaren. Ställbar hysteres i stället för startfördröjning och automatisk uraskning.

Köpa till dyra saker för att hålla liv i andra gamla saker är en ide jag är rädd för.
elbrink
Prima virke

Inlägg av elbrink »

har redan varmvattenberedaren så nån särskilld kostnad blir det inte. bygger en "brygga" förbi vv beredaren med kranar på så fungerar det inte som jag vill så kan jag koppla förbi och bara använda på sommaren när pannan är avstängd.
Viking Bio Brännare -11
Mafa Mini Veckoförråd
150kvm + 90 biyta
Trähus från 1934
Rindi Pellets 16kg säck
Bor i Jönköping
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Jag har olika temperatur hysteres beroende på om jag tappar varmvatten eller inte. Nu på sommaren startar aldrig brännaren om jag inte tappat vatten. Så om man är borta en vecka tar det ju ett tag att få varmvatten när man kommer hem. Men systemet innebär att gångtiderna blir klart längre på nätter och när ingen är hemma. Nackdelen är att om man börjar duscha när temperaturen redan är ganska låg så riskerar det att varmvattnet inte räcker, så under uppvärmnings utesäsong får man tappa ett par matskedar varmvatten 15min innan dusch.
Skriv svar