Viking B16 GL installerad

Pete
Prima virke

Viking B16 GL installerad

Inlägg av Pete »

Nu är det äntligen klart, pannan installerades i fredags och sotaren var här i måndags och godkände panninstallationen.
Installationen av brännaren gick bra och den tuffar på sen några dygn, det som jag missade lite var att mäta antal kilowatt den var inställd på så den gav väldigt mycket i början men ett samtal till Bionordic så fick jag lite hum om hur den skulle ställas in och sen gick det bättre.
Vad jag har problem med är att skuven matar ojämnt ibland, så det kommer väldigt lite pellets under en halvminut och då slocknar elden och det tar några minuter innan den hämtat sig, men sen kan den gå flera bränningar utan problem.
Jag har inte fått Mafa förrådet än så jag kör med en gammal soptunna och det är nog inte optimalt.
Men brännaren är helt ok och lätt att justera hoppas på att det blir bättre ordning på matningen med det riktiga förrådet.

/Pete
Värmebaronen Star 75 cm turbulatorer och Viking B16GL Mafa mini och Såbi säck
Mikkeg
Gallringsobjekt

Inlägg av Mikkeg »

Grattis !

Fixade du eljobbet själv ? - fick du någon vägledning av manualen ?

( Problemet med att den var inställd på för hög effekt (kilowatt) ...fanns det inte beskrivet i manualen ? -- eller är det dålig instruktion som man får med brännaren )

...frågar , eftersom jag förbereder mig på att själv installera en B16...
Pelleplutt
Fröträd

Inlägg av Pelleplutt »

Hej o grattis, välkommen till B16 gänget...
Installerade en B16 hos min mor i våras, och den går som tåget.
Den medföljande manualen är lite amatörmässig, men fullt begriplig för egeninstallation. Det är lite pyssel med effektinställningen, man mäter viktmängden pellet under en viss tid och justerar skruvens matningstid i PLC'n. Man får ha lite tålamod med inställningarna - det kan ta flera dagar innan allt (matning, luft, startprocedur mm) har stabiliserat sig. Ojämn matning i skruven får man nog leva med i alla övermatade brännare - pellets är ojämna och tar olika mycket plats i skruven, speciellt om det är långa pelletar. Såbi funkar bäst hos mig, de är ganska korta och ger hyfsat jämnt flöde.

Lycka till
Nibe Alpha Keram med PellX 02 och två ack-tankar.
Renoverad Janfire flex-A står som reserv.
oaka
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av oaka »

Samma här !! Såbi funkar jämnare, förra eldsesongen hade jag för långa pelletar som ibland satte igen skruven vid utfallet.......

Fast de var från en fabrik som nyligen har startat sin prod.......de kanske är bättre nu....... men brännarn den bara bränner o bränner utan prob än så länge!
Tmv Atack 2000 med Viking B16-04. Plastfats förråd 205 liter och Såbi säck. Nu oxå CBJ shuntautomatik inst. feb 06.
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Hej igen och tack...kul att vara med i B16 "gänget"

Min panna har ett 220 volts uttag på framsidan som går via oljetermostaten och överhettningsskyddet då dom kört pellets i den förut, så jag slapp att koppla elen själv, det är iofs inget avancerat om man vill göra själv dock inte lagligt...
Manualen är väl inte den bästa och det håller bionordic med om själva, den är skriven för den vanliga brännaren och inte GL varianten som jag har och på den är det lite annorlunda, men dom har ett tilläggsblad till GL.
Och sen hade jag ju lite för bråttom och inte kollade pelletsmängden då den varierar mycket beroende på skruven lutning och pelletslängd.
Annars tyckte jag att själva installationen gick lätt.
Jag kör tillfälligt på agrolpellets men har beställt 4 pall såbi som kommer nästa vecka.

/Pete
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Rolig för Pete att det lyckas så bra med B16 på din Star.
Gärna få läsa din resultat senare när allting gå bra. Det jag vilja veta hur mycket går pellets till aska.
Min Vikingbio i Star måste uraska vid runt börja efter 12 säckar för den blev för full aska i brännrum. Om jag inte uraska så virvel aska ut till skorsten och lite ut vid avsluten. Inte rolig när det bli gråsnö ute :oops: :lol:

Jag uraska var 10:e säckar för bästa effektiva för pannan.

Japp :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Hej Manin, jag har bara kört 5 säckar sen uraskning än så länge men jag kanske ska ta och titta hur mycket aska det är nu, hur många centimeter kan det ligga i pannan innan det börjar virvla ut?

Mafa förrådet ska komma nästa vecka så jag har inte brytt mig så mycket om att ställa in brännaren plus att jag har problem med ojämn matning så ibland ryker det svart som sjutton.

En fråga, har längden på skruven nån betydelse ur matningssynpunkt, jag har en tvåmeters skruv nu men kan nog korta den rejält när riktiga förrådet kommit på plats.

/Pete
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Summering efter en veckas drift, brännaren bara tuffar på utan några problem och matningen verkar ha stabiliserat sig något men jag ska korta skruven när det riktiga förrådet kommit på plats.

Har testat med lite olika långa turbulatorer och kör nu med 2st 75 cm och 2st 45 cm i, med alla 4x75 cm hade jag lite dåligt drag i pannan, (kollade under full drift i ljussensor hålet med en tändare och lågan sögs inte in men nu gör den det) har en rökgastemp på 190 gr. Den låg på 240 gr med 4x 45cm turbulatorer.

Till manin, askade ur efter cirka 8 säckar och det låg 4cm aska mätt i botten på v:et tror nog att jag kan köra betydligt längre utan att aska ur.

/Pete
Jocke.t
Gallringsobjekt

Inlägg av Jocke.t »

Har precis fått min Viking bio installerad ( I Torsdags) har fyllt mitt Mafa veckoförråf med 12 säckar återkommer när det är slut få se hur mycket aska det har bilivit.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

jipp!! :D
Obs!!
Det har spel roll vilke typ pellets.
Jag hade Såbi då förut. Och nu kör jag Sydpellets och få se hur blir resultat. men det verkar samma som Såbi.

Fråga till Jocke.t: vad för pannan har du? :wink:
Senast redigerad av manin den mån 24 okt, 2005 10:02, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Det kommer såbipellets i morgon, men jag har inte fått nåt förråd än, Mafa verkar ha mycket att göra...

Däremot glömde jag att skriva att den utomatiska uraskningen av rostret verkar funka bra, den blåser med tryckluft efter var tredje bränning och det såg väldigt rent och fint ut.

Men jag ska låta den gå 12 säckar nu och kolla askmängden..

/Pete
Jocke.t
Gallringsobjekt

Inlägg av Jocke.t »

Jag har en CTC 2200 Trio från 97 och brännaren sitt där oljebrännaren har suttit. Få se hur många dagar till förrådet räcker men skulle tro att jag får aska ur till helgen.
/Jocke

CTC 2200 Trio -97 Viking Bio -05
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Pete - hur har man ordnat tryckluften? Följer det med en kompressor eller får man ordna det själv?
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Kompressor får man vackert ordna själv.
Men vem vill väckas kl 03:23 avv att kompressorn börjar böla.
Men som sagt det är ju en billig brännare med förberedd automatisk urraskning.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Pete
Prima virke

Inlägg av Pete »

Kompressor får man vackert ordna själv.
Men vem vill väckas kl 03:23 avv att kompressorn börjar böla.
Men som sagt det är ju en billig brännare med förberedd automatisk urraskning.
Uraskningen går inte på natten, den har en inbyggd kalender i plc och kompressorn går via timer typ 39 kr på jula eller nåt (förutsatt att man har en kompressor som går på 220volt) så det är inte en så dum ide i alla fall..

/Pete
Skriv svar