Pannan läcker vatten! Köpråd sökes!

Skriv svar
general bulk
Frö

Pannan läcker vatten! Köpråd sökes!

Inlägg av general bulk »

Min PARCA 3000 (1993) läcker vatten :( . Har rostat hål på ovansidan.
Överväger att investera i en NIBE City för ett par tusenlappar istället men frågan är vilken brännare är bäst??
Har nu en Thermia Bequem 15 (2003) men den funkar väl inte så bra till Nibe City pga uppåtriktad låga. Jag skulle vilja ha en brännare som är tillförlitlig och billig i underhåll. Jag har en Px21 på g. Kan det vara något? Kan tänk mig att betala 3000 - 7000:- för en brännare?
Senast redigerad av general bulk den ons 08 aug, 2012 23:24, redigerad totalt 2 gång.
velund
Entusiast!

Re: Pannan läcker vatten! Köpråd sökes!

Inlägg av velund »

Byter du till begagnad panna så varför snåla så otroligt mycket att du inte köper en något sånär modern brännare? Du får ju själv sedan lida för snålheten och alltid vara orolig för att brännaren inte startar.
Du får ju 5000 för den gamla brännaren.
Blir det startdosproblem på Px21 och den startar på andra startförsöket kan du lätt få en explosion av varma gaser i pannan.
Eldröret till Px21kostar 3600 som reservdel och det är bara det Inre röret. Det finns ett yttre rör också.
Finns inget förbränningsroster som på en normal brännare utan man eldar direkt i det dyra inre röret.

Jag bytte ut min "Gula Faran" mot en enkel billig TB Mini men då krävdes inköp av en extern termostat och tillverkning eller inköp av en lågriktare. Fungerar helt problemfritt.
Rekommenderar ändå att du skaffar en modernare brännare med egen termostatstyrning och gärna med uraskning.

På Blocket finns ingenting just nu eftersom fler än du vill byta ut sina dåliga pannor och brännare.

Jag skulle köpa en ny Biobjörn för 19000 om det vore idag jag bytte brännare.

Har du sett den här pannan: http://www.blocket.se/uppsala/El_Oljepa ... ?ca=10&w=1
Är säkert lika bra som Nibe City men lite gammal.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
general bulk
Frö

Inlägg av general bulk »

Hur är en Baxi Eurofire -06? Är den ett bättre alternativ?
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Eurofire brukar räknas som en bra brännare. Har själv aldrig sett en Eurofire.
Brännarroster för 2450 på Eldkraft känns mycket men är det i bra skick eller nyligen bytt kan det hålla många år.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Värmebaronens pannor Comet/Joker/Star (samma panna med olika utrustning) är betydligt sämre än Nibe City VX eller CTC 1100/1200. De två sistnämnda har bra verkningsgrad, men dålig askutrymme och högt motstånd vilket kräver en brännare som klarar det samt att effekten får vara ganska låg.

Eurofiren är en driftsäker brännare som fungerar bra i de flesta pannor, Baxi tycker dock inte Värmebaronens pannor är lämpliga http://www.baxi.se/visa_panndatabas.asp. "Brännarkasseten" och kåpan håller enkelt 6-10år om brännaren är rätt justerad från början.

Både Eurofiren och BioBjörn duttar på en andra startdos om tändningen tar för lång tid likt PX21, på Eurofiren går det att stänga av men inte på BioBjörn, hur det är med PX21 vet jag inte. Dom gula knallkanonerna ska dock vara säkrare med de nyare processorversionerna.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
luring
Gallringsobjekt

Inlägg av luring »

har en eurofire o4 i min nibe city!
Funkar igentligen helt problemfritt!
Men visst lite dyra reservdelar är det kanske (har inget att jämföra med)
min eurofire har varit i drift 11000 timmar så lite delar är ju bytta!
Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
luring
Gallringsobjekt

Inlägg av luring »

Glömde att med plcn är den mycket lätt att ställa in
Bxi eurofire 04 Nibe vx 98
general bulk
Frö

Inlägg av general bulk »

Det kanske blir en janfire.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Rätt många brännare lägger in en andra startdos om den första misslyckas men frågan är bara intressant när det gäller PX21 eftersom det är där problemen med gengassmällar uppstår. Orsaken är dåligt tändsystem känsligt för startdosens storlek och tändelementets läge.
Min Iwabo lägger också in en andra dos. Har inte brytt mig att stänga av funktionen då tändsystemet är tillförlitligt.

Ska du köpa en Eurofire så se till att det är versionen med PLC styrning och inte den äldsta med potentiometerstyrning. Titta efter sprickor och materialavverkning på rostret. Att det kan hålla i 12 år är du knappast hjälpt av om förra ägaren eldat med för mycket luft så rostret blivit dåligt.

På Blocket säljs ofta Janfire Flex-A. Till den måste du skaffa en lågriktare som riktar lågan rakt fram och samtidigt begränsar brännarens effekt. Ska du elda pellets praktiskt med den brännaren bör du på en gång köpa till den nya digitala styrboxen för omkring 1800 så slipper du skruva på potentiometrar.

Kan inte förstå heller varför värmebaronens oljepannor skulle vara så mycket sämre än exempelvis Nibe City. Samma uppbyggnad, lika stort askutrymme. tuber med turbulatorer men lite enklare att sota.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Det smäller lika bra oavsett fabrikat på brännaren, risken att det händer är självklart mycket större om tändsystemet är mindre tillförlitligt. Men det kan hända ändå pga. feljustering av startdos, startdosen kan bli mindre och mindre pga. spån i förrådet om man inte bryr sig om att ha koll. Pelletsen kan ta slut i förrådet och därmed ge för liten startdos, detta hände med en Eurofire och den smällen kostade mer än vad brännaren var värd.

Så jag tycker inte det är någon bra funktion att kasta på mer pellets utan utvädring/rensning först.

Vet inte heller direkt varför Värmebaronens pannor räknas som sämre/olämpliga, lite trängre är de. Men det finns ju ganska många som kör pellets i dem, t om VB's egen brännare som inte går under 15kW....matarslangen brukar dock vara ganska "bakbränd". Hade jag redan haft en Star/Joker/Comet i pannrummet så hade jag kört pellets i den, men det är inget jag skulle lägga pengar eller tid på att få dit.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vicke912
Prima virke

Inlägg av Vicke912 »

Men de flesta brännare som lägger i en andra startdos gör en friblåsning först så brännbar gas försvinner.

Vare sig det är CTC 1100, Nibe City eller Värmebaronen Star/Joker/Comet så är 15 kW för mycket om man inte avlägsnar turbulatorer. Jag förstår inte varför man skulle få 10-20% lägre verkningsgrad än Nibe City när den är byggd på samma sätt
Nibe City. Eurofire
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Gällande "andra startdos" vet jag bara att Eurofire (den nya modellen okänd), Iwabo S2 och BioBjörn gör ingen renblåsning utan bara matar på en reducerad startdos om låga ej detekterats inom viss tid.

Visst är 15kW för mycket för dessa trånga pannor, tog bara det som exempel eftersom det är "lågeffekt" på VB Viking Bio. Att kapa avlägsna turbulatorer är bara dumt, bättre att sänka effekten (om det går). Skorstenen kan försvåra beroende på hur den ser ut, dåligt drag/låg rökgastemp.

/Vednisse
Skriv svar