Viking B16 GL installerad
stor tank
Har du bara en stor tank att lagra trycket i så kan den ju jobba dygnet runt men stänga av själva "kompressorn" över natten.
För den delen... den uraskningen tar väl inte så mycket mer luft än att en liten 24 liters kompressor klara förse den med luft under natten även om själva kompressorn stängs av av ett tidur.
Eller ?
För den delen... den uraskningen tar väl inte så mycket mer luft än att en liten 24 liters kompressor klara förse den med luft under natten även om själva kompressorn stängs av av ett tidur.
Eller ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Den kompressorn som KMP säljer i sin Uno tillsammans med PX21 GL var mkt tyst. På mässan hörde man den knappt.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jag har en 50 liters tank på min kompressor med nya slangar och kopplingar så dom håller tätt än så länge och själva blåsningen tar inte mer än en sekund så det skulle säkert gå med en jätteliten och tyst kompressor om man vill...den blåser bara efter var tredje eldning.
Har ingen aning egenligen hur bra eller inte det är med renblåsning då jag inte har nåt annat att jämföra med, det kanske skulle vara lika rent ändå... är ju ny på det här med pellets...
Skitkul att läsa av elmätaren nu iaf...
/Pete
Har ingen aning egenligen hur bra eller inte det är med renblåsning då jag inte har nåt annat att jämföra med, det kanske skulle vara lika rent ändå... är ju ny på det här med pellets...
Skitkul att läsa av elmätaren nu iaf...

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
-
- Fröträd
Jag vet inte om en separat renblåsning kan göra någon större nytta.
Har ju erfarenheten av en B16 sen ett halvt år nu, och det är mycket rent och fint i brännkoppen vid varje uraskning, så det verkar som den vanliga brännarens renblåsning med fläkten är fullt tillräcklig. Ibland har lite sågspån hamnat under brännkoppen, kanske det ska blåsas bort med kompressorluft.
Har ju erfarenheten av en B16 sen ett halvt år nu, och det är mycket rent och fint i brännkoppen vid varje uraskning, så det verkar som den vanliga brännarens renblåsning med fläkten är fullt tillräcklig. Ibland har lite sågspån hamnat under brännkoppen, kanske det ska blåsas bort med kompressorluft.
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
-
- Fröträd
Tror det var... är inte helt säker, kan kolla hos mor imorgon söndag
startdos 30 s
matning 4 s
paus 18 s
luftspjäll ca 20 mm
Det här gäller till en Parca 3000 med bra drag i skorsten, inställningsvärden för pelletbrännare är ju ytterst individuella, så dessa funkar kanske inte hos någon annan, man får prova sig fram. Bäst är väl om någon med analysinstrument gör inställningen, men då måste anläggningen vara stabil, och det är den inte vid en nyinstallation.
startdos 30 s
matning 4 s
paus 18 s
luftspjäll ca 20 mm
Det här gäller till en Parca 3000 med bra drag i skorsten, inställningsvärden för pelletbrännare är ju ytterst individuella, så dessa funkar kanske inte hos någon annan, man får prova sig fram. Bäst är väl om någon med analysinstrument gör inställningen, men då måste anläggningen vara stabil, och det är den inte vid en nyinstallation.
matning 2.5 s
paus 8 s
Fläkten ställs via plc på min..
Tydligen finns det flera olika skruvmotorer som dom använder, min matning stod på 5 sec vid lev vilket motsvarade 30 kw...så det blev lite häftigt.
Mät mängden pellets under 15 min som det står i manualen, skall bli nånstans runt 750 gram, hade stora problem med matningen i början men sen jag kortade skruven från 2 till 1.4 meter och fick ett riktigt förråd så verkar den gå kalasbra.
/Pete
paus 8 s
Fläkten ställs via plc på min..
Tydligen finns det flera olika skruvmotorer som dom använder, min matning stod på 5 sec vid lev vilket motsvarade 30 kw...så det blev lite häftigt.
Mät mängden pellets under 15 min som det står i manualen, skall bli nånstans runt 750 gram, hade stora problem med matningen i början men sen jag kortade skruven från 2 till 1.4 meter och fick ett riktigt förråd så verkar den gå kalasbra.
/Pete
-
- Fröträd
Kan du ställa fläktens varvtal via plc? På morsans B16 är det fullt blås som man reglerar med en strypskiva på fläktens luftintag.Pete skrev: Fläkten ställs via plc på min..
/Pete
Kan det vara produktutveckling?
Pelleplutt skrev:
Men dom har en ny plc pågång som det finns mycket mer utrymme i som kommer inom ett halvår är det sagt
/Pete
Jo det är ju mycket enklare på der här modellen, tyvärr så blev minnet fullt i plc så jag kan inte se gångtid vilket är mycket intressant och inte ställa startdosen men den verkar ok, kan givetvis göra det via leveratör så det känns lite surt.Kan det vara produktutveckling?
Men dom har en ny plc pågång som det finns mycket mer utrymme i som kommer inom ett halvår är det sagt
Har du några problem som du vill dela med dig av...fråga gärna det finns mycket kunnigt folk härinne..Vad har ni för matarinställningar på B16?
/Pete
Du lär ju få väldigt stora variationer på draget utan dragbegränsare med tanke på att det är så stora temperaturskillnader ute nu, men ställ mängden korrekt så att du har 15kw matning och labba bara med luften tills du fått dragbegränsaren installerad..
/Pete
/Pete