Laddomat går hela tiden vid pelletseldning

Skriv svar
Thommy_J
Späd planta

Laddomat går hela tiden vid pelletseldning

Inlägg av Thommy_J »

Hej alla

Är det någon som har försökt få bort de faktum att laddomat snurrar hela tiden när man kör Baxi Bonus 30 pannan i pelletseldarläge.

Har tagit kontakt med Baxi om detta och de skicka mig en överhettningsbrytare att montera in som skulle vara superenkelt och självförklarande. Men tydligen är jag dum eller så förklara de dåligt var och hur den skulle kopplas in. Kan heller inte se hur jag skulle koppla för att få samma funtion som i vedeldraläge bara för att jag sätter in ett nytt överhettningsskydd.

Tack på förhand för info om detta

Thommy
Baxi Bonus 30, Eurofire 20 kW, 1500 liter acktank, laddomat 21, automix 20
danei
Pannrumshärskare!

Re: Laddomat går hela tiden vid pelletseldning

Inlägg av danei »

Ett överhettningsskydd har inget med det att göra. Vet du hur det är inkopplat?
Jag hittade en manual med schema här.
Thommy_J
Späd planta

Inlägg av Thommy_J »

Tack för länken. Kände oxo att detta inte löste mitt "problem". Men enligt servicegrabben jag prata med så hade han själv
kopplat om sin bonus 30 att inte köra laddomaten hela tiden utan bara när brännare går igång.

Får ringa igen och sitta med kopplingschema framför mig och rita in.

Återkommer om de löser de åt mig så kanske nån mer får nytta av de.
Thommy_J
Späd planta

Inlägg av Thommy_J »

Då va "problemet" löst och här kommer en förklaring på hur man kopplar pannan utan att laddomat går hela tiden.

Först införskaffa ett x-tra överhettningsskydd från Baxi, 2 st flatstift och 2 kablar i olika färger helst.

Sedan använd ovanstående länk för att komma åt kopplingsschemat så ni förstår vad jag hänvisar till.

Borra in överhettningsskyddet i panelen 10 mm borr skall användas på lämplig fri plats.

Använd den ena kabeln och koppla in i plint x1 plats 4 (låt den andra sitta kvar oxo) och sätt på ett flatstift i andra änden på kabeln. Denna sätts sedan på plats P på överhettningsskydd.

Skruva sedan loss kabel i plint x1 plats 1 och sätt ett flatstift på denna och sätt in i överhettningsskydd plats 1.

Ställ ned rökgastemp till 90 grader.

Så var alla ingrepp klara bara att köra panna i läge vedeldning nu och låta pelletsbrännarens tempkännare avgöra när start ska ske som förr.

Lycka till
Skriv svar