ecotec a3 slår ut jordfelsbrytarn!
ecotec a3 slår ut jordfelsbrytarn!
har en ecotec a3 års modell 02
som jag tog loss och gjorde rent i garaget, sedan när jag kopplar
in den så går jordfelsbrytarn har kollat alla kablar på pelletsbrännaren
dom e hela, har nyligen varit på semester och jag vet att det har åskat
hemma,kan styrdonet gått sönder? ser inga skador när jag öppnar det men
det kanske man inte gör?
tacksam för svar
/Tobbe
som jag tog loss och gjorde rent i garaget, sedan när jag kopplar
in den så går jordfelsbrytarn har kollat alla kablar på pelletsbrännaren
dom e hela, har nyligen varit på semester och jag vet att det har åskat
hemma,kan styrdonet gått sönder? ser inga skador när jag öppnar det men
det kanske man inte gör?
tacksam för svar
/Tobbe
Re: ecotec a3 slår ut jordfelsbrytarn!
Ecotec A3 har väl ingen startelement? Det brukar vara dom som ställer till det annars.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
nej har ju inte det på denna ;/ vad kan det vara annars?
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Problemet orsakas av en överledning mellan fas/noll till skyddsjord. Utan den vanliga felkälla (tändelementen) kan det vara en motor som har "överslag" som mest trolig felkälla med tanke på att du har kollat igenom alla ledningar.
Är inte PK!
Är inte PK!
I vilket skede löser JFB, direkt när du slår på spänningen till brännaren?
Kan även vara JFB som fått stryk av åskan, har varit med om det. Fast då var det tvättmaskinen som löste ut den, men inget annat i huset. Fick i princip hela maskinen utom chassit utbytt på garantin innan en duktig elektriker började gräva i centralen och muttrade något om all j*vla åska.....
/Vednisse
Kan även vara JFB som fått stryk av åskan, har varit med om det. Fast då var det tvättmaskinen som löste ut den, men inget annat i huset. Fick i princip hela maskinen utom chassit utbytt på garantin innan en duktig elektriker började gräva i centralen och muttrade något om all j*vla åska.....
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
visst har A3:an tändspiral
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
vad menar du med överslag i motorn? har även provat ta bort alla kablar från brännaren då borde denIcecap skrev:Problemet orsakas av en överledning mellan fas/noll till skyddsjord. Utan den vanliga felkälla (tändelementen) kan det vara en motor som har "överslag" som mest trolig felkälla med tanke på att du har kollat igenom alla ledningar.
inte JFB slå ifrån?
JFB går efter ca 10 sek,Vednisse skrev:I vilket skede löser JFB, direkt när du slår på spänningen till brännaren?
/Vednisse
Okej göt

är tändelement o spiral samma?brattne skrev:visst har A3:an tändspiral
Använd "svara"-knappen mer istället för "citera"-knappen när du skall svara. Forumet blir både oöverskådligt och svårläst när citerad text tar mer plats än själva svaret. När du skall svar någon speciell använd då personens "alias" före svaret/frågan eller minska ner den citerade texten. / Roli moderator
Du får kalla den vad du vill men den blir varm för att tända pelletsen och den brukar gärna ställa till problem när den har åldern inne.
Är inte PK!
Är inte PK!
men jag bytte tändspiralen förra året ;/
hittade felet
men ej lös det:(
skyddsjord kabeln som en jordad i pelletsbrännaren tar jag av den så slår inte
JFB ut, kopplar på den så stängs det av!!
vad kan det vara hittar ingen kabel som e skadad??
/ Tobbe

skyddsjord kabeln som en jordad i pelletsbrännaren tar jag av den så slår inte
JFB ut, kopplar på den så stängs det av!!
vad kan det vara hittar ingen kabel som e skadad??
/ Tobbe
Då har du ju uppenbart ett jordfel/kortslutning i brännaren. Sätt tillbaka jordkabeln i brännaren......
Lossa kablarna till tändspiralen/tändelementet (bryt spänningen innan!!), löser det problemet så har du hittat felet.
/Vednisse
Lossa kablarna till tändspiralen/tändelementet (bryt spänningen innan!!), löser det problemet så har du hittat felet.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
hjälpte tyvärr inte 

Att du bytte tändelement för ett år sedan har knappast någon betydelse! Koppla loss ledningarna till det och testa om det fortfarande är problem.
Är inte PK!
Är inte PK!