Vilken brännare ska jag köpa?
Vilken brännare ska jag köpa?
Nuvarande panna: Värmebaronen Combimax 2000 -98
Nuvarande brännare: Iwabo Villa S - 01
Hus: 140m2 plus 90m2 råkällare som värms väldigt lite.
Brännaren har som synes några år på nacken och jag tycker den inte har någon direkt modern styrning som uppfyller mina behov. Så jag går i tankarna att köpa en ny brännare men behöver lite råd av er. Jag vill gärna ha någon form av "sommarläge" eftersom jag tänkte köra varmvattnet på sommaren också. Sedan vill jag ha en brännare som är pålitlig och där det är lätt att få tag i reservdelar. Jag har läst en hel del och hittat två brännare jag gillar.
Viking Bio: http://www.billigtvvs.se/produkter/226/ ... 1,5m-skruv
Janfire Flex A2: http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Vad säger ni om de här alternativen? Ni kan även tipsa om ni vet något ställe som har de billigare men jag tror jag har sonderat nätet rätt så bra.
Jag har även kollat på Janfire NH men en "skrapa" har jag ingen direkt nytta av. Känns mer som en grej som kan gå sönder. Visserligen kan det vara skönt men jag behöver ändå tömma pannan på aska ganska ofta. Sen gillar jag paketet som eldkraft har också eftersom jag blir garanterad att allt fungerar och det låter rätt smidigt. Gillar även stativet de har eftersom min brännare sitter rätt högt upp.
Viking Bio brännaren känns dock mer modern, sedan är den billigare också och med lite hjälp av er här inne får jag nog den att fungera bra.
Så, vad säger ni? Eller har ni andra tips på brännare? KMP brännare hittade jag riktigt billigt om man gav sin gamla i inbyte men den verkar vara skit. Även kollat på Ariterm BeQuem 20D men den uppåtbrinnande principen där verkar inte fungera i min panna, annars verkar det vara en väldigt bra brännare.
Nuvarande brännare: Iwabo Villa S - 01
Hus: 140m2 plus 90m2 råkällare som värms väldigt lite.
Brännaren har som synes några år på nacken och jag tycker den inte har någon direkt modern styrning som uppfyller mina behov. Så jag går i tankarna att köpa en ny brännare men behöver lite råd av er. Jag vill gärna ha någon form av "sommarläge" eftersom jag tänkte köra varmvattnet på sommaren också. Sedan vill jag ha en brännare som är pålitlig och där det är lätt att få tag i reservdelar. Jag har läst en hel del och hittat två brännare jag gillar.
Viking Bio: http://www.billigtvvs.se/produkter/226/ ... 1,5m-skruv
Janfire Flex A2: http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Vad säger ni om de här alternativen? Ni kan även tipsa om ni vet något ställe som har de billigare men jag tror jag har sonderat nätet rätt så bra.
Jag har även kollat på Janfire NH men en "skrapa" har jag ingen direkt nytta av. Känns mer som en grej som kan gå sönder. Visserligen kan det vara skönt men jag behöver ändå tömma pannan på aska ganska ofta. Sen gillar jag paketet som eldkraft har också eftersom jag blir garanterad att allt fungerar och det låter rätt smidigt. Gillar även stativet de har eftersom min brännare sitter rätt högt upp.
Viking Bio brännaren känns dock mer modern, sedan är den billigare också och med lite hjälp av er här inne får jag nog den att fungera bra.
Så, vad säger ni? Eller har ni andra tips på brännare? KMP brännare hittade jag riktigt billigt om man gav sin gamla i inbyte men den verkar vara skit. Även kollat på Ariterm BeQuem 20D men den uppåtbrinnande principen där verkar inte fungera i min panna, annars verkar det vara en väldigt bra brännare.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Re: Vilken brännare ska jag köpa?
Viking Bio är väl väldigt omodern med en styrning där du inte fritt kan ställa in både matning och fläkt samtidigt. Dessutom gillar den inte högt drag och har en förvånadsvärd förbrukning av brännarrör och roster.
Din brännare är väl i mitt tycke lika modern och mycket mer hållbar.
Tror inte Värmebaronen säljer särskilt många Viking Bio nuförtiden.
Janfire Flex A har vad jag vet 4 fasta driftlägen och inte fri inställbarhet. Inget för mig men kanske för dig.
Ville jag köpa ny brännare så blev det Baxi Eurofire, ULMA eller troligast BioBjörn från Energibiten. Den sistnämnda har automatisk uraskning med tryckluft. ULMA Har också tryckluftsuraskning tror jag.
Men min nymobrännare snurrar på bra. Hade den bara inbyggd termostatstyrning och digital fläktstyrning som standard så skulle den ligga i högsta divisionen den också.
Vad är det du söker som inte Iwabo Villa S har?
Din brännare är väl i mitt tycke lika modern och mycket mer hållbar.
Tror inte Värmebaronen säljer särskilt många Viking Bio nuförtiden.
Janfire Flex A har vad jag vet 4 fasta driftlägen och inte fri inställbarhet. Inget för mig men kanske för dig.
Ville jag köpa ny brännare så blev det Baxi Eurofire, ULMA eller troligast BioBjörn från Energibiten. Den sistnämnda har automatisk uraskning med tryckluft. ULMA Har också tryckluftsuraskning tror jag.
Men min nymobrännare snurrar på bra. Hade den bara inbyggd termostatstyrning och digital fläktstyrning som standard så skulle den ligga i högsta divisionen den också.

Vad är det du söker som inte Iwabo Villa S har?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Och sedan tror jag nog att du inte förstår Janfire NH'ns askskrapning. Den rensar inte pannan men brännaren!
Själv har jag inte rensat min brännare på ett antal år, askan drar jag däremot ut regelbundet.
Själv har jag inte rensat min brännare på ett antal år, askan drar jag däremot ut regelbundet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Jag förstod det där med rensningen av brännaren. Menade mer bara på att jag är ändå tvungen att suga ut askan från pannan relativt ofta på grund av det lilla askutrymmet. När jag ändå är tvungen att göra det så känns det som om det inte är vidare mycket mer jobb att också suga rent brännaren. Det skulle vara en annan sak om jag hade en riktig pelletspanna, då hade det varit guld värt. Men visst, det kanske är bra det också för mig eftersom förbränningen kanske blir bättre om brännaren rensas från aska lite fler gånger.
Ska i alla fall ta och kolla på de där brännarna du har rekommenderat och läsa på lite mer. Vet redan nu att jag har fler frågor men jag söka lite om de brännarna först.
Ska i alla fall ta och kolla på de där brännarna du har rekommenderat och läsa på lite mer. Vet redan nu att jag har fler frågor men jag söka lite om de brännarna först.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Vissa andra brännare har rensning av brännaren med tryckluft så det är en funktion som är efterfrågat och som erbjuds av fler fabrikat, helt enkelt för att det behövs.
I NH's fall betyder det även att om en start skulle misslyckas (strömavbrott mitt i, fel startdos eller annan anledning) kommer den inte att pytsa i nästa startdos och försöka igen, något som är ökänd för att ge gengasexplosioner av mindre eller kraftigare verkan. För en specifik brännare (icke-Janfire) var detta ett ganska påtagligt problem innan uppgradering av styrningen.
Istället rensas brännkoppen helt för gammal pellets innan ny startdos matas in. Min brännare har förvisso aldrig missat en start - utom vid strömavbrott men då har jag varit säker på att jag kunde lägga mig o sova, när strömmen kom tillbaka ville brännaren ordna vad som behövdes för en säker start,
Men om du avser att rensa brännaren ett antal gångar per dygn har du helt rätt i att du inte behöver denna funktion, varken som mekanisk skrapar eller tryckluft.
I NH's fall betyder det även att om en start skulle misslyckas (strömavbrott mitt i, fel startdos eller annan anledning) kommer den inte att pytsa i nästa startdos och försöka igen, något som är ökänd för att ge gengasexplosioner av mindre eller kraftigare verkan. För en specifik brännare (icke-Janfire) var detta ett ganska påtagligt problem innan uppgradering av styrningen.
Istället rensas brännkoppen helt för gammal pellets innan ny startdos matas in. Min brännare har förvisso aldrig missat en start - utom vid strömavbrott men då har jag varit säker på att jag kunde lägga mig o sova, när strömmen kom tillbaka ville brännaren ordna vad som behövdes för en säker start,
Men om du avser att rensa brännaren ett antal gångar per dygn har du helt rätt i att du inte behöver denna funktion, varken som mekanisk skrapar eller tryckluft.
Senast redigerad av Icecap den fre 17 aug, 2012 11:20, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Pannrumsfanatiker!!!!
Har haft min Viking Bio i en Combimax 2000 i 8 år och om jag skulle köpa ny nu skulle jag nog välja någon annan brännare.
Jag kör enbart på låg effekt och då behövs en uraskning av brännarröret var tredje dag.
Kompletterade min med tryckluftsuraskning,http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=13555, så nu går den som en dröm jämfört med tidigare.
Problemen med brännarrören är förhoppningsvis historia efter att rör med tjockare gods har kommit.
Styrningen är inte modern men fungerar. Man får kolla förbränningen ett par gånger om året och justera.
Om du ändå väljer Viking Bio trots alla varningar, så behöver du en förlängningsstos som passar i vedluckan.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Jag kör enbart på låg effekt och då behövs en uraskning av brännarröret var tredje dag.
Kompletterade min med tryckluftsuraskning,http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=13555, så nu går den som en dröm jämfört med tidigare.
Problemen med brännarrören är förhoppningsvis historia efter att rör med tjockare gods har kommit.
Styrningen är inte modern men fungerar. Man får kolla förbränningen ett par gånger om året och justera.
Om du ändå väljer Viking Bio trots alla varningar, så behöver du en förlängningsstos som passar i vedluckan.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Jag hade inte bestämt mig för någon av de brännarna jag nämnde utan det var bara dem jag hade kollat på lite och som jag tyckte vara bra. Nu har ni väl fått mig på lite andra tankar och det här med askning av brännaren kanske är rätt bra att ha.
Just nu håller jag på att utforska Baxi Eurofire, ULMA och BioBjörn:). Det som jag spontant kan känna är att BioBjörn är ett relativt nytt märke så då är man alltid orolig över hur det blir med reservdelar i framtiden. Ska läsa lite kring dem nu och skriver väl antagligen något om en stund.
Just nu håller jag på att utforska Baxi Eurofire, ULMA och BioBjörn:). Det som jag spontant kan känna är att BioBjörn är ett relativt nytt märke så då är man alltid orolig över hur det blir med reservdelar i framtiden. Ska läsa lite kring dem nu och skriver väl antagligen något om en stund.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Varför ha inte Baxi Eurofire någon form av automatisk rengöring av brännaren? Det är ju ett skapligt stort företag så någon brist på resurser har de knappast. Det är väl egentligen bara en fråga de själva kan svara på. Deras brännare verkar annars vara bra sett till styrningen.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Eurofire tillverkas av ett litet företag utanför Gävle. Baxi är mer en marknadsföringskanal och tror inte Baxi lägger sig så mycket i brännarens utveckling. Kan vara att tryckluftsuraskning inte passar bränarens geometri som gör att uraskning saknas. Tryckluftsuraskning är en Bionordic uppfinning och den brännarens förbränningsdel konstruerades förmodligen redan från början med tanke på uraskning.
Min Bionordic är sedan 2003 men ett eller två år senare började brännare med uraskning produceras.
BioBjörn är mekaniskt samma brännare som Bionordic Viking B16 men styrningen är en annan.
Reservdelar till Viking 9990 och Viking B16 köper man hos pelletsteknik.se som alltid har snabb service. De mekaniska delarna passar också till BioBjörn.
En begagnad Bionordic Viking B16 GL kan vara ett alternativ. Reservdelar som ofta kostar hälften av vad konkurrenternas reservdelar kostar gör att brännaren lönar sig att reparera.
Min Bionordic är sedan 2003 men ett eller två år senare började brännare med uraskning produceras.
BioBjörn är mekaniskt samma brännare som Bionordic Viking B16 men styrningen är en annan.
Reservdelar till Viking 9990 och Viking B16 köper man hos pelletsteknik.se som alltid har snabb service. De mekaniska delarna passar också till BioBjörn.
En begagnad Bionordic Viking B16 GL kan vara ett alternativ. Reservdelar som ofta kostar hälften av vad konkurrenternas reservdelar kostar gör att brännaren lönar sig att reparera.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Brännare Bionordic Viking 9990
Det beror nog mycket på vilken brännare det är (och kanske pannan också), för egen del har jag nästan slutat med att aska ur brännaren jag gör det 3-4 gånger om året, jag nöjer mig med att sota pannan och har aldrig några problem med det så för egen del anser jag att automatisk uraskning av brännare är fullständigt onödigt (med undantag för omstart givetvis då det är rätt så vettigt, men som sagt var så medför det extra prylar som kan gå sönder också).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Det här var inte lätt med att bestämma brännare! Vet ni om det går att mäta förbrukad pelletsmängd på BioBjörn och Ulma brännaren? Har inte lyckats hitta något om det.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
På BioBjörn kan du se gångtiden på matarskruven och själv räkna ut hur mycket pellets som matats i.
Ulman har jag inte koll på deras styrning, tror inte man kan fläkthastigheten..eller om jag blandar ihop den med GreenEnergi. Det är ju dock en rörbrännare med allt vad det kan medföra, kolla lite i Ulmadelen på forumet vad priserna på rör är.
/Vednisse
Ulman har jag inte koll på deras styrning, tror inte man kan fläkthastigheten..eller om jag blandar ihop den med GreenEnergi. Det är ju dock en rörbrännare med allt vad det kan medföra, kolla lite i Ulmadelen på forumet vad priserna på rör är.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Går kanske sätta en räknare för antal matningspulser hos skruven. Någon kopplade en "cykeldator" till skruven och mätte antal varv. Varför man nu skulle vara intresserad av att mäta. Kanske om man har bulkförråd.
Med veckoförråd ser man direkt på hur många säckar man häller i förrådet.
Uraskning tror jag är bra i längden. Alltid samma luft till elden och inget slagg i vägen som ändrar förbränningen och skadar brännarens delar.
På värmebaronens sida läser jag :
-PELLETS
-Combimax CU har en gigantisk eldstad med massor av utrymme för aska. Pannans tubrör är grova och enkla -att hålla rena. Pelletsbrännaren sitter mycket lättåtkomlig i bekväm arbetshöjd.
Är det en äldre modell med överförbränning du har eftersom du skriver att pannan måste tömmas varje vecka?
Är det massor av utrymme för aska som det står så är det heldumt att inte köpa en brännare med uraskning. Priserna är i stort sett desamma.
Med veckoförråd ser man direkt på hur många säckar man häller i förrådet.
Uraskning tror jag är bra i längden. Alltid samma luft till elden och inget slagg i vägen som ändrar förbränningen och skadar brännarens delar.
På värmebaronens sida läser jag :
-PELLETS
-Combimax CU har en gigantisk eldstad med massor av utrymme för aska. Pannans tubrör är grova och enkla -att hålla rena. Pelletsbrännaren sitter mycket lättåtkomlig i bekväm arbetshöjd.
Är det en äldre modell med överförbränning du har eftersom du skriver att pannan måste tömmas varje vecka?
Är det massor av utrymme för aska som det står så är det heldumt att inte köpa en brännare med uraskning. Priserna är i stort sett desamma.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.
Eldstadens mått lite snabbt mätt är: D500,B350 och H350mm. Ska vara en eldstadsvolym på 65liter enligt boken. Enligt mina ringa kunskaper kring pannor så är det underbränning på den. Det kanske inte behövs askas ur varje vecka utan det är väl mer jag som gjort det för att få ner förbrukningen plus att där brukar sitta en rätt stor kaka i brännaren efter en veckas drift. Är som sagt rätt novis på pannor så det kanske just är ett gigantiskt utrymme för aska jag har:).
Min tanke är sedan att köpa ett Mafa Midi förråd och där är lite svårare att se hur mycket pellets man förbrukar. Hela principen är väl i alla fall att jag ska slippa fylla på så ofta och tänka på det.
Jag har väl ändrat mig angående uraskningen rätt ordentligt och insett att det är rätt bra. Jag har faktiskt börjat tittat på Janfire NH eftersom den verkar vara rätt kompetent. Dock är priset lite väl saftigt, 22900:- på eldrakft.se och då ingår ingen skruv. Jag kan visserligen kanske använda min 11 år gamla skruv. Eller är det dumt att använda en sådan skruv eller måste man ha Janfires skruv till brännaren?
Min tanke är sedan att köpa ett Mafa Midi förråd och där är lite svårare att se hur mycket pellets man förbrukar. Hela principen är väl i alla fall att jag ska slippa fylla på så ofta och tänka på det.
Jag har väl ändrat mig angående uraskningen rätt ordentligt och insett att det är rätt bra. Jag har faktiskt börjat tittat på Janfire NH eftersom den verkar vara rätt kompetent. Dock är priset lite väl saftigt, 22900:- på eldrakft.se och då ingår ingen skruv. Jag kan visserligen kanske använda min 11 år gamla skruv. Eller är det dumt att använda en sådan skruv eller måste man ha Janfires skruv till brännaren?
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
Janfires brännare har alla intern doseringsskruv. Den externa skruven ska alltså "bara " klara att fylla upp det doseringsförråd som finns i brännaren på kortare än larmtiden (som är ställbar i servicemenyn). Så jag tror att du lätt klarar de med den befintliga skruv.
Är inte PK!
Är inte PK!