Liten fråga bara var kopplade du in den gråa tråden (larm tråden).?Fredrik Wizard skrev:Här kommer bilden
Min panna har Vikingbios egna tempgivare
Oljetermostaten står på max som ett extraöverhettningsskydd.
Till brännaren går det tre kablar Brun svart & blå.
Brun kopplad till utgång för oljebrännare på kretskort.
Svart är kopplad på en ny matning med alltid spänning på i normal fallet, pannanshuvudströmbrytare och överhettningskydd och den nya automatsäkringen kan bryta strömmen.
Den nya matingen är inkopplad på strömbrytaren det är det kablen som har röd kabelsko (svårt att se) till höger om automatsäkringen, går till en 4A automatsäkring och därefter till en kopllingslist där den är ihop skarvad med kablen från brännaren.
Nollan en blå ny kabel från pannas anslutning till kopplingslist där den skarvas ihop till brännaren.
Brännaren drar som max 2,8 max ström. Kretskortet är märkt max 1,75A på detta vis undviker man låta kretskortet i pannan gå sönder.
NIBE City+brännare
-
- Prima virke
-
- Ungskog
Re: NIBE City+brännare
Jag installerade en BlueFlame i min Nibe City VX för en månad sen och det fungerar utan anmärkningar. Den är dyr, man har mycket statistik i IT-DUC:en, snabb start och enligt uppgift från leverantör bör jag kunna köra 800 kg mellan sotningarna, det är ju inte så uppkäftigt stort askutrymmen i den så vi får väl se.Martins skrev:Hej jag har tittat runt lite och undrar bara vilken brännare som skulle passa bäst till min NIBE City 97 års modell
De jag tittat på är
Viking bio
Pellx
IWABO som både klarar en blandning av pellets och spannmål
(Frågan är ju om det fungerar att elda med spannmål över huvetaget?
blir mycket sotning i så fall)
har även tittat på AgroTec http://www.ecotec.net/pages/agrotec.htm
/mvh Martin
Lycka till med den brännaren du väljer.
|| NIBE CITY VX
|| BLUE FLAME
|| ITDUC
|| BLUE FLAME
|| ITDUC
Re: NIBE City+brännare
Oki har redan iof valt brännare pga det enormt billiga priset jag fick från Värmebaronen så blev det vikingbio =)Mårten Andersson skrev:Martins skrev:Hej jag har tittat runt lite och undrar bara vilken brännare som skulle passa bäst till min NIBE City 97 års modell
De jag tittat på är
Viking bio
Pellx
IWABO som både klarar en blandning av pellets och spannmål
(Frågan är ju om det fungerar att elda med spannmål över huvetaget?
blir mycket sotning i så fall)
har även tittat på AgroTec http://www.ecotec.net/pages/agrotec.htm
/mvh Martin
Jag installerade en BlueFlame i min Nibe City VX för en månad sen och det fungerar utan anmärkningar. Den är dyr, man har mycket statistik i IT-DUC:en, snabb start och enligt uppgift från leverantör bör jag kunna köra 800 kg mellan sotningarna, det är ju inte så uppkäftigt stort askutrymmen i den så vi får väl se.
Lycka till med den brännaren du väljer.
Installation!?
Hej! Nu står grejerna i källaren.... Några smarta idéer angående installationen? Hur gjorde du med termostater osv. Man vill ju ha det lite snitsigt om möjligt....
/Johan
/Johan
Merlin skrev:Har kört min NIBE City med Biona i ca ett halvår... Går som smort... Kan verkligen rekommendera denna kombination...
![]()
![]()