Eldragning Viking bio och CTC Family 25.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Henke 74
Späd planta

Eldragning Viking bio och CTC Family 25.

Inlägg av Henke 74 »

Hej.
Har läst många inlägg om el-dragning men vill dubbelkolla med er.
Jag har en extern tempgivare som jag skall lägga i ett dykrör (Värmebaronens original givare)
Om jag kopplar ihop trigern (brun) och matningsfas (Svart) på samma plint som den gamla oljebrännaren har använt 15 (jord) 16 (nolla) 17 (fas).

Blir då pelletsbrännaren korrekt installerad via övehettningsskyddet och hur skall då temp vredet vara inställt?

Mvh
Henrik
Ctc family 25-98
Bio vinking pelletsbrännare
Mafa förråd
Gs3055 sms sändare för larm (Pellets brännare)
Esbe Crb 122 shuntautomatik (trådlös)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Eldragning Viking bio och CTC Family 25.

Inlägg av Stegatorparn »

Går du in på pannans plint 15, 16 o 17 blir det rätt. Då får du med överhettningsskyddet men inte drifttermostaten.
Finns den gamla brännarkabeln kvar med 6 ledare + jord, är det enklast att ta bort den.

Länk till en manual http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoade ... 1204864968 med ett kopplingsschema.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Henke 74
Späd planta

Inlägg av Henke 74 »

Hej och tack för snabba svar.
Jag har bara 3 kablar på galma oljebrännaren. Jag har en Ctc 1100 Family 25 från 1998.
Blir det samma funktion som den du länkade till? även att drifttermostaten inte är med.
Tanken är att jag skall stänga av pelletsbrännaren och köra med el-patron till tappvattnet och luftvärme pump på sommar halvåret

En annan fråga som jag kom på. Skorstenen är ju kall och skall man smyga igång systemet så skorstenen inte blir för varm direkt?
Huset är från 1962 men videofilmad kanal utan anmärkning 2011

Tacksam för hjälpen.

Mvh
Henrik
Ctc family 25-98
Bio vinking pelletsbrännare
Mafa förråd
Gs3055 sms sändare för larm (Pellets brännare)
Esbe Crb 122 shuntautomatik (trådlös)
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

På 1100 verkar oljebrännaren ligga lite annorlunda på plint.

Bild

Verkar inte som detta schema stämmer med din panna heller enligt din beskrivning.
Kopplar du in brännaren som den gamla oljebrännaren, så ligger drifttermostaten med.
Skruvar du upp den på max blir det ju bara en extra säkerhetstermostat.
Kan ju vara bra att ha. Gjorde så själv.

Kör du bara pelletsbrännaren så blir inte rökgaserna så varma, c:a 150 - 180 grader.
Det är säkert inga problem med skorstenen, särskilt om du har en motdragslucka/dragbegränsare vilket måste finnas för att få en stabil gång på brännaren.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar